TEA – Midlertidig indførsel
I denne vejledning kan du få hjælp til at udfylde de enkelte felter i ansøgningen, og du kan se, om felterne i ansøgningen er obligatoriske at udfylde.
Vejledningen er - foruden en generel ansøgningsvejledning - delt op i tre dele, der svarer til "fanebladene" i Toldbevillingssystemet:
- oplysninger om ansøger
- generelle ansøgningsoplysninger
- specifikke ansøgningsoplysninger.
Læs mere om Toldbevillingssystemet
For at du kan ansøge om bevillingen, skal du logge på Toldbevillingssystemet. Hvis du ikke har brugt Toldbevillingssystemet før, eller hvis du er i tvivl om, hvordan systemet fungerer, kan det være en god idé at starte her:
Sådan fungerer Toldbevillingssystemet.
Sådan logger du på Toldbevillingssystemet.
Sådan giver du rettigheder til at logge på Toldbevillingssystemet.
Når du er logget på Toldbevillingssystemet og vil søge en bevilling, skal du gøre følgende:
- Vælg "Ny ansøgning" på venstre menubar.
- Udfyld de tre felter "medlemsland", "bevillingstype" og "besluttende toldmyndighed". Herunder kan du se, hvordan du udfylder de tre felter.
Felt: | Sådan gør du: |
---|---|
Medlemsland |
Her starter du med at vælge, hvilket medlemsland du søger bevillingen i. Det vil typisk være Danmark. |
Bevillingstype |
Herefter skal du vælge hvilken type bevilling du gerne vil ansøge om. For denne ansøgning skal det være Midlertidig import (TEA). |
Besluttende toldmyndighed |
Skriv referencenummeret på toldmyndigheden. Er det Danmark, du søger i, skal du altid angive "DK004700". Hvis du er i tvivl om, hvad nummeret er, kan du klikke på knappen ”Søg efter COL nummer”, hvorefter du kommer hen på en side, hvor du kan søge efter de forskellige toldkontorer baseret på bl.a. geografi. |
Felt: | Sådan gør du: |
---|---|
Oplysninger om ansøger (obligatorisk) |
Felterne udfyldes på forhånd med oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og EU's EORI-databas |
Toldrepræsentant (obligatorisk) |
Feltet udfyldes på forhånd med oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og EU's EORI-database. En toldrepræsentant er en person, som er udpeget til at foretage handlinger og opfylde formaliteter på vegne af en anden. Det vil sige, at toldrepræsentanten har adgang til ansøgerens/klarererens elektroniske regnskaber og dér har mulighed for at indskrive toldangivelser i ansøgernes/klarererens navn og på dennes vegne. Hvis du ikke bruger en toldrepræsentant, skal du ikke gøre noget. Hvis du bruger en toldrepræsentant skal du:
Hvis du har outsourcet din toldbehandling til en anden virksomhed, men er i tvivl om hvorvidt denne virksomhed skal betegnes som toldrepræsentant for dig, skal du kontakte virksomheden og høre nærmere. Læs mere om toldrepræsentation, herunder om dokumentation for repræsentationsforholdet, i Den Juridiske Vejledning, afsnit A.A.7.4.2.3 Toldrepræsentant. |
Kontaktperson vedrørende ansøgning |
Disse felter er ikke obligatorisk for denne ansøgning og du behøver derfor ikke at udfylde dem. Navn: Fornavn Mellemnavn Efternavn |
Den person, som er ansvarlig for ansøgervirksomheden eller udøver kontrol med dens ledelse |
Dette felt er ikke påkrævet for denne ansøgning og du bør derfor ikke udfylde det. |
Felt: | Sådan gør du: |
---|---|
Besluttende toldmyndighed (obligatorisk) |
Feltet er udfyldt på forhånd baseret på oplysninger udfyldt tidligere i ansøgningen, reference nummeret skal altid være DK004700. |
Ansøgningstype (obligatorisk) |
Du skal vælge hvilken type ansøgning, der er tale om. Der er 2 valgmuligheder at vælge imellem på feltet "Ansøgningstype":
Ansøg om ny bevilling Fornyelse af bevilling Bemærk: Hvis du har en ændring til en eksisterende bevilling eller tilbagekaldelse af en eksisterende bevilling eller ønsker at suspenderer en eksisterende bevilling, skal du gøre følgende: Ændringer eller tilbagekaldelser af eksisterende bevillinger ansøges direkte fra Toldbevillingssystemet:
