Oversigt over dataelementer (felter) i DMS Import
Angivelser og meddelelser
Her kan du finde et overblik over angivelser og meddelelser samt de datagrupper, der optræder i en importangivelse.
Angivelse / navn | Beskrivelse |
---|---|
H1 | Angivelse om overgang til fri omsætning og særlig procedure - særlig anvendelse - angivelse til særlige formål. |
H2 | Særlig procedure - oplagring - angivelse til toldoplagring. |
H3 | Særlig procedure - særlig anvendelse - angivelse om midlertidig import. |
H4 | Særlig procedure - forædling - angivelse til aktiv forædling. |
H5 | Angivelse om import af varer i forbindelse med handel med særlige fiskale områder. |
H6 | Toldangivelse i posttrafik med henblik på overgang til fri omsætning. |
H7 | Toldangivelse med henblik på overgang til fri omsætning for en forsendelse, som er indrømmet fritagelse for importafgift i overensstemmelse med artikel 23, stk. 1, eller artikel 25, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1186/2009. |
I1 | Forenklet importangivelse |
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Gruppe 11 |
Meddelelsesoplysninger og procedurekoder |
Gruppe 12 |
Henvisninger til meddelelser, dokumenter, certifikater og bevillinger |
Gruppe 13 |
Parter |
Gruppe 14 |
Værdiansættelsesoplysninger og afgifter |
Gruppe 15 |
Datoer, tidspunkter og perioder |
Gruppe 16 |
Steder, lande og regioner |
Gruppe 17 |
Toldsteder |
Gruppe 18 |
Identifikation af varer |
Gruppe 19 |
Transportoplysninger (form, middel og udstyr) |
Gruppe 99 |
Andre dataelementer (statistiske data, sikkerhedsstillelse og relaterede data |
Læs mere om datagrupper i DMS.
Dataelementer i en importangivelse
Her finder du de enkelte dataelementer (rubrikker) i en importangivelse. Dateelementerne følger angivelsen i DMS Import, og de er derfor inddelt i fanerne "Hoveddel" og "Varepost".
Dataelement/ navn |
Beskrivelse |
---|---|
Angivelsestype |
Angiv hvilken type importangivelse, der er tale om:
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle datasæt for import-toldangivelser. |
Supplerende angivelsestype (11 02 000 000) |
Her angives supplerende information om angivelsestypen. Overordnet set kan der vælges mellem følgende typer:
Hvis du ønsker at indgive en standardtoldangivelse, skal du bruge en af følgende koder:
Hvis du ønsker at indgive en forenklet toldangivelse (med brug af I1-datasættet), skal du bruge en af følgende koder:
Som anført ovenfor, så dækker E og F over forudindgivet forenklede toldangivelser, hvilket skal bruges når angivelsen indsendes forud for varernes frembydelse. Hvis du ønsker at indgive en supplerende toldangivelse, skal du bruge en af følgende koder:
Særligt om nødprocedure Hvis du ønsker at indgive en retrospektiv import-toldangivelse, skal du bruge denne kode:
Bemærk, at denne type angivelse kun kan anvendes når Toldstyrelsen har givet tilladelse til nødprocedure og der skal indgives en toldangivelse med en bagudrettet antagelsesdato (D.E. 15 09). Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle importangivelser. |
Dataelement/ navn |
Beskrivelse | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Forudgående |
Angivelse af forudgående dokumenter, med oplysninger om:
Hvis der er et forudgående dokument til stede, er det obligatorisk at udfylde ovenstående. Henvisning til en forudgående angivelse skal ske på varepost-niveau. Supplerende angivelse I tilfælde af supplerende angivelse efter indskrivning i klarererens regnskaber, anføres følgende i den supplerende angivelse:
Bemærk, hvis den supplerende angivelse er opsummerende karakter (IM/U eller IM/V), hvor den supplerende angivelse henviser til flere forskellige forenklede toldangivelser eller indskrivninger, skal oplysningerne beskrevet ovenfor, angives på varepost-niveau. Henvisning til e-AD (punktafgiftspligtige varer): |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Supplerende oplysninger |
Dette dataelement kan anvendes til oplysninger, som EU-lovgivningen ikke har fastsat et specifikt dataelement til angivelse af. De supplerende oplysninger kan udfyldes med følgende koder kombineret med en relevant forklarende tekst:
Dataelementet er obligatorisk at udfylde, når der er relevante supplerende oplysninger til angivelsen. Oplysningerne skal indtastes på hoveddelen, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers indtastes på for den respektive varepost. OBS: Hvis der angives supplerende oplysninger, skal både Kode og Tekst angives. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Supplerende dokumenter |
Her angives oplysninger om eventuel supplerende dokumentation til brug for frigivelse af varerne. Dette kan fx være oplysninger om dokumenter, certifikater, licenser. Koderne til brug for udfyldelse af feltet kan findes i TARIC. Der skal angives:
Bemærk, at hvis der ansøges om præferencetoldbehandling, så skal den relevante præferencedokumentation angives her i D.E. 12 03 000 000 (Supplerende dokumenter). I DMS skal der ikke længere anvendes de nationale præferencedokumentationskoder, såsom 0001 (EUR1), 0004 (GSP), 0005 (A.TR) osv., men der skal i stedet anvendes de EU-fastlagte koder. Koderne kan ses på Toldstyrelsens hjemmeside og vil fra september 2025 også kunne ses i den nye version af Taric. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser, når der kræves supplerende dokumentation til angivelsen, fx hvis varerne er omfattet af restriktioner. Oplysningerne skal indtastes på hoveddelen, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers indtastes på for den respektive varepost. Bemærk desuden at hvis der skal foretages afskrivning af en mængde på et givent certifikat eller licens, så skal oplysningerne udfyldes på varepost-niveau. OBS: Hvis der angives supplerende dokumentation, skal både Type og Referencenummer angives. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Supplerende |
Dataelementet bruges til at udfylde oplysninger om dokumentation, som ikke er omfattet af de øvrige dataelementer i datagruppe 12. Det vil typisk være en kode, der bruges til at erklære at varerne ikke er omfattet af forbud eller restriktioner (Y-koder). Koderne tilknyttet en bestemt varekode, kan findes i TARIC ved at slå den relevante varekode op. Dataelementet kan også anvendes til at angive oplysninger om de forskellige parters AEO-status med brug af de respektive koder herfor (Y022, Y023, Y024 osv.). Der skal angives:
Dataelementet er obligatorisk på alle import-toldangivelser i tilfælde hvor den pågældende varekode kræver det. Oplysningerne skal indtastes på hoveddelen, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers indtastes på den respektive varepost. OBS: Hvis der angives supplerende dokumentation, skal Type angives. Referencenummer kan angives. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport- |
Angivelse af transportdokument. Disse oplysninger skal henvise til det transportdokument, med hvilket varerne er blevet bragt ind i EU’s toldområde. Der skal angives:
Eksempelvis anvendes koden »N740« for luftfragtbrev. Oplysningerne skal indtastes på hoveddelen, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers indtastes på den respektive varepost. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Referencenummer/ |
Angivelse af den økonomiske operatørs eget ”Commercial Reference Number” (UCR), hvis det ønskes. Oplysningerne kan indtastes på hoveddelsniveau, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers kan det indtastes på den respektive varepost. Bemærk, at hvis oplysningerne gives på hoveddelsniveau, er det ikke muligt at angive på varepostniveau. Dataelementet er valgfrit at udfylde. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LRN |
Her angives angivelsens unikke LRN (Local reference number). Du vælger selv et LRN, som skal være lokal unikt for hver angivelse. Det kan maksimalt være 22 tegn. LRN angives alfanumerisk, dvs. med brug af tal og bogstaver og som udgangspunkt ingen specialtegn. Der må ikke benyttes andre specialtegn end _ (underscore). Nogle virksomheder bygger LRN med virksomhedens CVR-nummer efterfulgt af brugerens brugernavn eller ordrenummer. Det er op til virksomheden selv at udvikle en rækkefølge. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betalings- |
Skal ikke angives. Oplysninger om betalingshenstand fastsættes automatisk på baggrund af de øvrige oplysninger i angivelsen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oplag |
Angivelse af typen af lagerfaciliteten ved brug af de fastlagte koder herfor. Der skal angives:
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H2 (toldoplag), og skal desuden angives på de øvrige datasæt (fx H1), hvis angivelsen benyttes til at afslutte toldoplagsproceduren. Dvs. når varer henføres til fri omsætning efter at have været oplagt på toldoplag (procedurekode 40 71), skal der henvises til toldoplagets ID. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bevillinger |
I dette dataelement angives oplysninger om den bevilling, der skal benyttes ved den konkrete import-toldangivelse. Nedenfor er oplistet en række af de mest gængse koder til brug for udfyldelse af dette dataelement. En fuldstændig oversigt over koderne kan findes i TARIC. Der skal angives:
Formatet skal være som det står i bevillingen, fx »DKIPODK004700-2024-D-ABC12345«. Oplysningerne skal indtastes på hoveddelen, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers indtastes på den respektive varepost. Dataelementet er obligatorisk på alle import-toldangivelser, når der foreligger en bevilling, der er relevant for angivelsen. |
Gruppe 13 Parter
Dataelement/navn | Beskrivelse |
---|---|
Eksportør |
Her angives oplysninger om eksportøren, herunder et entydigt identifikationsnummer, navn, adresse, telefonnr. og kontaktperson.Hvis EORI-nr. eller tredjelands entydige identifikationsnummer (TCUIN) er udfyldt, skal navn og adresse ikke udfyldes.Undtagelse: Hvis 09999981 (private) er angivet som identifikationsnummer, skal navn og adresseoplysninger også angives. Dette nummer benyttes ved privatpersoner.For H1, H3, H4 og I1 gælder følgende:
Eksportøren er den sidste sælger af varerne inden deres import til EU. For H5 gælder følgende: Eksportøren er afsender i forbindelse med handel med særlige fiskale områder. Afsenderen er den sidste sælger af varerne.For H6 og H7 gælder følgende: Angiv det fulde navn og adressen på den person, der afsender varerne, som fastsat i transportkontrakten af den part, der bestiller transporten.Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser.Link til oversigt over landekoder. |
Importør |
Her angives oplysninger om importøren, herunder et EORI-nummer, navn, adresse, telefonnr. og kontaktperson.Hvis EORI-nummer er udfyldt, skal navn og adresse ikke udfyldes.Undtagelse: Hvis 09999981 (private) er angivet som identifikationsnummer, skal navn og adresse også angives. Dette nummer benyttes ved privatpersoner.For H1, H2, H3, H4, H5 og I1 gælder følgende:
Part, der foretager, eller på hvis vegne der foretages, en importangivelse.For H6 og H7 gælder følgende: Den part, som faktisk modtager varerne.Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser.Link til oversigt over landekoder. |
Klarerer |
Dette dataelement anvendes til at anføre relevante oplysninger om klarereren.Hvis klarerens EORI-nummer angives, skal navn og adresse ikke udfyldes. Klarereren er den person, der indgiver en toldangivelse i eget navn, eller den person, i hvis navn en sådan angivelse foretages.Når der opstår toldskyld i forbindelse med varers overgang til fri omsætning, er det som hovedregel, klarereren, der er debitor. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser.Link til oversigt over landekoder.
