Onboarding for system-til-system-brugere
Hvis din virksomhed skal tilkobles ICS2-processerne via en system-til-system-løsning, kræver det et teknisk forløb, hvor virksomheden, eller dennes it-leverandør, blandt andet skal bestå en række tests. På siden her kan du blive klogere på forløbet, så I har mulighed for at afsætte tilstrækkelig tid til at komme på EU-systemet Shared Trader Interface (STI).
Herunder ser du en model over det overordnede forløb. Du kan læse mere om de enkelte punkter i foldemenuen nedenunder.
For at starte onboarding-processen, skal virksomheden først kontakte Toldstyrelsens Servicedesk.
Servicedesk kan både hjælpe med at afklare, om ICS2 er relevant for din virksomhed og med at sætte onboarding-processen i gang.
Når du har talt med Servicedesk, vil Servicedesk sende et spørgeskema, som du skal udfylde.
Når du modtager spørgeguiden fra Servicedesk, er det vigtigt, at du starter med at læse den grundigt igennem. Der kan være spørgsmål, som du har brug for at afklare, før du kan udfylde den.
Det er vigtigt, at alle spørgsmål i spørgeguiden besvares, for at din virksomhed kan komme videre i onboarding-processen.
Når du har udfyldt spørgeguiden, tjekker Udviklings- og Forenklingsstyrelsen den igennem og bestiller de nødvendige roller og rettigheder til TastSelv Erhverv.
Før du kan gå videre i onboarding-forløbet skal du sikre dig, at din virksomhed har et MitID Virksomhedscertifikat.
Læs mere om certifikater til ICS2.
Du kan se videoen herunder som en del af din forberedelse til at besvare spørgeguiden.
Når Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har gennemgået den udfyldte spørgeguide og bestilt de nødvendige roller og rettigheder til virksomheden, vil du modtage et velkomstbrev med mere information om den videre proces.
Med velkomstbrevet modtager du også et login til support-platformen Toolkit. Det er her, du kan oprette sager, hvis du støder på udfordringer i onboarding-processen. Sørg for at tjekke, at din adgang til Toolkit fungerer.
Du modtager samtidig en oversigt over den EU-information, du med fordel kan bruge ventetiden til at sætte dig ind i.
Læs mere om EU-dokumentationen.
I videoen herunder kan du blive klogere på onboarding-forløbet.
Du skal nu logge ind på conformance-test-miljøet i STI-STP og lave de korrekte opsætninger. Du har på forhånd modtaget vejledninger til både at logge ind på STI-STP og til at lave opsætningerne.
Læs guide til at logge på conformance-test-miljøet.
I STI-STP skal du bestille et access point hos EU. Det skal bruges til at lave connectivity-testen.
Læs guide til at bestille access point.
Du skal forvente, at der kan gå op til to uger, fra du bestiller dit access point, til EU giver support-teamet besked om, at det er oprettet. Når EU melder klar, får du besked fra support-teamet.
Herunder kan du se, en video, som viser, hvordan du logger på conformance-test-miljøet. Der ligger også en video, som viser, hvordan du bestiller et access point hos EU.
Du skal nu gennemføre connectivity-testen. Du kan finde vejledninger til connectivity-testen på EU's side om ICS2.
Se også vores oversigt over EU-materiale.
Du kan også se optagelsen fra det temamøde, som Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Toldstyrelsen har holdt om connectivity- og conformance-test.
Du er nu klar til at gennemføre de obligatoriske conformance-test-kampagner. Husk, at du skal gennemføre alle de kampagner, som din virksomhed har behov for efterfølgende at kunne gennemføre i produktionsmiljøet.
Du kan se optagelsen fra vores temamøde om conformance-test, hvor vi gennemgår, hvordan man gennemfører en kampagne.
Det er vigtigt, at alle kampagnerne udføres succesfuldt. Guides til at gennemføre conformance-test-kampagnerne kan findes på EU's ICS2-side.
Du kan også afprøve conformance-test-miljøet i vores test-video på linket nedenfor:
Gå til testvideo af conformance-test-miljøet.
Du skal forvente, at det kan tage noget tid at gennemføre kampagnerne, og at du kan få brug for support undervejs.
Støder du på problemer, som ikke umiddelbart kan løses ved hjælp af EU-vejledningerne, kan du oprette support-sager hos support-teamet. Support-teamet vil så videreformidle sagerne til EU's Service Desk.
Når du har gennemført alle nødvendige test-kampagner, giver du besked til support-teamet.
Det er muligt at gennemføre yderligere kampagner på et senere tidspunkt, hvis behovet opstår.
Husk blot at give Toldstyrelsen besked, da support-teamet manuelt skal godkende, at virksomheden har gennemført kampagnerne.