Suspension af en bevilling Hvis du har fået bevilling, men midlertidigt er ude af stand til at opfylde dine pligter, skal du bede om at bevillingen suspenderes. Dette gøres direkte fra Toldbevillingssystemet:
Følg anvisningerne i systemet. |
Bevillingsnummer (betinget) |
Feltet skal kun udfyldes, hvis du ønsker en ændring af bevillingen og har valgt ikke at følge Toldstyrelsens anbefaling (se vejledning ovenfor). |
Samtykke til at bevillingen offentliggøres (obligatorisk) |
Vælg om du vil give samtykke til, at de følgende oplysninger offentliggøres i en database over bevillingshavere i EU:
Databasen findes på denne side: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/eos/cd_home.jsp. Oplysningerne er i alle tilfælde tilgængelig for toldmyndighederne i alle de medlemsstater, hvor bevillingen er gyldig. Hvis du vælger at få dine oplysninger offentliggjort, kan fx dine samarbejdspartnere se i systemet, hvilke aktive bevillinger du har. |
Bilag til ansøgningen (valgfrit) |
Skal du vedhæfte yderligere dokumentation kan du vedhæfte filer ved at klikke på plus knappen.
Der er ikke nogen begrænsninger på hvilke filtyper der kan vedhæftes, men det anbefales at der ikke vedhæftes andre filer end PDF, XLS(X), DOC(X). Det kan ikke anbefales at der bliver vedhæftet ZIP filer. |
Geografisk gyldighedsområde (obligatorisk) |
Geografisk gyldighedsområde inden for Unionen (0bligatorisk)Her vælger du hvilke medlemslande bevillingen skal gælde i.
LandHvis bevillingen ikke er gyldig i alle medlemslande skal de lande bevillingen skal gælde i angives i feltet |
Geografisk gyldighedsområde - fælles transitlande |
Skal ikke udfyldes da den ikke er obligatorisk for denne bevilling |
Felt: | Sådan gør du: |
---|---|
Hovedbogholderi for bevilling til særlige procedurer |
|
Sted hvor bogholderiet føres |
Hvis du er AEO (Autoriseret Økonomisk Operatør) skal felterne ikke udfyldes. Ved hovedbogholderi forstås det samlede bogholderi over virksomhedens toldmæssige aktiviteter i henhold til den ansøgte bevilling, som gør det muligt for Toldstyrelsen at føre tilsyn med bevillingen. Hovedbogholderiet skal være udformet i overensstemmelse med almindelige regnskabsmæssige principper og muliggøre en revisionsbaseret kontrol. Hovedbogholderiet for told kan være integreret med virksomhedens hovedbogholderi for øvrige forretningsmæssige aktiviteter og/eller skatter i øvrigt. |
Vejnavn og husnummer |
Udfyldes. |
Postnummer |
Udfyldes. |
By |
Udfyldes. |
Medlemsland |
Vælges på listen over valgmuligheder. |
UNLOCODE |
Enten skal den fulde adresse eller UN/LOCODE udfyldes. UN/LOCODE må erstatte adressen, hvis den giver en klar identifikation af den pågældende lokation. |
Bogholderitype |
Angiv, hvilken type bogholderi, der er tale om, fx "elektronisk". Oplys gerne, hvilket IT-system/-program, hovedbogholderiet for told føres i, fx "Navision". |
Regnskaber |
|
Sted hvor regnskabet føres |
Klik på "Tilføj ny" for at oprette feltet. Hvis du som ansøger er etableret udenfor EU’s toldområde, skal feltet ikke udfyldes, jf. DF. artikel 205 stk. 1. I alle andre tilfælde er feltet obligatorisk at udfylde. Ved toldregnskab forstås det vareregnskab, som gør det muligt for toldmyndighederne at føre tilsyn med den procedure, som den ansøgte bevilling angår. Toldregnskabet skal blandt andet gøre det muligt at identificere de varer, der er henført under proceduren, deres toldmæssige status, og om de er blevet flyttet. Disse oplysninger nødvendige for at kunne identificere det sted, hvor regnskaberne føres for de varer, som befinder sig på den adresse, der eventuelt er nævnt i bevillingen. Vedhæft gerne et eksempel på en regnskabsopstilling på fanen "Generelle ansøgningsoplysninger". |