|
Repræsentant |
Angivelse af oplysninger om repræsentanten, herunder EORI-nummer, status og kontaktperson.Ved status kan der vælges mellem:
|
Sælger |
Angivelse af oplysninger om sælger. Når sælgeren og eksportøren (13 01) er den samme, skal disse oplysninger ikke angives.Hvis sælgeren ikke er den samme, anføres dennes fulde navn og adresse, hvis vedkommendes EORI-nummer ikke kendes. Bemærk, at såfremt toldværdien beregnes i overensstemmelse med EUTK art. 74 (sekundære værdiansættelsesmetoder), skal oplysninger om sælgeren angives, hvis de er tilgængelige.Oplysningerne kan indtastes på hoveddelsniveau, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers kan det indtastes på den respektive varepost. Dataelementet skal kun udfyldes på H1-datasættet.
|
Køber |
Angivelse af oplysninger om køber. Når køberen og importøren (13 04) er den samme, skal disse oplysninger ikke angives.Hvis køberen ikke er den samme, anføres dennes fulde navn og adresse, hvis vedkommendes EORI-nummer ikke kendes. Bemærk, at såfremt toldværdien beregnes i overensstemmelse med EUTK art. 74 (sekundære værdiansættelsesmetoder), skal oplysninger om køberen angives, hvis de er tilgængelige.Oplysningerne kan indtastes på hoveddelsniveau, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers kan det indtastes på den respektive varepost.Dataelementet skal kun udfyldes på H1-datasættet.
|
Yderligere aktører (13 14 000 000) |
Her kan der angives oplysninger om yderligere aktører i forsyningskæden med henblik på at vise, at hele forsyningskæden er dækket af økonomiske operatører med AEO-status.Her kan følgende angives:
|
Supplerende fiskale referencer |
Dette dataelement anvendes til at angive yderligere fiskale oplysninger om relevante operatører i tilfælde hvor importmomsen ikke skal betales af klarereren. Det er bl.a. relevant når varerne skal videre til en modtager i en anden medlemsstat og momsen ikke skal betales i Danmark eller når importen sker under særordningen for fjernsalg af varer (IOSS). Dataelementet udfyldes med en af følgende koder:
|
Sikkerhedsstiller (13 20 017 000) |
Dette dataelement anvendes til at angive oplysninger om den operatør, der stiller sikkerhed for toldskylden, i tilfælde hvor denne person ikke er klarereren. Hvis klarereren stiller sikkerhed for toldskylden, skal dette felt ikke udfyldes. I tilfælde hvor en anden person end klarereren stiller sikkerhed, anføres EORI-nummer på den pågældende person. Bemærk, at der pt. ikke er implementeret funktionalitet i DMS, der tager højde for oplysninger, der udfyldes i dette dataelement. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H3, H4 og H6, når en anden end klarereren stiller sikkerhed for toldskylden. |
Betaler |
Dette dataelement anvendes til at angive oplysninger om den operatør, der skal betale toldskylden, i tilfælde hvor denne person ikke er klarereren.Hvis klarereren betaler toldskylden, skal dette felt ikke udfyldes.I tilfælde hvor en anden person end klarereren betaler, anføres EORI-nummer på den pågældende person.Bemærk, at der pt. ikke er implementeret funktionalitet i DMS, der tager højde for oplysninger, der udfyldes i dette dataelement.Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H3, H4, H6 og I1, når en anden end klarereren betaler toldskylden.
|
Dataelement/ navn |
Beskrivelse | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Leveringsbetingelser (14 01 000 000) |
Her angives oplysninger om bestemte betingelser i handelskontrakten, nærmere bestemt angivelse af de betingelser for leveringen, der er aftalt i forbindelse med handlen. Her angives følgende:
Derudover angives enten:
Bemærk, der kan ikke angives både UN/LOCODE og leveringssted. Koder, der gælder for alle transportformer.
Dataelementet er obligatorisk at udfylde for H1, H4 og H5. Det er frivilligt at udfylde dataelementet på H2 og H3. |
|||||||||||||||
Faktureringsvaluta (14 05 000 000) |
Anfør valuta, som fakturaen er udstedt i, ved hjælp af den relevante kode, der kan findes i TARIC (valutakoder). Fx USD, JPY, NOK mv. For de valutaer, der ikke kan findes i Taric og som ikke noteres af nationalbanken, henvises der til den juridisk vejledning afsnit F.A.10.8 for nærmere beskrivelse herom. Obligatorisk at udfylde på H1, H3, H4, H5 og I1. |
|||||||||||||||
Samlet fakturabeløb |
Angiv fakturabeløbet for alle varer, der er omfattet af angivelsen, i den valutaenhed, som er angivet i D.E. 14 05 000 000, Faktureringsvaluta. |
|||||||||||||||
Vekselkurs (14 09 000 000) |
Dette dataelement indeholder den vekselkurs, som er fastsat på forhånd Dermed skal dataelementet kun udfyldes hvis vekselkursen er fastsat på forhånd ved kontrakt mellem de pågældende parter. Hvis en sådan vekselkurs ikke på forhånd er aftalt, skal dette felt ikke udfyldes. Bemærk, at dataelementet udelukkende er et oplysningsfelt, der bruges til at angive vekselkursen. DMS tager ikke højde for den pågældende vekselkurs i forbindelse med fastlæggelse af toldværdien. Dermed skal beløbene, der angives i dataelementerne for pris, indirekte betalinger, tillæg og fradrag osv., angives i danske kroner, omregnet med den aftalte vekselkurs. |
Gruppe 15 Dato, tid og perioder
Dataelement/navn | Beskrivelse |
---|---|
Antagelsesdato (15 09 000 000) |
Dette dataelement er som udgangspunkt kun relevant i forbindelse med brugen af indskrivning i klarererens regnskaber (EIDR) eller i forbindelse med nødprocedure hvor skal indgives en retrospektiv toldangivelse. Når der indgives en supplerende angivelse (IM/V eller IM/Z), skal dataelementet bruges til at angive den dato, hvor varerne blev indskrevet i klarererens regnskaber. Dataelementet skal udfyldes når den supplerende angivelse (EIDR) er baseret på H1, H3, H4 eller H5-datasættet. Hvis der indgives en supplerende angivelse af opsummerende art, hvor der henvises til flere forskellige antagelsesdatoer, skal oplysningen udfyldes på varepost-niveau. For brugen af dataelementet i forbindelse med nødprocedure (retrospektiv toldangivelse) henvises der til vejledningen herom, der vil være tilgængelig på Toldstyrelsens hjemmeside snarest mulig. |
Gruppe 16 Lokation, lande og oprindelsesland
Dataelement/ navn |
Beskrivelse |
---|---|
Bestemmelsesland (16 03 000 000) |
Bestemmelseslandet udfyldes på hoveddelen, hvis det er gældende for hele angivelsen, ellers angives bestemmelseslandet på de enkelte vareposter. Link til oversigt over landekoder. For H1, H2 og H5 gælder følgende: Hvis det på tidspunktet for udfærdigelsen af toldangivelsen imidlertid er kendt, at varerne skal sendes til en anden medlemsstat efter frigivelsen, anføres koden for denne medlemsstat. For H3 gælder følgende: For H4 gælder følgende: Dataelementet er obligatorisk at udfylde for H1, H2, H3 og H4. |
Region i bestemmelsesland (16 04 000 000) |
Region i bestemmelseslandet udfyldes på hoveddelen, hvis det er gældende for hele angivelsen, ellers angives bestemmelseslandet på de enkelte vareposter. I dette dataelement angives bestemmelsesregion for varerne i den pågældende medlemsstat ved hjælp af den relevante EU-kode. Hvis bestemmelseslandet er Danmark, skal dette dataelement ikke udfyldes. Vedrørende centraliseret toldbehandling: Oplysninger skal imidlertid kun anføres, når den pågældende medlemsstat har fastlagt koder for regionerne. |
Afsendelsesland (16 06 000 000) |
I dette dataelement angives afsendelseslandet ved brug af de fastlagte landekoder. Link til oversigt over landekoder. Bemærk, at hvis der undervejs er et ophold, der ikke er relateret til transporten eller en kommerciel transaktion (f.eks. salg eller forarbejdning), skal du bruge koden for det land, hvor opholdet fandt sted. Ophold på ruten for at konsolidere varerne anses for at være relateret til transporten. |
Varernes placering (16 15 000 000) |
Angiv det sted, hvor varerne kan undersøges, ved hjælp af de relevante koder. Varernes placering skal angives præcist nok til at gøre det muligt for Toldstyrelsen at foretage fysisk kontrol af varerne. Bemærk, at der kun må anvendes en type sted ad gangen. Der skal udfyldes følgende oplysninger: Lokationstype (16 15 045 000) med følgende valgmuligheder: B: Bevilget sted – Anvendes når varernes placering er ved et bevilget sted, dvs. når der foreligger en bevilling (fx varer, der befinder sig på et toldoplag) C: Godkendt sted – Anvendes kun i særlige tilfælde når Toldstyrelsen har givet tilladelse til at varerne må placeres på et givent sted. Lokations ID (16 15 046 000) angives med følgende valgmuligheder: U: UN/LOCODE V: Toldstedskode Y: Bevillingsnummer Z: Fritekst Disse dataelementer er obligatoriske på alle importangivelser. |
Gruppe 17 Toldsteder
Dataelement/navn | Beskrivelse |
---|---|
Frembydelsestoldsted (17 09 000 000) |
Bemærk at dette dataelement kun skal bruges i forbindelse med centraliseret toldbehandling. Dataelementet udfyldes med den relevante EU-kode for det toldsted, hvor varerne frembydes med henblik på henførsel under en toldprocedure. |
Tilsynsførende toldsted (17 10 000 000) |
