Rejser inden for EU
Du må tage varer med hjem fra din rejse inden for EU uden at betale told, moms og afgifter, når varerne er til eget forbrug. Eget forbrug betyder, at det kun er dig, personer i din husstand eller dine private gæster, der bruger varerne.
For alkohol og tobak er der særlige mængdegrænser. Holder du dig inden for disse grænser, kan du undgå at betale told, moms og afgifter.
Du skal også være opmærksom på, at nogle varer kræver en tilladelse, mens andre er helt forbudte at tage med til Danmark.
Du kan tage alkohol og tobak med hjem fra din rejse fra et andet EU-land uden at betale told, moms og afgifter, så længe det er til eget brug, og du holder dig inden for mængdegrænserne.
Vær opmærksom på, at fx De Kanariske Øer ikke regnes som et område i EU. Du kan læse mere nederst på denne side i afsnittet "Hvilke lande er med i EU?"
Når du er fyldt 18 år
Her kan du se, hvor meget alkohol og tobak du må tage med til Danmark fra et andet EU-land, når du er fyldt 18 år.
Tobak | Antal |
---|---|
Cigaretter | 800 stk. |
Cigarillos (maks. 3 g/stk.) | 400 stk. |
Cigarer | 200 stk. |
Røgtobak | 1 kg |
Alkohol | Liter |
---|---|
Spiritus (over 22 % alkohol samt drikkevarer tilsat spiritus) | 10 liter |
Hedvin (på eller under 22 % alkohol, fx portvin, sherry og madeira) | 20 liter |
Bordvin (fx rød-, hvid- og rosévin og vinbaseret cider – heraf højst 60 liter mousserende vin, fx champagne) | 90 liter |
Øl (og ølbaseret cider) | 110 liter |
Hvis du overtræder reglerne for, hvor meget du må have med uden at betale afgifter, får du en bøde.
Når du er 16 eller 17 år
Når du er 16 eller 17 år, må du ikke tage tobak med til Danmark fra et andet EU-land.
Du må tage øl og vin på en styrke til og med 16,4 % med til Danmark. Er alkoholprocenten højere, er der tale om hedvin eller spiritus, som du ikke må tage med, når du er under 18 år.
Alkohol | Liter |
---|---|
Bordvin (fx rød-, hvid- og rosévin og vinbaseret cider – heraf højst 60 liter mousserende vin, fx champagne) | 90 liter |
Øl (og ølbaseret cider) | 110 liter |
Du må tage varer med hjem fra din rejse inden for EU uden at betale told, moms og afgifter, når varerne er til eget forbrug. Det er eget forbrug, når det kun er dig, personer i din husstand eller dine private gæster, der bruger varerne.
Det er ikke eget forbrug, hvis du fx sælger varerne i en idrætsklub eller på en arbejdsplads. Gør du det, skal du huske at betale afgifter og eventuelt pant for visse typer emballage.
Du skal også betale afgifter og eventuelt pant af varerne, hvis du tager dem med til personer, der ikke er med på rejsen.
Når du ankommer til Danmark med fly, skal du nogle steder gå gennem en rød eller en grøn udgang.
Den grønne udgang skal du gå igennem, når du ikke har varer med, der skal betales told, moms og afgifter af. Har du derimod varer med, som du skal betale told, moms og afgifter af, skal du henvende dig til Toldstyrelsen ved den røde udgang. Det gælder også, hvis du er usikker på, om du følger reglerne.
Er der ingen rød udgang, kan du henvende dig i lufthavnens toldekspedition.
I nogle tilfælde kan toldmyndighederne i andre EU-lande kræve et bevis for, at der er betalt told og moms af din vare, når du medbringer den på en rejse ind i landet.
Dette sker kun i forbindelse med varer af en høj værdi, og i langt de fleste tilfælde bliver det kun relevant, hvis du ejer en lystbåd og sejler den til et andet EU-land. Du kan dog også opleve at blive bedt om at bevise, at du har betalt told og moms, hvis du fx medbringer et dyrt kamera på en rejse.
Du kan få udstedt et bevis for din vares status som EU-vare (T2L eller T2LF), hvis du kan dokumentere, at varen er fremstillet i EU eller er fremstillet af EU-varer, eller hvis der er afregnet told og moms af din vare i EU.
Dokumentationen kan fx være en faktura, der viser, at der er betalt moms i EU.
Beviset kan udstedes for EU-varer, som transporteres med skib eller fly eller selv sejler eller flyver direkte fra et EU-land til et andet EU-land.
Beviset er gyldigt i 90 dage fra udstedelsesdatoen.
Sådan gør du
Du skal udfylde blanketten i bilag 51-01 (statusregistreringsdokument) i gennemførselsforordningen. Statusregistreringsdokumentet kan også downloades her.
Blanketten skal stemples af en toldekspedition. Du skal kunne fremvise den dokumentation, der er beskrevet herover.
Sådan udfylder du statusregistreringsdokumentet
- Rubrik 1 - statuskode:
- T2L eller
- T2LF (når varen skal transporteres til et særligt fiskalt område, som toldmæssigt er en del af EU, men moms- og afgiftsmæssigt ikke er det, fx De Kanariske Øer og Ålandsøerne)
- Rubrik 2 - Ansøger: navn og adresse på den, som ansøger om dokumentet
- Rubrik 3 – Repræsentant: navn og adresse på en evt. repræsentant for ansøgeren
- Rubrik 5 – Vareposter: antal vareposter i alt
- Der skal oprettes en varepost pr. vareart/varekode
- Rubrik 31 – Kolli og varebeskrivelse:
- Antal kolli samt kolliart og
- Beskrivelse af varen
- Rubrik 33 – Varekode: KN-koden (de 8 første cifre af varekoden)
- Få evt. hjælp til at finde varekoder i vita.skat.dk
- Rubrik 35 – Bruttomasse: bruttovægten for den enkelte varepost:
- Bruttovægten er den samlede vægt af varen inkl. al emballage – dog ikke transportmateriel som fx containere
- Rubrik 38 – Nettovægt: nettovægten for den enkelte varepost
- Rubrik 44 – Supplerende oplysninger:
- Oplysninger om dokumentation (fx faktura)
- Evt. særlige oplysninger
- Rubrik 54 – Sted, dato og underskrift: håndskrevet underskrift samt sted og dato for udstedelse af blanketten.
Skal din virksomhed bruge et bevis for varers status som EU-varer?
Virksomheder skal i stedet anmode om beviset via PoUS-systemet.
På EU's hjemmeside kan du tjekke, om det land, du skal besøge, er en del af EU.
Du skal være opmærksom på, at disse områder ikke regnes som EU-lande:
- Færøerne
- Grønland
- De Kanariske Øer (fx Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote og Fuerteventura)
- Ålandsøerne
- De oversøiske departementer (Guadeloupe, Martinique, Fransk Guyana, Réunion og Mayotte)
- Cypern – den nordlige del.
Find uddybende juridisk information i Den juridiske vejledning om rejsegods.