Vejnavn og husnummer |
Udfyldes |
Postnummer |
Udfyldes |
By |
Udfyldes |
Medlemsland |
Vælges på listen over valgmuligheder. |
UNLOCODE |
Enten skal den fulde adresse eller UN/LOCODE udfyldes. UN/LOCODE må erstatte adressen, hvis den giver en klar identifikation af den pågældende lokation. |
Regnskabstype |
Regnskaberne skal gøre det muligt for toldmyndighederne at føre tilsyn med den pågældende procedure, især med hensyn til identifikation af varer, der er henført under proceduren, deres toldmæssige status og deres bevægelser. |
Beskrivelse af regnskabstype |
Angiv en kort beskrivelse af regnskabet og hvilket program det er lavet i. |
Beskrivelse af planlagte aktiviteter |
Beskriv arten af de planlagte aktiviteter (fx oplysning om behandlinger under en lønforarbejdningskontrakt eller sædvanlige former for behandling), der skal udføres på varerne under toldproceduren. |
Foreslåede toldsteder |
|
Henførselstoldsted(er) |
Her skal du skrives et bud på, hvilke toldkontorer der skal håndtere henholdsvis henførsel, afslutning og sikkerhedsstillelse. Klik på knappen i toppen kaldet "Søg efter COL nummer (Toldkontor)" eller brug dette link til at finde de rette kontorer. Når alle obligatoriske felter på de tre faneblade er udfyldt, indsendes ansøgningen. |
Afslutningstoldsted(er) |
Her skal du skrives et bud på, hvilke toldkontorer der skal håndtere henholdsvis henførsel, afslutning og sikkerhedsstillelse. Klik på knappen i toppen kaldet "Søg efter COL nummer (Toldkontor)" eller brug dette link til at finde de rette kontorer.
|
Sikkerhedsstillelsestoldsted |
Sikkerhedsstillelsestoldstedet skal som udgangspunkt udfyldes, når der ansøges om en bevilling til proceduren for midlertidig import. Hvis der stilles sikkerhed, skal du angive sikkerhedsstillelsestoldstedet, som er afhængigt af, hvor i landet du hører til:
|
Afslutningsfrist |
|
Udløbsperiode for den særlige procedure (måneder) |
Angiv den periode, der anses for nødvendig for at kunne udføre transaktionerne. Perioden begynder, når varerne bliver henført under toldproceduren. Perioden slutter, når proceduren bliver afsluttet, altså når varerne eller produkterne er blevet angivet til en efterfølgende toldprocedure, reeksporteret eller er overgået til fri omsætning. Angiv perioden i måneder. |
Automatisk forlængelse af frist |
Ja eller nej spørgsmål. Du skal her tage stilling til, om der skal ske automatisk forlængelse af afslutningsfristen. Vælges "Nej", følges hovedreglen, hvorefter fristen udløber jf. den generelle fastsatte afslutningsfrist som anført ovenfor. Vælges ”Ja”, som undtagelse, er der tale om en situation, hvor alle varer er henført under proceduren på samme tid og derfor udløber afslutningsfristen på samme dato. Når fristen for afslutning af proceduren udløber på en bestemt dato for alle de varer, der er henført under proceduren i en given periode, er der mulighed for at toldmyndighederne kan fastsætte, at fristen for afslutning automatisk forlænges for alle varer, der stadig er henført under proceduren på denne dato. Toldmyndighederne kan beslutte at afbryde den automatiske forlængelse af fristen hvad angår alle eller visse af de varer, der er henført under proceduren. |
Beskrivelse af den beregnede afslutningsperiode |
Dette felt skal kun udfyldes, hvis du har svaret ”ja” til feltet ovenfor om automatisk forlængelse af fristen. Feltet må ikke udfyldes, hvis du har svaret ”nej” ovenfor. Hvis du søger om automatisk forlængelse af frist skal du redegøre for hvorfor der ansøges herom. |
Sikkerhedsstillelse |
|
Indikation af sikkerhedsstillelse |