I dette dataelement angives toldstedskoden for det tilsynsførende toldsted i de tilfælde hvor toldangivelsen indgives på et andet toldsted end det tilsynsførende toldsted som angivet i den pågældende bevilling til den særlige procedure. Bemærk at dette dataelement kun skal anvendes i forbindelse at varerne ønskes henført til en af de særlige procedurer (toldoplag, aktiv forædling, end-use eller midlertidig import). Når det er relevant, udfyldes dataelementet med den relevante EU-kode for det toldsted, der ifølge den relevante bevilling, har tilladelse til at føre kontrol med proceduren. |
Gruppe 18 Vareoplysninger
Dataelement/ navn |
Beskrivelse |
---|---|
Bruttovægt i alt |
Angivelse af den samlede bruttovægt i alt for hele import-toldangivelsen i kilogram. Bruttomassen er varernes vægt inkl. emballage, men ekskl. transportørens materiel i forbindelse med angivelsen. Hvis pallernes vægt indgår i transportdokumentet, skal pallernes vægt også medregnes i bruttomassen, undtagen i følgende tilfælde:
Oplysningen om bruttovægt er obligatorisk at udfylde på alle datasæt for import-toldangivelserne. Afrundingsregler
Når bruttomassen er på under 1 kg, skal angivelsen foretages på følgende måde: »0,« efterfulgt af op til seks decimaler, hvor alle forekomster af »0« til sidst udelades (f.eks. 0,123 for et kolli på 123 gram, 0,00304 for et kolli på 3 gram og 40 milligram eller 0,000654 for et kolli på 654 milligram). |
Gruppe 19 Transportoplysninger
Dataelement/navn | Beskrivelse | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Container indikator (19 01 000 000) |
Angivelse af om varerne transporteres i en container. Hvis varerne transporteres i en container, skal boksen vinges af, ellers skal den forblive blank. Hvis der er angivet container indikator, så skal Transportudstyr 19 07 000 000 angives, ellers skal det ikke udfyldes. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H2, H3 og H4. |
||||||
Transportmåde ved grænsen (19 03 000 000) |
Angiv med den relevante EU-kode den transportmåde (dvs. det aktive transportmiddel), som varerne indføres i EU’s toldområde med. Anvend en af følgende koder:
Dataelementet skal udfyldes på H1, H2, H3, H4 og H5. |
||||||
Nationalitet på aktivt transportmiddel ved grænsen (19 08 062 000) |
Angiv nationaliteten for det aktive transportmiddel, der passerer EU’s ydre grænse, ved hjælp af den relevante EU-kode. Link til oversigt over landekoder. Ved kombineret transport, eller når der anvendes flere transportmidler, anføres nationaliteten på det aktive transportmiddel, som tjener til fremdriften. F.eks. vil det være skibet, hvis det drejer sig om en lastvogn på et søgående skib. Anvendes f.eks. et trækkende køretøj og en påhængsvogn, er det aktive transportmiddel det trækkende køretøj. |
||||||
Transportmåde indenfor EU (19 04 000 000) |
Angiv med den relevante kode, hvilken transportmåde der anvendes ved varernes ankomst. Anvend en af følgende koder: 1. Søtransport 2. Jernbanetransport 3. Vejtransport 4. Lufttransport 5. Post (aktiv transportform ukendt) 7. Faste transportinstallationer 8. Transport ad indre vandveje 9. Anden transportmåde (dvs. egen fremdrift) Bemærk, at dette dataelement ikke er nødvendig at udfylde når importformaliteterne, herunder angivelse af varer, opfyldes ved ydre grænse. Det kan eksempelvis være tilfælde hvor varerne ankommer med skib eller fly. Hvis importformaliteterne ikke opfyldes på ydre grænse, er dataelementet obligatorisk at udfylde på H1, H2, H3 og H4. |
||||||
Transport-ID ved ankomst (19 06 017 000) |
Her angives identifikationsnummeret på de(t) transportmiddel/transportmidler, som varerne transporteres med i forbindelse med frembydelsen for Toldstyrelsen på ankomststedet. Alt efter hvilket transportmiddel der er tale om, kan følgende benævnelser anvendes til identifikation:
|
||||||
Ankomsttransportmidlets ID-type (19 06 061 000) |
Anfør ved hjælp af den relevante kode, hvilken type af identifikation, der er angivet i D.E. 19 06 017 000. 10: IMO-skibsidentifikationsnummer 11: Navn på det søgående fartøj 20: Vognens nummer 21: Togets nummer 30: Vejkøretøjets registreringsnummer 31: Anhængerens registreringsnummer 40: IATA-flyrutenummer 41: Luftfartøjets registreringsnummer 80: Europæisk fartøjsidentifikationsnummer (ENI) 81: Navn på fartøjet til sejlads på indre vandveje |
||||||
Transportudstyr (19 07 000 000) |
Angivelse af oplysninger om transportudstyret, herunder containere, som varerne befinder sig i ved deres ankomst. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H2, H3, H4, H5 og I1, hvis det fremgår af ”Container indikator” (D.E. 19 01 001 000) at varerne transporteres i en container. Der skal angives oplysninger om:
|
Sikkerhedsstillelsesart (99 02 000 000)
Anfør ved hjælp af de relevante koder nedenfor, hvilken type sikkerhedsstillelse, der anvendes.
Kode |
Beskrivelse |
0 |
Fritagelse for sikkerhedsstillelse (kodeksens artikel 95, stk. 2). |
1 |
Samlet sikkerhedsstillelse (kodeksens artikel 89, stk. 5). |
2 |
Enkelt sikkerhedsstillelse i form af et tilsagn fra en kautionist (kodeksens artikel 92, stk. 1, litra b)). |
3 |
Enkelt sikkerhedsstillelse kontant eller ved ethvert andet betalingsmiddel, der anerkendes af toldmyndighederne som sidestillet med et kontant depositum, udstedt i euro eller i den medlemsstats valuta, hvor der kræves sikkerhedsstillelse (kodeksens artikel 92, stk. 1, litra a)). |
4 |
Enkelt sikkerhedsstillelse i form af sikkerhedsdokumenter (artikel 92, stk. 1, litra b), i kodeksen og artikel 160). |
8 |
Intet krav om sikkerhedsstillelse for visse offentlige organer (kodeksens artikel 89, stk. 7). Dette gælder kun for Stater, Regionale og lokale forvaltninger eller andre offentligretlige organer, hvor disse forpligter sig som offentlige myndigheder. |
C |
Intet krav om sikkerhedsstillelse for varetransport i faste installationer (kodeksens artikel 89, stk. 8, litra b)). |
D |
Intet krav om sikkerhedsstillelse for varer henført under proceduren for midlertidig import når toldangivelsen kan indgives mundtligt eller ved enhver anden handling, i overensstemmelse med artikel 81, litra a), i delegeret forordning (EU) 2015/2446 (kodeksens artikel 89, stk. 8, litra c)). |
E |
Intet krav om sikkerhedsstillelse for materialer, som luftfartsselskaber, rederier, jernbaneselskaber eller postvirksomheder anvender i international trafik, forudsat at materialerne er forsynet med særlige kendetegn, der henføres under proceduren for midlertidig import, i overensstemmelse med artikel 81, litra b), i delegeret forordning (EU) 2015/2446 (kodeksens artikel 89, stk. 8, litra c)). |
F |
Intet krav om sikkerhedsstillelse for tom emballage, forudsat at emballagen er forsynet med uudslettelige og ikke-aftagelige kendetegn, der henføres under proceduren for midlertidig import i overensstemmelse med artikel 81, litra c), i delegeret forordning (EU) 2015/2446 (kodeksens artikel 89, stk. 8, litra c)). |
G |
Intet krav om sikkerhedsstillelse for varer henført under proceduren for midlertidig import når den tidligere indehaver at bevillingen til midlertidig indførsel, har angivet varerne til proceduren for midlertidig indførsel i overensstemmelse med DF artikel 136 eller artikel 139, og varerne efterfølgende henføres under midlertidig indførsel med samme formål, i overensstemmelse med artikel 81, litra d), i delegeret forordning (EU) 2015/2446 (kodeksens artikel 89, stk. 8, litra c)). |
I |
En anden form for enkelt sikkerhedsstillelse, som giver tilsvarende forsikring om, at det import- eller eksportafgiftsbeløb, der svarer til toldskylden og andre afgifter, vil blive betalt (kodeksens artikel 92, stk. 1, litra c)) Denne kode anvendes når sikkerheden stilles via Skatteforvaltningens sikkerhedsstillelsesordning. |
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H3, H4 og H6 når der stilles sikkerhed for toldskylden.
Sikkerhedsstillelsesreference (99 03 000 000)
I dette dataelement skal sikkerhedsstillelsens referencenummer (GRN) på sigt angives.
Bemærk, at dataelementet med oplysningerne om GRN (guarantee reference number) skal ikke udfyldes i perioden mellem idriftsættelsen af DMS Import og frem til at GUM (guarantee management system) implementeres.
Transaktionsart (99 05 000 000)
I dette dataelement skal der angives oplysninger om transaktionens art med brug af en kombination af nedenstående tal.
Oplysningerne kan indtastes på hoveddelniveau, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers kan det indtastes på den respektive varepost.
Transaktionens art angives med en kombination af tallene i trin A og underopdelingen i trin B, i nedenstående tabel.
For at angive at der er tale om et almindeligt salg mellem erhvervsdrivende, vil der skulle angives kode »11«, der dækker over:
(Trin A:1) Transaktioner, der indebærer faktisk overdragelse af ejendomsretten mod finansiel modydelse.
(Trin B:1) Fast salg/køb undtagen direkte handel med private forbrugere/private forbrugeres direkte handel.
Hvis mulighederne i underopdelingen (trin B) ikke afspejler den pågældende transaktions art, skal der blot anvendes et tal (trin A).