Du skal nu tildele roller og rettigheder til relevante medarbejdere i TastSelv Erhverv.
Se vejledning til TastSelv Erhverv.
Dernæst skal du logge ind i produktionsmiljøet i STI-STP og bestille et access point, ligesom du gjorde forud for connectivity-testen.
Se vejledning til at logge ind på produktionsmiljøet.
Videoen herunder viser også, hvordan du logger ind på produktionsmiljøet.
Når du er logget ind i produktionsmiljøet, skal du bestille et access point hos EU.
Se vejledning til at bestille et access point til produktionsmiljøet.
I videoen herunder kan du også se, hvordan du bestiller et access point.
Du skal nu gennemføre en connectivity-test i produktionsmiljøet, på samme måde som du under punkt 5 gennemførte testen i conformance-test-miljøet.
Se oversigt over EU-materiale.
Se optagelse fra temamøde om conformance- og connectivity-test.
Når connectivity-testen er gennemført, tjekker support-teamet, at kampagnerne er gennemført korrekt. De importerer dem derefter fra testmiljøet og over i produktionsmiljøet.
Herefter vil du modtage et afslutningsbrev med vigtige informationer.
Her vil du blandt andet få informationer om support fremadrettet, om hvordan du bruger EU's Business Continuity Plan, hvis du møder udfordringer med at arbejde i systemerne, samt hvad du gør, hvis virksomheden ønsker at gennemføre yderligere test-kampagner.
Inde i STI-STP kan du tilmelde virksomheden til EU's mailliste og få direkte besked ved nedetid på de fælleseuropæiske ICS2-systemer og ved aktivering og deaktivering af nødprocedure.
Herunder kan du få svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål om den tekniske onboarding til ICS2.
Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål herunder, kan du kontakte Toldstyrelsens Servicedesk. Hvis du har påbegyndt onboarding-forløbet, kan du også oprette en sag i Toolkit.
Spørgsmål | Svar |
---|---|
Hvad står forkortelserne for? | Du kan finde en liste over EU's forkortelser og akronymer i forbindelse med ICS2 under EU's FAQ om ICS2. |
Er der aktuelt kendte fejl hos EU i forbindelse med ICS2? | Du kan finde et overblik over aktuelle, kendte fejl på EU's known error list (KEL). |
Virksomheden oplever fejl under conformance-test, fx fejlmeddelelser eller langsomme svartider fra EU-systemet | Det kan være en god idé at prøve igen på et senere tidspunkt. Hvis det ikke løser problemet, skal virksomheden oprette en sag i Toolkit. Support-teamet gennemgår sagen og gennemfører evt. en gentest. Hvis samme problem opstår, opretter supportteamet en sag i EU's sagsstyringssystem og informerer løbende virksomheden om sagens fremdrift. |
Hvor finder man de kodelister, som skal bruges under conformance-testen? | De findes på EU's hjemmeside under Download Reference Data. |
Hvilke EORI-numre kan bruges i conformance-test-miljøet? |
Testmiljøet er forbundet med de tilsvarende danske testsystemer. De danske systemer er ikke umiddelbart tilgængelige eksternt. Derfor er der opsat særlige token-adgangsløsninger for virksomhederne baseret på EORI-nummer. Virksomhederne vil derfor primært anvende deres eget EORI-nummer til test. I forbindelse med de conformance-test-flows, der kræver brug af flere EORI-numre, vil det også være muligt at benytte følgende EORI-numre:
|
Hvad gør man, hvis virksomheden under conformance-testen oplever at få svar op til 10 gange, når virksomheden indsender en system-til-system-besked? Beskederne er ens, men deres ID er forskellige, så beskeden er genereret flere gange og ikke en dublet. |
Hvis TAPAS ikke modtager en teknisk bekræftelses-meddelelse fra virksomheden for modtagelse af beskeden, vil den være i ”send_failure-status”. TAPAS vil så forsøge at genbehandle beskeden og danne op til 10 gentagelser. Virksomheden kan oprette en sag i Toolkit, og support-teamet vil så oprette en sag i EU’s sagsstyringssystem. Support-teamet vil løbende informere virksomheden om fremdrift og resultat. |
Hvis man sender en besked til conformance-test-miljøet med et ugyldigt MRN for at teste svaret tilbage fra STI-STP, bliver der ikke modtaget noget svar, og beskeden er ikke synlig i STI-STP. |
Det forventes ikke, at der under conformance-testen udføres andre test end dem, der er beskrevet i CTS-EO og CTC-EO. Testscenarier/cases er forberedt til at teste det overordnede EO-systemberedskab og overholdelse af ICS2-forretningskrav. |