Ja eller Nej spørgsmål. Du skal udfylde feltet med et "Ja", hvis varerne er omfattet af kravet om sikkerhedsstillelse for potentiel toldskyld. Når der er tale om en ansøgning om midlertidig import er det hovedreglen, at der skal stilles sikkerhed. Se Den Juridiske Vejledning for nærmere om undtagelser for sikkerhedsstillelse F.A.23.5 |
Referencenummer for sikkerhedsstillelse |
Feltet skal udfyldes, hvis der er svaret "Ja" i feltet "Indikation af sikkerhedsstillelse" ovenfor.
|
Sikkerhedsstillelsesbeløb |
Klik på "Opret" for at oprette feltet, hvis du har svaret ”ja” ovenfor under feltet ”Indikation for sikkerhedsstillelse”. |
Beløbets størrelse |
Hvis der tidligere i feltet "Indikation af sikkerhedsstillelse" er svaret "Ja", skal du angive sikkerhedsstillelsesbeløbets størrelse og valutaenhed. |
Valutaenhed |
Udfyldes, hvis der er angivet et sikkerhedsstillelsesbeløb ovenfor. |
Overdragelse af rettigheder og forpligtelser |
|
Overdragelse af rettigheder |
Ved ansøgninger om bevilling til overdragelse af rettigheder og forpligtelser mellem personer, som er ansvarlige for proceduren, jf. kodeksens artikel 218, angives oplysninger om erhververen og de foreslåede overførselsformaliteter. En sådan anmodning kan også indgives til den kompetente toldmyndighed på et senere tidspunkt, efter at ansøgningen er blevet antaget og bevillingen af en særlig procedure givet. Hvis der svares ja, er resten af felterne obligatoriske. |
Overdragelse af rettigheder |
Giv en kort beskrivelse af de foreslåede formaliteter, og oplys bl.a. hvem, der overdrages til (modtagerens navn, vejnavn, postnr. m.m.) |
Varer, der skal placeres under den særlige procedure for midlertidig import |
Klik på "Tilføj ny" for at tilføje varer under proceduren. Mulighed for masseupload af Excelark Hvis du har mange varekoder, kan du med fordel masseuploade et Excel-ark med koderne, så du undgår at skulle udfylde felterne, som er beskrevet nedenfor, af flere omgange. Klik i så fald blot på knappen "Eksporter" for at generere en skabelon til Excel. Når denne er udfyldt med alle oplysningerne, kan den uploades igen ved at klikke på knappen "Importer". |
Angivelse af ækvivalente varer |
Ja eller nej spørgsmål. Ækvivalente varer er EU-varer, som oplagres, anvendes eller forædles i stedet for varer, der er henført under en særlig procedure, dog ikke forsendelsesproceduren. Anvendelse af ækvivalente varer under proceduren for midlertidig import, kan tillades i særlige tilfælde. For nærmere herom henvises til Den Juridiske Vejledning F.A.23.3.3 Hvis der er planer om at anvende ækvivalente varer, angives de ækvivalente varers ottecifrede KN-kode, deres handelsmæssige kvalitet og deres tekniske egenskaber for at gøre det muligt for toldmyndighederne at foretage den nødvendige sammenligning mellem de ækvivalente varer og de varer, som de erstatter. |
Indikation af særlige forudsætninger |
Ja eller nej spørgsmål. |
Ækvivalente varer |
Klik på "Opret", hvis der er svaret ”ja” til at der anvendes ækvivalente varer ovenfor under ja eller nej spørgsmålet herom. Ækvivalente varer er EU-varer, som oplagres, anvendes eller forædles i stedet for varer, der er henført under en særlig procedure, dog ikke forsendelsesproceduren. Hvis der er planer om at anvende ækvivalente varer, angives de ækvivalente varers ottecifrede KN-kode, deres handelsmæssige kvalitet og deres tekniske egenskaber for at gøre det muligt for toldmyndighederne at foretage den nødvendige sammenligning mellem de ækvivalente varer og de varer, som de erstatter. De relevante koder for feltet "Identifikation af varer" kan bruges til at foreslå understøttende foranstaltninger, som kan være nyttige med henblik på denne sammenligning. Angiv om ikke-EU-varerne ville være genstand for antidumping-, udlignings- eller beskyttelsestold eller enhver anden yderligere told efter suspension af indrømmelser, hvis de blev angivet til overgang til fri omsætning.