Trin A |
Trin B |
1: Transaktioner, der indebærer faktisk overdragelse af ejendomsretten mod finansiel modydelse |
1: Fast salg/køb undtagen direkte handel med private forbrugere/private forbrugeres direkte handel. 2: Direkte handel med private forbrugere/ private forbrugeres direkte handel (inkl. fjernsalg). |
2: Returforsendelse og vederlagsfri ombytning af varer efter registrering af den oprindelige transaktion. |
1: Returforsendelser 2: Ombytning af returnerede varer. 3: Ombytning (f.eks. under garanti) af ikkereturnerede varer. |
3: Transaktioner, der indebærer tilsigtet ejerskifte eller ejerskifte uden økonomisk modydelse |
1: Flytning til/fra et lager (ekskl. call-off stock og konsignationslager) 2: Levering af varer til salg efter besigtigelse eller på prøve (inkl. call-off stock og konsignationslager) 3: Finansiel leasing 4: Transaktioner, der indebærer ejerskifte uden finansiel modydelse. |
4: Transaktioner med henblik på forarbejdning ved lønarbejde (uden overdragelse af ejendomsretten). |
1: Varer, der forventes at vende tilbage til det oprindelige eksportland /eksportmedlemsstat 2: Varer, der ikke forventes at vende tilbage til det oprindelige eksportland /eksportmedlemsstat. |
5: Transaktioner efter lønarbejde (uden overdragelse af ejendomsretten). |
1: Varer, der vender tilbage til det oprindelige eksportland /eksportmedlemsstat 2: Varer, der ikke vender tilbage til det oprindelige eksportland /eksportmedlemsstat. |
6: Særlige transaktioner, der registreres til nationale formål |
Ingen underopdeling |
7: Transaktioner med henblik på/efter toldklarering (uden overdragelse af ejendomsretten, i forbindelse med varer i kvasiimport eller -eksport). |
1: Overgang af varer til fri omsætning i en medlemsstat med efterfølgende eksport til en anden medlemsstat 2: Transport af varer fra en medlemsstat til en anden medlemsstat for at henføre varerne under eksportproceduren (ikke relevant for import). |
8: Transaktioner, der indebærer levering af byggematerialer og teknisk udstyr som led i en kontrakt om bygge- og anlægsarbejde, i forbindelse med hvilken, der ikke kræves særskilt fakturering af varerne, og der udstedes en faktura for kontrakten i sin helhed. |
Ingen underopdeling |
9: Andre transaktioner, som ikke kan klassificeres under andre koder |
1: Udlejning, lån og operationel leasing i over 24 måneder 9: Andet |
Se desuden yderligere vejledningen om udfyldelse af dette dataelement, på Danmarks Statistiks hjemmeside, hvor de enkelte transaktionsarter er yderligere beskrevet: https://www.dst.dk/da/Indberet/oplysningssider/extrastat-transaktionens-art.
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H3, H4 og H5.
Det er frivilligt at udfylde på H2.
Her skal der angives koderne for den procedure, som varerne ønskes toldbehandlet efter.
Procedurekoden skal angives i tre dele:
- Anmodet procedure
- Forudgående procedure, og
- Supplerende procedure.
Procedure (11 09 000 000) (11 10 000 000)
Dataelement |
Beskrivelse |
Anmodet procedure (11 09 001 000) |
De to første cifre er koden for den ønskede procedure, eksempelvis:
Vær opmærksom på at de enkelte datasæt (H1, H2, H3 mv.) kun kan angives med bestemte procedurekoder. Eksempelvis kan H2 kun angives med anmodet procedure »71« og H3 kan kun angives »53«. |
Forudgående procedure (11 09 002 000) |
De to næste cifre er koden for en eventuel forudgående procedure. Ved forudgående procedurer forstås den procedure, som varerne var henført under, inden de blev henført under den ønskede procedure. Hvis varerne tidligere har været henført under toldoplagsproceduren (71) og efterfølgende ønskes henført til frit forbrug og fri omsætning (40), vil den ønskede og forudgående procedurekode skulle angives med: 40 71 Hvis varerne ikke har været underkastet nogen relevant procedure, angives cifrene 00. |
Supplerende procedure (11 10 000 000) |
De tre sidste cifre er den supplerende procedurekode, der dækker over:
eller
Hvis der ikke er nogen supplerende procedure, skal koden »000« angives. Bemærk, at det er muligt at angive flere supplerende procedurekoder på samme varepost. Dette kan eksempelvis være relevant når varerne både er fritaget for told som følge af varens ringe værdi (C07) og momsen afregnes via IOSS-ordningen (F48). For H7 gælder det, at der kun må anvendes koderne for supplerende procedurer C07, C08, F48 og F49. |
Link til kodeliste over procedurekoder.
Forudgående dokument (12 01 000 000)
Angivelse af forudgående dokumenter, med oplysninger om:
- Forudgående dokumenttype (12 01 002 000). Se kodeliste her: https://toldst.dk/erhverv/blanketter-og-koder/koder.
- Forudgående dokumentreference (12 01 001 000) – referencenummer på dokumentet, fx MRN på den tidligere angivelse.
Henvisning til en forudgående angivelse
Hvis der er et forudgående dokument til stede, er det obligatorisk at udfylde ovenstående. Det kan eksempelvis være i tilfælde hvor varerne tidligere har været angivet til midlertidig opbevaring (»N337«) eller en toldangivelse til fx en særlig toldprocedure (»NMRN«), og i så fald skal man henvise til denne forudgående angivelse i de ovennævnte dataelementer.
Derudover skal der, hvis der henvises til en tidligere angivelse, angives oplysninger om:
- Måleenhed og kvalifikator (12 01 005 000). Hvis der henvises til en tidligere angivelse, skal måleenheden altid angives med brug af koden »KGM«. Det er ikke nødvendigt at angive kvalifikator i disse tilfælde.
- Mængde (12 01 006 000). Anfør den relevante afskrivningsmængde i bruttovægt. Du kan finde en vejledning om vareregnskabet og fraførsel i DMS under skriftlige vejledninger.
- Varepostnummer (12 01 007 000). Anfør varepostnummeret som angivet i det forudgående dokument. Denne oplysning bruges til at fastslå hvilken varepost på den forudgående angivelse, der skal afskrives fra.
Ved at udfylde disse oplysninger sikres en korrekt afskrivning af varerne på den forudgående angivelse. Når der er foretaget en sådan henvisning, og afskrivningen er gennemført, vil det systemmæssige vareregnskab i den forudgående angivelse (i DMS Online), blive opdateret med en ny varemængde.
Supplerende angivelse
I tilfælde af supplerende angivelse anføres koden »NMRN« samt henvisning til MRN på den tidligere indgivne forenklede angivelse (I1-datasættet).
I tilfælde af supplerende angivelse efter indskrivning i klarererens regnskaber, anføres følgende i den supplerende angivelse:
Når bevillingshaver pligt til at frembyde (I2EIDR) |
Der skal laves en henvisning til den eventuelle forudgående toldangivelse (fx H2, Toldoplag) med brug af koden ”NMRN”. Derudover skal der laves en henvisning til I2EIDR-frembydelsesmeddelelsen med brug af koden »NMRN« og henvisning til frembydelsesmeddelelsens MRN. |
Når bevillingshaver ikke har pligt til at frembyde |
Der skal laves en henvisning til den eventuelle forudgående toldangivelse (fx H2, Toldoplag) med brug af koden ”NMRN”. Derudover skal koden »NCLE« anvendes sammen med angivelse af datoen (i formatet yyyymmdd) for indskrivning af varerne i regnskaberne. |
Bemærk, hvis den supplerende angivelse er opsummerende karakter (IM/U eller IM/V), hvor den supplerende angivelse henviser til flere forskellige forenklede toldangivelser eller indskrivninger, skal oplysningerne beskrevet ovenfor, angives på varepostniveau.
Supplerende oplysninger (12 02 000 000)
Dette dataelement kan anvendes til oplysninger, som EU-lovgivningen ikke har fastsat et specifikt dataelement til angivelse af.
De supplerende oplysninger kan bl.a. udfyldes med følgende koder kombineret med en relevant forklarende tekst:
Kode (12 02 008 000) |
Tekst (12 02 009 000) |
Forklaring |
00100 |
Angiv: »Forenklet bevilling« |
Anvendes i forbindelse med ansøgning om forenklet bevilling (enkeltstående bevilling) til anvendelse af en særlig procedure på grundlag af en toldangivelse. |
00700 |
Angiv: »AF« og det relevante bevillingsnummer eller INF-nummer. |
Anvendes i forbindelse med afslutning af proceduren for aktiv forædling. |
00800 |
Angiv: »AF CPM« |
Anvendes i forbindelse med afslutning af proceduren for aktiv forædling (særlige handelspolitiske foranstaltninger (CPM)). |
00900 |
Angiv: »MI« og det relevante bevillingsnummer |
Afslutning af proceduren for midlertidig import. |
01000 |
Angiv: »Diplomatiske varer - Fritaget for inspektion« |
Diplomatiske repræsentanters personlige bagage. |
10600 |
Angiv: »Modtager ukendt« |
Anvendes i situationer, hvor der er tale om negotiable konnossementer, dvs. ordrekonnossementer uden påtegning, i tilfælde af summariske indpassageangivelser, hvor der ikke foreligger oplysninger om modtageren. |
98200 |
Angiv: »N-emballage« |
Anvendes i tilfælde hvor varer, hvor der foreligger dokumentation for disse varers EU-status (T2L eller T2LF, toldvaremanifest m.fl.) er pakket i en emballage, der ikke har EU-status. |
99210 |
Angiv: »Udstedt efterfølgende« |
Anvendes når T2L eller T2LF, toldvaremanifest og fakturaen eller transportdokumentet, der anvendes som bevismiddel for den toldmæssige status som EU-varer, udstedes efterfølgende. |
DKSEN |
OBS – denne funktionalitet er endnu ikke korrekt implementeret og kan derfor ikke anvendes endnu.