|
Varekode |
Angiv her den ottecifrede KN-kode for den ækvivalente vare. Ved at trykke på knappen ’+’ kan der angives flere varer. |
De ækvivalente varers handelsmæssige kvalitet og tekniske egenskaber |
Angiv her de handelsmæssige kvaliteter og de tekniske egenskaber for varerne. |
Ikke-EU-varer er pålagt af anti-dumpingtold, udligningstold, tillægstold eller andre afgifter stammende fra en suspension af modydelser |
Angiv om ikke-EU-varerne ville være genstand for antidumping-, udlignings- eller beskyttelsestold eller enhver anden yderligere told efter suspension af indrømmelser, hvis de blev angivet til overgang til fri omsætning. |
Kode for identifikation af varer |
Fra dropdown listen skal du vælge den kode der passer bedst på din vare. Og herefter give en kort beskrivelse af den. |
Varekode |
|
TARIC kode |
Angiv de første fire cifre af KN-koden for de varer, der skal henføres under proceduren for midlertidig indførsel. |
Beskrivelse af varer |
|
Varebeskrivelse |
Oplys varernes handelsbetegnelse og/eller en teknisk beskrivelse af dem.
|
Varemængde |
Angiv den anslåede mængde varer, som det er hensigten at henføre under den særlige procedure i bevillingens gyldighedsperiode. |
Måleenhed |
Vælg den relevante måleenhed ud fra dropdown listen. |
Værdi af varer |
|
Beløbets størrelse |
Angiv den anslåede værdi af de varer, som det er hensigten at henføre under den særlige procedure i bevillingens gyldighedsperiode. |
Valutaenhed |
Bemærk, at du som udgangspunkt skal oplyse værdien i EUR. Dernæst er der mulighed for også at oplyse valutaen i DKK. Husk at vælge, hvilken valuta du oplyser værdien i. |
Indikation af varer |
Klik på "Opret". Dette felt skal ikke udfyldes, hvis der tidligere under feltet "Angivelse af ækvivalente varer" er valgt "Ja". |
Kode for identifikation af varer |
Fra dropdown listen skal du vælge den kode der passer bedst på din vare. |
Beskrivelse af identifikation af varer |
Beskriv med fritekst hvordan varerne, der er henført under proceduren, kan identificeres. Klik på ”OK”. |
Sted(er) for forarbejdning eller anvendelse |
Klik på "Tilføj ny" for at tilføje varer under proceduren. Mulighed for masseupload af Excelark Hvis du har mange varekoder, kan du med fordel masseuploade et Excel-ark med koderne, så du undgår at skulle udfylde felterne, som er beskrevet nedenfor, af flere omgange. Klik i så fald blot på knappen "Eksporter" for at generere en skabelon til Excel. Når denne er udfyldt med alle oplysningerne, kan den uploades igen ved at klikke på knappen "Importer". |
Muligheder for identifikation |
Her skal du vælge på hvilken måde du gerne vil oplyse om hvor det første forarbejdnings- eller anvendelsessted er henne. Dette gøres ved at vælge en af mulighederne på dropdown listen. Hvis du gerne bare vil angive en adresse, vælges punktet ”Z – Fritekst”. |
Land |
Vælg et land fra listen. |
Type af lokationskode
|
Vælg en af mulighederne fra dropdown listen. Er du i tvivl om, hvilken du skal vælge, vælg da blot ”D – Andre/andet”. |
Kode for lokation
|
Klik på "Opret", hvis ”Type af identifikation” er lig med en af følgende:
Hvis ikke ”Type af identifikation” er udfyldt med én af de ovenstående valgmuligheder, skal feltet ikke udfyldes, og du må derfor ikke klikke på ”opret”. |
Identifikation af lokalitet
|
Udfyld feltet her med information om den pågældende type af identifikation, der er valgt ovenfor, f.eks. bevillingsnummer, postnummer eller EORI-nummer. |
Yderligere aktør
|
Feltet skal ikke udfyldes. |
Fritekst beskrivelse |
Klik på "Opret", hvis ”Type af identifikation” er lig med "Fritekst". Hvis ikke der er valgt ”Fritekst” under ”Type af identifikation”, skal feltet ikke udfyldes, og du må derfor ikke klikke på ”opret”. Ellers udfyldes med navn og adresse på det sted, hvor der sker forarbejdning eller anvendelse. |
Navn |
Udfyld. |
Vejnavn og husnummer |
Udfyld. |
Postnummer |
Udfyld. |
By |
Udfyld. |
Første anvendelses- eller forædlingssted |
Klik på "Opret", hvis du som ansøger er etableret uden for EU’s toldområde. Hvis du som ansøger er etableret indenfor EU’s toldområde, skal feltet ikke udfyldes og oprettes. |
Muligheder for identifikation |
Her skal du vælge på hvilken måde du gerne vil oplyse om hvor det første forarbejdnings- eller anvendelsessted er henne. Dette gøres ved at vælge en af mulighederne på dropdown listen. Hvis du gerne bare vil angive en adresse, vælges punktet ”Z – Fritekst”. |
Land |
Vælg et land fra listen. |
Type af lokationskode |
Vælg en af mulighederne fra dropdown listen. Er du i tvivl om, hvilken du skal vælge, vælg da blot ”D – Andre/andet”. |
Kode for lokation |
Klik på "Opret", hvis ”Type af identifikation” er lig med en af følgende:
Hvis ikke ”Type af identifikation” er udfyldt med én af de ovenstående valgmuligheder, skal feltet ikke udfyldes, og du må derfor ikke klikke på ”opret”. |
Identifikation af lokalitet |
Udfyld feltet her med information om den pågældende type af identifikation, der er valgt ovenfor, f.eks. bevillingsnummer, postnummer eller EORI-nummer. |
Yderligere aktør |
Feltet skal ikke udfyldes |
Fritekst beskrivelse |
Klik på "Opret", hvis ”Type af identifikation” er lig med "Fritekst". Hvis ikke der er valgt ”Fritekst” under ”Type af identifikation”, skal feltet ikke udfyldes, og du må derfor ikke klikke på ”opret”. Ellers udfyldes med navn og adresse på det sted, hvor der sker forarbejdning eller anvendelse. |
Vejnavn og husnummer |
|
Postnummer |
|
By |
|
Ejer af varerne |
Klik på "Tilføj ny" for at tilføje ejer af varerne. Mulighed for masseupload af Excelark Hvis du har mange ejere af varerne, kan du med fordel masseuploade et Excel-ark, så du undgår at skulle udfylde felterne, som er beskrevet nedenfor, af flere omgange. Klik i så fald blot på knappen "Eksporter" for at generere en skabelon til Excel. Når denne er udfyldt med alle oplysningerne, kan den uploades igen ved at klikke på knappen "Importer". |
Navn |
|
Vejnavn og husnummer |
|
Postnummer |
|
By |
|
Land |
|
Når alle obligatoriske felter på de tre faneblade er udfyldt, indsendes ansøgningen.