Det skal understreges at den beskrevne fremgangsmåde kan ændre sig frem mod idriftsættelsen af DMS Import. |
Udenlandske klarerere/importører – henvisning til deres danske SE-nr. Ved at anvende koden »DKSEN« kombineret med et dansk SE-nummer i D.E. 12 02 009 000, kan udenlandske klarerere (virksomheder uden dansk EORI-nummer) angive varer til import. Det udenlandske EORI-nummer angives som klarerer (D.E. 1305) og der laves en henvisning til de dansk registrerede underliggende SE-nr. som beskrevet ovenfor. Dette medfører at validering (af bl.a. importørregistrering og sikkerhedsstillelse) foretages på det pågældende SE-nummer. Derudover vil toldskylden fremgå på den pågældendes importspecifikation. |
REXDT |
Hvis der i D.E 12 03 002 000 er henvist til registreret eksportør med koden »C100« skal ’Supplerende oplysninger’ angives med:
|
Denne kode skal anvendes når der henvises til et REX-nummer i D.E. 12 03 002 000, med brug af kode »C100«. Koden skal angives sammen med datoen for, hvornår oprindelseserklæringen (i nogle aftaler også kaldet fakturaerklæring eller udtalelse om oprindelse) er udstedt. Det vil i praksis sige den dato, hvor oprindelseserklæringen er udstedt af eksportøren i aftalelandet på fakturaen eller et andet gyldigt handelsdokument. Datoen skal angives i formatet YYYYMMDD, fx 20240101. |
FORVE |
Angiv forventet ankomsttid i formatet: YYYY-MM-DDThh-mm-ssZ. Eksempelvis: 2023-01-23T00:45:07Z |
Anvendes med henblik på at angive forventet ankomst i toldangivelsen. Oplysningen om forventet ankomst er frivilligt at udfylde i dette dataelement. |
NOSUP |
Angiv: »Ingen supplerende angivelse« |
Koden kan anvendes i tilfælde hvor klarereren ansøger om dispensation for indgivelse af den supplerende angivelse i overensstemmelse med EUTK art. 167, stk. 3. Koden kan kun anvendes på den forenklede toldangivelse (I1) og kan medføre behov for fremlæggelse af dokumentation for Toldstyrelsen. I DMS Online kan der desuden anmodes om at få dispensation for indgivelse af den supplerende angivelse via ”handlinger” på den forenklede toldangivelse (I1). |
Dataelementet er obligatorisk at udfylde, når der er relevante supplerende oplysninger til angivelsen.
Oplysningerne skal indtastes på hoveddelen, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers indtastes på for den respektive varepost.
OBS: Hvis der angives supplerende oplysninger, skal både Kode og Tekst angives.
Supplerende dokumenter (12 03 000 000)
Angivelse af supplerende dokumentation til brug for frigivelse af varerne. Dette kan fx være oplysninger om dokumenter, certifikater, licenser, hvilket kan findes i TARIC.
Der skal angives:
- Type (12 03 002 000) – Dokument- eller certifikattypen.
Se kodeliste: https://toldst.dk/erhverv/blanketter-og-koder/koder - Dokument ID (12 03 001 000) – Referencenummeret på dokumentationen.
Bemærk, at hvis der ansøges om præferencetoldbehandling, så skal den relevante præferencedokumentation angives her i D.E. 12 03 000 000 (Supplerende dokumenter). I DMS skal der ikke længere anvendes de nationale præferencedokumentationskoder, såsom 0001 (EUR1), 0004 (GSP), 0005 (A.TR) osv., men der skal i stedet anvendes de EU-fastlagte koder. Koderne kan ses på Toldstyrelsens hjemmeside og vil fra september 2025 også kunne ses i den nye version af Taric.
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser, når der kræves supplerende dokumentation til angivelsen, fx hvis varerne er omfattet af restriktioner.
Oplysningerne skal indtastes på hoveddelen, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers indtastes på for den respektive varepost.
Bemærk desuden at hvis der skal foretages afskrivning af en mængde på et givent certifikat eller licens, så skal oplysningerne udfyldes på varepost-niveau.
OBS: Hvis der angives supplerende dokumentation, skal både Type og Referencenummer angives.
Supplerende reference (12 04 000 000)
Dataelementet bruges til at udfylde oplysninger om dokumentation, som ikke er omfattet af de øvrige dataelementer i datagruppe 12. Det vil typisk være en kode, der bruges til at erklære at varerne ikke er omfattet af forbud eller restriktioner (Y-koder).
Koderne tilknyttet en bestemt varekode, kan findes i TARIC ved at slå den relevante varekode op.
Dataelementet kan også anvendes til at angive oplysninger om de forskellige parters AEO-status med brug af de respektive koder herfor (Y022, Y023, Y024 osv.).
Der skal angives:
- Dokumenttype (12 04 002 000)
Se kodeliste: https://toldst.dk/erhverv/blanketter-og-koder/koder - Dokument ID (12 04 001 000) – Referencenummer på dokumenter, der ikke er omfattet af Supplerende oplysninger (12 02), Supplerende dokumentation (12 03) eller Transportdokumenter (12 05). Dataelementet bruges bl.a. til kommentaren »EJ OMFATTET« ved indsættelse af Y-kode.
Dataelementet er obligatorisk på alle import-toldangivelser, når der kræves supplerende reference.
Oplysningerne skal indtastes på hoveddelen, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers indtastes på den respektive varepost.
OBS: Hvis der angives supplerende dokumentation, skal Type angives. Referencenummer kan angives.
Transportdokumenter (12 05 000 000)
Angivelse af transportdokument. Disse oplysninger skal henvise til det transportdokument, med hvilket varerne er blevet bragt ind i EU’s toldområde.
Der skal angives:
- Dokumenttype (12 05 002 000)
Se kodeliste: https://toldst.dk/erhverv/blanketter-og-koder/koder - Dokument ID (12 05 001 000) – referencenummeret på transportdokumentet.
Eksempelvis anvendes koden »N740« for luftfragtbrev.
Oplysningerne skal indtastes på hoveddelen, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers indtastes på den respektive varepost.
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser.
Bevillinger (12 12 000 000)
I dette dataelement angives oplysninger om den bevilling, der skal benyttes ved den konkrete import-toldangivelse. Nedenfor er oplistet en række af de mest gængse koder til brug for udfyldelse af dette dataelement.
En fuldstændig oversigt over koderne kan findes i TARIC.
Der skal angives:
- Bevillingstype (12 12 002 000), fx:
- C501: AEOC - Bevilling vedrørende status som autoriseret økonomisk operatør – toldbestemmelser
- C502: AEOS - Bevilling vedrørende status som autoriseret økonomisk operatør – sikkerheds- og sikringsrelaterede lettelser
- C503: AEOF - Bevilling vedrørende status som autoriseret økonomisk operatør –kombineret toldbestemmelser / S&S-lettelser
- C512: SDE - Bevilling vedrørende anvendelse af forenklet angivelse
- C513: CCL - Bevilling vedrørende centraliseret toldbehandling
- C514: EIR - Bevilling vedrørende toldangivelse via indskrivning i klarererens regnskaber
- C516: TEA - Bevilling vedrørende anvendelse af midlertidig indførsel
- C517: CWP - Bevilling vedrørende drift af lagerfaciliteter til oplæggelse af varer i et privat toldoplag
- C518: CW1 - Bevilling vedrørende drift af lagerfaciliteter til oplæggelse af varer i et offentligt toldoplag type I
- C519: CW2 - Bevilling vedrørende drift af lagerfaciliteter til oplæggelse af varer i et offentligt toldoplag type II
- C601: IPO - Bevilling vedrørende anvendelse af proceduren for aktiv forædling
- Bevillingsnummer (12 12 001 000) - Nummeret på den pågældende bevilling.
Formatet skal være som det står i bevillingen, fx »DKIPODK004700-2024-D-ABC12345«.
Oplysningerne skal indtastes på hoveddelen, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers indtastes på den respektive varepost.
Dataelementet er obligatorisk på alle import-toldangivelser, når der foreligger en bevilling.
Referencenummer/UCR (12 08 000 000)
Angivelse af den økonomiske operatørs eget Commercial Reference Number (UCR), hvis det ønskes.
Oplysningerne kan indtastes på hoveddelsniveau, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers kan det indtastes på den respektive varepost.
Bemærk, at hvis oplysningerne gives på hoveddelsniveau, er det ikke muligt at angive på varepostniveau.
Dataelementet er valgfrit at udfylde.
Gruppe 13 Parter
Dataelement/ navn |
Beskrivelse |
---|---|
Eksportør (13 01 000 000) |
Her angives oplysninger om eksportøren, herunder et entydigt identifikationsnummer, navn, adresse, telefonnr. og kontaktperson. Hvis EORI-nr. eller tredjelands entydige identifikationsnummer (TCUIN) er udfyldt, skal navn og adresse ikke udfyldes. Undtagelse: Hvis 09999981 (private) er angivet som identifikationsnummer, skal navn og adresseoplysninger også angives. Dette nummer benyttes ved privatpersoner. For H1, H3, H4 og I1 gælder følgende: For H5 gælder følgende: For H6 og H7 gælder følgende: Oplysningerne kan indtastes på hoveddelsniveau, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers kan det indtastes på den respektive varepost. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser. |
Sælger (13 08 000 000) |
Her angives oplysninger om sælger. Når sælgeren og eksportøren (13 01) er den samme, skal disse oplysninger ikke angives. Hvis sælgeren ikke er den samme, anføres dennes fulde navn og adresse, hvis vedkommendes EORI-nummer ikke kendes. Bemærk, at såfremt toldværdien beregnes i overensstemmelse med EUTK art. 74 (sekundære værdiansættelsesmetoder), skal oplysninger om sælgeren angives, hvis de er tilgængelige. Oplysningerne kan indtastes på hoveddelsniveau, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers kan det indtastes på den respektive varepost. Dataelementet skal kun udfyldes på H1-datasættet. |
Køber (13 09 000 000) |
Angivelse af oplysninger om køber. Når køberen og importøren (13 04) er den samme, skal disse oplysninger ikke angives. Hvis køberen ikke er den samme, anføres dennes fulde navn og adresse, hvis vedkommendes EORI-nummer ikke kendes. Bemærk, at såfremt toldværdien beregnes i overensstemmelse med EUTK art. 74 (sekundære værdiansættelsesmetoder), skal oplysninger om køberen angives, hvis de er tilgængelige. Oplysningerne kan indtastes på hoveddelsniveau, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers kan det indtastes på den respektive varepost. Dataelementet skal kun udfyldes på H1-datasættet. |
Yderligere aktører (13 14 000 000) |
Her kan yderligere aktører i forsyningskæden anføres for at vise, at hele forsyningskæden var dækket af de økonomiske operatører med AEO-status. Her kan følgende angives:
Oplysningerne kan indtastes på hoveddelsniveau, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers kan det indtastes på den respektive varepost. Det er frivilligt at udfylde dette dataelement. |
Supplerende fiskale referencer (13 16 000 000) |
Dette dataelement anvendes til at angive yderligere fiskale oplysninger om relevante operatører i tilfælde hvor importmomsen ikke skal betales af klarereren. Det er bl.a. relevant når varerne skal videre til en modtager i en anden medlemsstat og momsen ikke skal betales i Danmark eller når importen sker under særordningen for fjernsalg af varer (IOSS). Dataelementet udfyldes med en af følgende koder:
Bemærk, at følgende koder ikke er relevante at bruge i Danmark:
Angivelse i forbindelse med IOSS-ordningen (one-stop-shop):
Når IOSS-ordningen anvendes og angivelsen angives på denne måde, bliver der ikke beregnet moms i import-toldangivelsen. Momsen afregnes via IOSS-ordningen. Du kan læse mere om ordningen her: Hvad er Importordningen? | Moms One Stop Shop | skat.dk Angivelse i forbindelse med modtager i anden medlemsstat:
Koden »FR2« skal anvendes i sammenhæng med procedurekode 42 eller 63, når en vare toldangives i Danmark, men samtidig transporteres til et andet EU-land, hvor der sker en momsmæssig erhvervelse, jf. ML § 36, stk. 1, nr. 5). Oplysningerne kan indtastes på hoveddelsniveau, hvis de gælder for hele angivelsen, ellers kan det indtastes på den respektive varepost. Oplysningerne om supplerende fiskale referencer er obligatorisk at udfylde på H1, H6 og H7 når importmomsen afregnes via IOSS-ordningen eller importmomsen skal afholdes af en importør i en anden medlemsstat. |
Beregning af told og afgifter (14 03 000 000)
Dette dataelement skal kun anvendes i særlige tilfælde, hvor en manuel indtastning af told og evt. afgifter, er nødvendig for korrekt beregning af toldskylden og eventuelt andre afgifter.
Som altovervejende hovedregel er det ikke nødvendigt at udfylde dette dataelement, da DMS Import selv foretager en beregning på baggrund af de øvrige oplysninger i angivelsen.
Man skal anvende dataelementet i følgende tilfælde,
-
Når man som virksomhed importerer punktafgiftspligtige varer og man er registreret for den pågældende punktafgift.
-
Når man anvender en varekode, der kræver yderligere specificering af supplerende enheder, for at Taric kan beregne toldskylden.
-
Når man i sjældne tilfælde er nødt til manuelt at angive toldskylden og eventuelt andre afgifter. Dette kan være i tilfælde, hvor man har bevilling til egen beregning.
Når man jf. punkt 1 skal angive en national punktafgiftskode, udfyldes dataelement 14 03 039 000 med den nationale punktafgiftskode, der gælder for de pågældende varer og som man er registreret for.
Punktafgiftskoderne kan ses på denne side: https://toldst.dk/erhverv/blanketter-og-koder/koder/beregningslinier-arter-og-tekster
I de særlige tilfælde, hvor det jf. punkt 3, er relevant at udfylde dataelement 14 03 039 000, angives afgiftstypen for hver type afgift for de pågældende varer ved hjælp af de relevante koder nedenfor.
Kode for afgiftstype |
Beskrivelse |
A00 |
Importafgift |
A30 |
Endelig antidumpingtold |
A35 |
Midlertidig antidumpingtold |
A40 |
Endelig udligningstold |
A45 |
Foreløbig udligningstold |
B00 |
Moms |
E00 |
Afgifter, der opkræves på andre landes vegne |
Nationale koder for punktafgifter |
Se link ovenfor. |
Når man jf. punkt 2 anvender en varekode, der kræver yderligere specificering af supplerende enheder, for at Taric kan beregne toldskylden, skal dataelement 14 03 040 005 (Måleenhed og kvalifikator) udfyldes med den relevante kode for måleenheden og dataelement 14 03 040 006 (Mængde) med den tilhørende mængde.
Når dataelement 14 03 039 000 udfyldes manuelt jf. punkt 3, skal der udover afgiftstypen, også angives følgende oplysninger i D.E. 14 03 040 000, ud for hver enkelt afgiftstype:
Afgiftssats |
Angiv afgiftssatsen.
|
Måleenhed og kvalifikator
|
Det udfyldes med brug af de måleenheder, der findes i Taric under ”toldsatser”. Hvis det er relevant, kan en supplerende kvalifikator anvendes.
|
Mængde/grundlag (14 03 040 006) |
Dette dataelement anvendes til at angive mængden af den måleenhed man har anført i D.E. 14 03 040 005. Dette dataelement udfyldes kun når målenheden er en mængde. Fx hvis måleenheden er varens vægt (KGM) udfyldes dette dataelement. |
Beløb |
Dette dataelement anvendes til at angive mængden af den måleenhed man har anført i D.E. 14 03 040 005. Dette dataelement udfyldes kun når målenheden er en værdi, og skal altid angives i DKK. |
Afgiftsbeløb
|
Angiv det beregnede/separate beløb for afgifter og/eller skatter for hvert beregningsgrundlag, når der er mere end et beregningsgrundlag pr. afgiftstype. |
Skyldigt afgiftsbeløb
|
Angiv det beløb, der skal betales for den pågældende afgiftstype. Beløbet skal angives i danske kroner, fx angives 1.000 kr. på følgende måde »1000« |
Betalingsmetode
|
Dette dataelement udfyldes med den relevante kode for betalingsmåden. Det kan fx være »E« for henstand (kredit). Se de øvrige koder i kodelisten på brugerfladen i DMS. |
Skatter og afgifter i alt
|
Angiv det samlede told og afgiftsbeløb for de pågældende varer omfattet af vareposten. Beløbet skal angives i danske kroner, fx angives 1.000 kr. på følgende måde »1000« |
Når datagruppen »Beregningsgrundlag« og dataunderelementerne »Beløb« er til stede, angives dataunderelementet »Mængde« ikke.
Hvis dataunderelementet »Mængde« er til stede, angives dataunderelementerne »Beløb« og »Valuta« ikke.
Hvis måleenheden kræver et beløb til beregningen, kan indholdet af dataunderelementet »Beløb« undtagelsesvis angives i »Mængde« i den valuta, som er nævnt i den relevante måleenhed og kvalifikator.
Bemærk desuden, hvis der manuelt indtastes oplysninger om told og afgifter jf. punkt 3 i dette dataelement, uden at der foreligger en bevilling til egen beregning, bliver angivelsen stoppet til manuel behandling i Toldstyrelsen.
Tillæg og fradrag (14 04 000 000)
Her angives der oplysninger om de tillæg og fradrag, der skal tillægges eller fratrækkes varernes transaktionsværdi med henblik på fastlæggelse af toldværdien.
Derudover skal oplysninger om leveringsomkostninger fra indgangsstedet til bestemmelsesstedet (interne EU-omkostninger) angives med henblik på fastlæggelse af momsgrundlaget.
Dataelementet skal udfyldes med oplysninger om:
-
Tillægs- eller fradragstype: Se kodelisten nedenfor.
-
Beløb: Angiv beløbet for den pågældende varepost i danske kroner.
For hver tillægs- eller fradragstype angives den relevante kode:
Kode |
Beskrivelse |
Tillæg/ |
AB |
Provisioner og mæglerhonorarer, dog ikke indkøbsprovisioner. |
Tillæg |
AD |
Beholdere og emballage. |
Tillæg |
AE |
Materialer, komponenter, dele og lignende elementer, som indgår i de importerede varer. |
Tillæg |
AF |
Værktøj, matricer, forme og lignende genstande, der anvendes ved fremstilling af de importerede varer. |
Tillæg |
AG |
Materialer, der forbruges ved fremstillingen af de importerede varer. |
Tillæg |
AH |
Ingeniørarbejde, udviklingsarbejde, kunst- og designarbejde samt tegninger og skitser, som udføres andetsteds end i Unionen, og som er nødvendige for fremstillingen af de importerede varer. |
Tillæg |
AI |
Royalties og licensafgifter |
Tillæg |
AJ |
Provenuet ved senere videresalg, overdragelse eller anvendelse, der tilfalder sælgeren |
Tillæg |
AK |
Transportomkostninger, omkostninger ved lastning og håndtering og forsikringsomkostninger indtil det sted, hvor varerne indføres i Den Europæiske Union |
Tillæg |
AL |
Indirekte betalinger og andre betalinger (kodeksens artikel 70) |
Tillæg |
AN |
Tillæg på grundlag af en afgørelse i overensstemmelse med artikel 71 i delegeret forordning (EU) 2015/2446. |
Tillæg |
BA |
Transportomkostninger efter ankomsten til importstedet. |
Fradrag |
BB |
Omkostninger vedrørende bygnings-, installations- eller monteringsarbejder, vedligeholdelse eller teknisk bistand, som er udført efter importen. |
Fradrag |
BC |
Importafgifter eller andre afgifter, der skal betales i Unionen som følge af import eller varesalg. |
Fradrag |
BD |
Renteudgifter |
Fradrag |
BE |
Omkostninger i forbindelse med retten til at reproducere de importerede varer i Union. |
Fradrag |
BF |
Indkøbsprovisioner |
Fradrag |
BG |
Fradrag på grundlag af en afgørelse i overensstemmelse med artikel 71 i delegeret forordning (EU) 2015/2446. |
Fradrag |
BH |
Rabatter, hvis anvendelsen og størrelsen heraf er fastlagt i salgskontrakten på tidspunktet for antagelse af toldangivelsen (jf. artikel 130, stk. 1). |
Fradrag |
BI |
Rabatter for tidlig betaling i forbindelse med varer, som ikke er blevet betalt på tidspunktet for antagelse af toldangivelsen (jf. artikel 130, stk. 2). |
Fradrag |
CA |
Biomkostninger såsom provisions-, emballage-, transport- og forsikringsomkostninger, som påløber fra det første indgangssted til Unionens toldområde til det endelige bestemmelsessted på importmedlemsstatens område i overensstemmelse med momsdirektivets artikel 86, stk. 1, litra b). |
Tillæg til momsgrundlaget |
EA |
Transport- og forsikringsomkostninger afholdt til levering af varerne fra deres afgangssted til grænsen til den medlemsstat, som de befinder sig i på tidspunktet for frigivelsen til toldproceduren. |
Udfyldes med henblik på at angive størrelsen på de pågældende omkostninger, der er indeholdt i den statistiske værdi. Skal kun udfyldes når toldskylden fastlægges med udgangspunkt i den statistiske værdi. |
FA |
Omkostninger afholdt til levering af varerne fra grænsen til den medlemsstat, som de befinder sig i på tidspunktet for frigivelsen til toldproceduren, og det sted, hvor varerne leveres. |
Udfyldes med henblik på at angive størrelsen på de pågældende omkostninger. Skal kun udfyldes når toldskylden fastlægges med udgangspunkt i den statistiske værdi. |
Bemærk:
- Et tillæg med kode »A« medfører at beløbet tillægges transaktionsværdien. Derfor skal tillæg med denne kode kun angives hvis tillægget ikke i forvejen er en del af transaktionsværdien.
- Et fradrag med kode »B« medfører at beløbet fratrækkes transaktionsværdien. Derfor skal fradrag med denne kode kun angives hvis omkostningen i forvejen er en del af transaktionsværdien og hvor der er ret til fradrag for omkostningen.
- Et tillæg med kode »C« medfører at beløbet tillægges momsgrundlaget. Et tillæg med denne kode anvendes i tilfælde hvor der foreligger særskilte fakturaer, hvori der findes omkostninger, der ikke skal indgå i toldværdien, men som skal medregnes i momsgrundlaget – fx en fragtregning med EU-fragtomkostninger.
Oplysninger om tillæg og fradrag er obligatorisk at udfylde på H1, H2, H3, H4 og H5, når sådanne foreligger.
Hvordan fastsættes toldværdien i DMS Import?
Når toldværdien fastsættes på baggrund af transaktionsværdi-metoden (kode 1 i D.E. 14 10 000 000), anvender DMS Import oplysninger om varernes pris, tillæg og fradrag til at beregne toldværdien.
Når toldværdien fastsættes på baggrund af en af de sekundære metoder, anvender DMS Import den indtastede statistiske værdi i D.E. 99 06 000 000.
Læs mere om toldværdien på denne side eller i den juridiske vejledning afsnit F.A.10.
Værdiansættelsesindikatorer (14 07 000 000)
I dette dataelement skal der angives en kombination af indikatorer med brug af de relevante koder i tabellen nedenfor, med henblik på at angive om varernes værdi er påvirket af specifikke faktorer.
Koden består af fire cifre, som enten kan være et »0« eller et »1«.
Hvert »1« eller »0« afspejler, hvorvidt en værdiansættelsesindikator er relevant for værdiansættelsen af de pågældende varer eller ej.
0 = Nej
1 = Ja
Første ciffer |
Forbindelsen mellem parter, uanset om der er prisindvirkning eller ej |
Andet ciffer |
Restriktioner med hensyn til køberens rådighed over eller anvendelse af varerne, jf. kodeksens artikel 70, stk. 3, litra a) |
Tredje ciffer |
Salget eller prisen er betinget af vilkår eller ydelser, jf. kodeksens artikel 70, stk. 3, litra b) |
Fjerde ciffer |
Salget er omfattet af en ordning, hvorunder en del af provenuet ved senere videresalg, overdragelse eller anvendelse direkte eller indirekte tilfalder sælgeren. |
Eksempel: Varer omfattet af forbindelse mellem parterne, men ingen af de andre situationer, der er defineret under andet, tredje og fjerde ciffer, angives med kodekombination »1000«
Læs mere om betingelserne for at anvende transaktionsværdien og de nærmere bestemmelser for indikatorerne oplistet ovenfor, i den juridiske vejledning afsnit F.A.10.2.2.
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H4 og H5 når værdien overstiger 20.000 EUR.
Varens pris (14 08 000 000)
Her angives varens pris for den pågældende varepost på angivelsen, i den valuta, der er angivet i dataelementet vedr. faktureringsvaluta (D.E. 14 05 000 000).
Varens pris kan angives med op til to decimaler.
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H3, H4 og H5.
Som udgangspunkt er dataelementet også obligatorisk på I1, men det er muligt at få tilladelse til at undlade denne oplysning med en bevilling til regelmæssig anvendelse af forenklet toldangivelse (SDE).
Hvordan fastsættes toldværdien i DMS Import?
Når toldværdien fastsættes på baggrund af transaktionsværdi-metoden (kode 1 i D.E. 14 10 000 000), anvender DMS Import oplysninger om varernes pris, tillæg og fradrag (D.E. 14 04 000 000) til at beregne toldværdien.
Når toldværdien fastsættes på baggrund af en af de sekundære metoder, anvender DMS Import den indtastede statistiske værdi i D.E. 99 06 000 000.
Læs mere om toldværdien i denne artikel eller i den juridiske vejledning afsnit F.A.10.
Værdiansættelsesmetode (14 10 000 000)
Her angives den anvendte værdiansættelsesmetode ved hjælp af den relevante kode:
Kode |
Metode |
Relevant artikel i EUTK |
1 |
De importerede varers transaktionsværdi |
70 |
2 |
Tilsvarende varers transaktionsværdi |
74, stk. 2, litra a) |
3 |
Lignende varers transaktionsværdi |
74, stk. 2, litra b) |
4 |
Deduktiv værdi |
74, stk. 2, litra c) |
5 |
Beregnet værdi |
74, stk. 2, litra c) |
6 |
Værdi fastsat på grundlag af de tilgængelige data (fall back-metoden) |
74, stk. 3 |
Læs mere om værdiansættelsesmetoderne i den juridiske vejledning F.A.10.2 (transaktionsværdi) og F.A.10.6 (sekundære metoder).
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H3, H4 og H5.
Præference (14 11 000 000)
Her udfyldes oplysninger vedrørende den ønskede toldbehandling af varerne med brug af nedenstående koder.
Bemærk, at dataelementet også skal udfyldes selvom der ikke anmodes om præferencetoldbehandling eller suspension.
Angiv med brug af den relevante kode:
Kode |
Beskrivelse |
100 |
Den normale toldordning |
110 |
Den normale toldordning - toldsuspension |
119 |
Den normale toldordning – luftdygtighed (EASA) |
120 |
Den normale toldordning – ikke-præferentielt toldkontingent |
200 |
Den generelle præferenceordning (GSP) |
220 |
Generel præferenceordning (GSP) - toldkontingent |
300 |
Andre toldpræferencer |
310 |
Andre toldpræferencer - toldsuspension |
320 |
Andre toldpræferencer - toldkontingent |
400 |
Toldunion |
420 |
Toldunion - toldkontingent |
Korrelationstabel mellem toldordningskode i Taric og præferencekode, der skal angives:
Toldordningskode i Taric |
Præferencekode |
103 |
100 |
105 |
100 |
106 |
400 |
112 |
110 |
115 |
110 |
117 |
100 |
119 |
119 |
122 |
120 |
123 |
120 |
142 |
200 eller 300 afhængig af om det er GSP el anden præference |
143 |
300 |
144 |
300 |
145 |
300 |
146 |
220 eller 320 afhængig af om det er GSP el anden præference |
147 |
420 |
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H3 og H4.
Det er frivilligt at udfylde på H2.
Som udgangspunkt er dataelementet også obligatorisk på I1, men det er muligt at få tilladelse til at undlade denne oplysning med en bevilling til regelmæssig anvendelse af forenklet toldangivelse (SDE).
Egenværdi (14 14 000 000)
Her angives varens samlede egenværdi. Beløbet angives i faktureringsvalutaen.
Dataelementet udfyldes med følgende oplysninger
- Beløb (14 15 014 000): Angiv beløbet i faktureringsvalutaen
- Valuta (14 15 012 000): Angiv koden for den fakturerede valuta
Dette dataelement skal kun angives på H7-datasættet.
Transport- og forsikringsomkostninger til bestemmelsesstedet (14 15 000 000)
Her angives transport- og forsikringsomkostninger frem til det endelige bestemmelsessted. Beløbet angives i faktureringsvalutaen.
Dataelementet udfyldes med følgende oplysninger:
- Valuta (14 15 012 000): Angiv koden for den fakturerede valuta
- Beløb (14 15 014 000): Angiv beløbet i faktureringsvalutaen
Dette dataelement skal kun angives på H7-datasættet.
Gruppe 15 Dato, tid og perioder
Dataelement/navn | Beskrivelse |
---|---|
Antagelsesdato (15 09 000 000) |
Dette dataelement er som udgangspunkt kun relevant i forbindelse med brugen af indskrivning i klarererens regnskaber (EIDR) eller i forbindelse med nødprocedure hvor skal indgives en retrospektiv toldangivelse. Når der indgives en supplerende angivelse (IM/V eller IM/Z), skal dataelementet bruges til at angive den dato, hvor varerne blev indskrevet i klarererens regnskaber. Dataelementet skal udfyldes når den supplerende angivelse (EIDR) er baseret på H1, H3, H4 eller H5-datasættet. Hvis der indgives en supplerende angivelse af opsummerende art, hvor der henvises til flere forskellige antagelsesdatoer, skal oplysningen udfyldes på varepost-niveau. For brugen af dataelementet i forbindelse med nødprocedure (retrospektiv toldangivelse) henvises der til særskilt vejledning herom, der vil blive delt på Toldstyrelsens hjemmeside på et senere tidspunkt. |
Gruppe 16 Lokation, lande og oprindelsesland
Dataelement/navn | Beskrivelse |
---|---|
Bestemmelsesland (16 03 000 000) |
Bestemmelseslandet udfyldes på hoveddelen, hvis det er gældende for hele angivelsen, ellers angives bestemmelseslandet på de enkelte vareposter. Link til oversigt over landekoder. For H1, H2 og H5 gælder følgende: Hvis det på tidspunktet for udfærdigelsen af toldangivelsen imidlertid er kendt, at varerne skal sendes til en anden medlemsstat efter frigivelsen, anføres koden for denne medlemsstat. For H3 gælder følgende: For H4 gælder følgende: Dataelementet er obligatorisk at udfylde for H1, H2, H3 og H4. |
Region i bestemmelsesland (16 04 000 000) |
Region i bestemmelseslandet udfyldes på hoveddelen, hvis det er gældende for hele angivelsen, ellers angives bestemmelseslandet på de enkelte vareposter. I dette dataelement angives bestemmelsesregion for varerne i den pågældende medlemsstat ved hjælp af den relevante EU-kode. Hvis bestemmelseslandet er Danmark, skal dette dataelement ikke udfyldes. Vedrørende centraliseret toldbehandling: Ved centraliseret toldbehandling ved import, hvor mere end én medlemsstat er involveret, anføres oplysningerne vedrørende de nationale koder for bevillings- og frembydelsesmedlemsstaten. Oplysninger skal imidlertid kun anføres, når den pågældende medlemsstat har fastlagt koder for regionerne. |
Afsendelsesland (16 06 000 000) |
Afsendelsesland udfyldes på hoveddelen, hvis det er gældende for hele angivelsen, ellers angives afsendelseslandet på de enkelte vareposter. I dette dataelement angives afsendelseslandet ved brug af de fastlagte landekoder. Link til oversigt over landekoder. Bemærk, at hvis der undervejs er et ophold, der ikke er relateret til transporten eller en kommerciel transaktion (f.eks. salg eller forarbejdning), skal du bruge koden for det land, hvor opholdet fandt sted. Ophold på ruten for at konsolidere varerne anses for at være relateret til transporten. |
Oprindelsesland (16 08 000 000) |
Anfør den relevante landekode for det ikke-præferenceberettigede oprindelsesland. Link til oversigt over landekoder. Bemærk, hvis varerne har præferenceoprindelse, skal dette angives i D.E. 16 09 000 000. Læs mere om ikke-præferenceoprindelse i denne vejledning og i den juridiske vejledning afsnit F.A.9.2. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H2, H3, H4 og I1, hvis varerne ikke har præferenceoprindelse. |
Land/ landegruppe for præferenceoprindelse (16 09 000 000) |
Dette dataelement angives med oplysninger om præferenceoprindelseslandet når der anmodes om præferencebehandling af varerne i dataelementet 14 11 000 000 (Præference). Bemærk, at hvis der ansøges om præferencetoldbehandling, så skal den relevante præferencedokumentation angives i dataelementet 12 03 000 000 (Supplerende dokumenter). I DMS skal der ikke længere anvendes de nationale præferencedokumentationskoder, såsom 0001 (EUR1), 0004 (GSP), 0005 (A.TR) osv., men der skal i stedet anvendes de EU-fastlagte koder. Koderne kan ses på Toldstyrelsens hjemmeside og vil fra september 2025 også kunne ses i den nye version af Taric. Følgende gruppekoder anvendes når varerne har opnået præferenceoprindelse inden for de pågældende aftaler:
For alle andre præferenceaftaler, angives landekoden for det det specifikke præferenceoprindelsesland. Bemærk desuden, at hvis varerne er omfattet af et A.TR. certifikat, skal landekoden ”TR” angives som præferenceoprindelsesland. Link til oversigt over landekoder. Læs mere om præferenceoprindelse i denne vejledning og i den juridiske vejledning afsnit F.A.9.4. |
Gruppe 18 Vareoplysninger
Angivelsesart/ navn |
Beskrivelse |
---|---|
Nettovægt (18 01 000 000) |
Angiv nettomassen i kilogram for de varer, som vareposten i den pågældende angivelse vedrører. Ved nettomasse forstås varernes masse uden nogen form for emballage. Afrundingsregler
Når nettomassen er på under 1 kg, skal angivelsen foretages på følgende måde: »0,« efterfulgt af op til seks decimaler, hvor alle forekomster af »0« til sidst udelades (f.eks. 0,123 for et kolli på 123 gram, 0,00304 for et kolli på 3 gram og 40 milligram eller 0,000654 for et kolli på 654 milligram). Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H4 og H5. Som udgangspunkt er dataelementet også obligatorisk på I1, men det er muligt at få tilladelse til at undlade denne oplysning med en bevilling til regelmæssig anvendelse af forenklet toldangivelse (SDE). Dataelementet er valgfrit at udfylde på H2 og H6. |
Supplerende enheder og enhedstype (18 02 000 000) |
Disse dataelementer anvendes til at angive oplysninger om supplerende mængde i den enhed, der kræves i henhold til toldtariffen og toldlovgivningen. I nogle tilfælde kan beregningen af toldskylden ikke gennemføres alene på grundlag af de oplysninger, der er indtastet i dataelementerne i datagruppe 18. I disse tilfælde skal de supplerende oplysninger anføres i dataelementerne »14 03 040 005« (måleenhed og kvalifikator) og »14 03 040 006« (mængde). En nærmere beskrivelse af hvordan disse oplysninger udfyldes, kan findes i denne vejledning under D.E. 14 03. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H2, H3, H4 og H5, når toldtariffen og toldlovgivningen kræver oplysninger herom. Som udgangspunkt er dataelementet også obligatorisk på I1, men det er muligt at få tilladelse til at undlade denne oplysning med en bevilling til regelmæssig anvendelse af forenklet toldangivelse (SDE). For H7 gælder det at oplysningerne kun påkrævede, hvis angivelsen vedrører tobaksvarer, alkohol og alkoholholdige drikkevarer samt parfume og toiletvand, som omhandlet i artikel 27 i Rådets forordning (EF) nr. 1186/2009. Bemærk i øvrigt, at sådanne varer ikke må angives med brug af den supplerende procedurekode C07. |
Bruttovægt (18 04 000 000) |
Angivelse af bruttovægten for den enkelte varepost i kilogram. Bruttomassen er varernes vægt inkl. emballage, men ekskl. transportørens materiel i forbindelse med angivelsen. Bruttomassen er varernes vægt inkl. emballage, men ekskl. transportørens materiel i forbindelse med angivelsen. Hvis pallernes vægt indgår i transportdokumentet, skal pallernes vægt også medregnes i bruttomassen, undtagen i følgende tilfælde:
Oplysningen om bruttovægt på varepost-niveau er obligatorisk at udfylde på alle datasæt for import-toldangivelserne, dog med undtagelse af H6. Afrundingsregler
Når bruttomassen er på under 1 kg, skal angivelsen foretages på følgende måde: »0,« efterfulgt af op til seks decimaler, hvor alle forekomster af »0« til sidst udelades (f.eks. 0,123 for et kolli på 123 gram, 0,00304 for et kolli på 3 gram og 40 milligram eller 0,000654 for et kolli på 654 milligram). |
Varebeskrivelse (18 05 000 000) |
Angivelse af en varebeskrivelse. Ved varebeskrivelse forstås varens normale handelsbetegnelse. Som udgangspunkt gælder, at varebeskrivelsen skal udtrykkes tilstrækkeligt præcist til at muliggøre en øjeblikkelig og sikker identifikation og tarifering af varerne. For H6 og H7 stilles der krav om en varebeskrivelse, der er så præcis, at toldmyndighederne kan identificere varerne. Varebeskrivelsen er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser. |
CUS-kode (18 08 000 000) |
Dette dataelement anvendes til angivelse af CUS-nummer (Customs Union and Statistics), der er tildelt i den europæiske toldfortegnelse over kemiske stoffer (ECICS). Bemærk i øvrigt, at det kan være vanskeligt at finde frem til den korrekte tarifering af kemikalier. Kommissionen har derfor oprettet en særlig database, der kan være nyttig, når man kender varens kemiske benævnelse eller varens CAS-nummer eller CUS-nummer. Se mere herom på ECICS-databasen. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1 og frivilligt at udfylde på H2, H3, H4, H5 og I1, såfremt varerne er omfattet af et CUS-nummer. |
Varekode (18 09 000 000) |
Her angives den 10-cifrede varekode i henhold til Toldtariffen, fordelt på følgende underliggende dataelementer:
Varekoden er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser. Se nærmere information om tarifering i den juridiske vejledning afsnit F.A.5 og i denne artikel: Sådan finder du den rigtige varekode. Særlige varekoder (99-koder) Tillægskoder Tillægskoderne angives i underliggende dataelementer: |
Kolliart og antal (18 06 000 000) |
Her anføres kolliart og det samlede antal kolli for den pågældende varepost ved brug af følgende dataelementer:
Koderne for de forskellige kolliarter findes her: https://toldst.dk/erhverv/blanketter-og-koder/koder Dataelementet er obligatorisk at udfylde på alle import-toldangivelser. |
Gruppe 99 Kontingent, sikkerhedsstillelse og statistisk værdi
Dataelement/ navn |
Beskrivelse |
---|---|
Kontingent (99 01 000 000) |
Her angives løbenummeret på det relevante toldkontingent. Dette dataelement udfyldes, når klarereren ønsker at:
Hvis klarereren anmoder om toldbehandling efter en gældende importloftsordning, skal klarereren anføre importloftsnummeret, der fremgår af Taric. Der er pt. ingen gældende importloftsordninger. Dataelementet er kun tilgængeligt på H1 og I1, og kan derfor kun anvendes på disse datasæt. Særlig for forenklede angivelser (I1-datasættet) Når anmodningen om et toldkontingent, som forvaltes i kronologisk orden efter datoerne for antagelse af toldangivelser, foretages med en supplerende angivelse, kan anmodningen ikke behandles, før den supplerende angivelse er blevet indgivet. |
Transaktionsart (99 05 000 000) |
Se beskrivelse heraf under hoveddel. |
Statistisk værdi (99 06 000 000) |
Her angives den statistiske værdi i danske kroner på varepost-niveau. Den statistiske værdi svarer til varernes toldværdi og skal fastlægges på samme måde som reglerne herfor foreskriver. Læs mere om toldværdien på denne side eller i den juridiske vejledning afsnit F.A.10. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på H1, H2, H3, H4 og H5. Hvordan fastsættes toldværdien i DMS Import? Når toldværdien fastsættes på baggrund af en af de sekundære metoder, anvender DMS Import den indtastede statistiske værdi i D.E. 99 06 000 000. |
Overblikket opdateres løbende. Senest opdateret 25. august 2025.