FAQ om EU-håndteringsgebyret
Her kan du finde svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål om det nye EU-håndteringsgebyr, der forventes at træde i kraft 1. november 2026.
Vær opmærksom på, at FAQ'en opdateres løbende.
EU indfører omkring 1. november 2026 et håndteringsgebyr på e-handelsvarer fra lande uden for EU.
EU-håndteringsgebyret bliver et fast beløb pr. varepost. EU-Kommissionen har foreslået, at håndteringsgebyret fastsættes til 2 euro pr. varepost.
EU-håndteringsgebyret pålægges i alle tilfælde, hvor en vare, der er solgt ved fjernsalg (B2C), henføres til proceduren for overgang til fri omsætning.
Det gælder uanset varens egenværdi, dvs. også når varens værdi er over 150 euro.
Fjernsalg betyder primært salg, der foregår direkte mellem en virksomhed uden for EU og en privatperson i EU.
Se den fulde definition af fjernsalg i momsloven, § 4 c, stk. 4.
EU har for nylig vedtaget forordningen om den nye toldkodeks, som er grundlaget for den toldreform, som skal gennemføres frem mod 2034.
De dele, der specifikt omhandler EU-håndteringsgebyret, er artikel 20 og artikel 287, stk. 3, litra b, og stk. 4.
De seneste år er der sket en voldsom stigning i mængden af e-handelsvarer, der kommer til EU fra lande uden for EU. Det udfordrer toldmyndighederne på ressourcer, særligt med hensyn til kontrol af de mange varer.
Helt konkret skal EU-håndteringsgebyret dække det arbejde, som toldmyndighederne udfører for at behandle en anmodning om henførsel af varer til proceduren for overgang til fri omsætning, når disse varer er solgt ved fjernsalg.
På EU-Kommissionens hjemmeside kan du læse mere om e-handel fra lande uden for EU og bl.a. se udviklingen i årene 2022-2025.
EU-håndteringsgebyret opstår på samme tidspunkt som toldskylden. Som udgangspunkt er det på tidspunktet for antagelse af toldangivelsen.
Det er beskrevet i EU-toldkodeksen, artikel 77, stk. 2.
EU-håndteringsgebyret opkræves for varer, hvor toldangivelsen antages 1. november 2026 eller senere.
Hvis du sender varer lige omkring 1. november 2026, er det afgørende altså, hvornår varerne på toldangivelsen frembydes for Toldstyrelsen, og ikke afsendelsestidspunktet, da angivelsen som regel antages kort tid efter frembydelse.
Debitor for EU-håndteringsgebyret er den samme, som er debitor for toldskylden.
Det vil som udgangspunkt være klarereren – altså den person eller virksomhed, der indgiver angivelsen. Det er fastlagt i den tidligere EU-toldkodeks, artikel 77, stk. 3, 1. pkt.
- Ved indirekte repræsentation er den person, på hvis vegne toldangivelsen er foretaget, også debitor. Det vil sige i særtilfælde, hvor en privat forbruger får en indirekte toldrepræsentant til at indgive toldangivelsen.
- Hvis der ikke er nogen toldskyld, er den person, der ville have været debitor i tilfælde af toldskyld, debitor for EU-håndteringsgebyret.
Herunder kan du læse mere om de specifikke regler om klarereren. Reglerne afhænger af varens egenværdi.
Når varens egenværdi er over 150 euro
I dette tilfælde defineres klarereren i den tidligere EU-toldkodeks, artikel 5, nr. 15.
Her er klarereren defineret som den person, der indgiver en toldangivelse, eller den person, i hvis navn en sådan angivelse foretages. Dette kan være den private varemodtager eller transportvirksomheden. I praksis vil det ofte være transportvirksomheden.
Når varens egenværdi er højst 150 euro
I dette tilfælde defineres klarereren i den nye EU-toldkodeks, artikel 85, stk. 2.
Reglerne for debitor er de samme som i tilfælde med den såkaldte 3 euro-told på lavværdiforsendelser, der blev indført 1. juli 2026.
Hvis varen fx er handlet under IOSS-ordningen, skal klarereren være enten den person, der har tilladelse til at gøre brug af IOSS-ordningen (fx platformen i et ikke-EU-land), eller dennes indirekte repræsentant.
Artikel 85, stk. 2, finder anvendelse fra 21. september 2026. Det følger af artikel 287, stk. 3, i den nye EU-toldkodeks.
Hvor skal klarereren indtastes i DMS Import?
Når du har fundet frem til, hvem der er klarerer i det konkrete tilfælde, skal denne indtastes i dataelement 13 05 i DMS Import.
EU-håndteringsgebyret skal betales mindst én gang om måneden.
Månedsafregning kræver dog bevilling til henstand med betaling af eksisterende toldskyld, og at der stilles sikkerhed for udgifterne til EU-håndteringsgebyret. Du søger om bevillingen til betalingshenstand via Toldbevillingssystemet (TBS).
Hvis du ikke har denne bevilling, skal du betale EU-håndteringsgebyret i forbindelse med den enkelte angivelse.
Som udgangspunkt kan EU-håndteringsgebyret ikke refunderes, da gebyret dækker toldmyndighedernes arbejde i forbindelse med varens overgang til fri omsætning. Hvis varen bliver sendt retur, ændrer det ikke på toldmyndighedernes arbejde i første omgang.
Det gælder også, hvis virksomheder ved en fejl angiver de samme varer flere gange.
Hvis du vil stille sikkerhed for EU-håndteringsgebyret for flere angivelser, kræver det en bevilling til samlet sikkerhedsstillelse. Du ansøger om bevillingen via Toldbevillingssystemet (TBS).
Læs mere om bevillingen til samlet sikkerhedsstillelse.
Har du allerede bevilling til samlet sikkerhedsstillelse?
Hvis du har bevilling til samlet sikkerhedsstillelse, skal du søge om at ændre din bevilling, så den også omfatter udgifterne til EU-håndteringsgebyret.
Særligt for virksomheder med AEO-bevilling
Det forventes, at det vil være muligt for AEO-virksomheder at få sikkerhedsstillelsen nedsat til 30 %.
Det gælder også for beløbet til 3 euro-tolden på lavværdiforsendelser, der blev indført 1. juli 2026.
Vi opdaterer FAQ’en, når EU har besluttet, om det bliver en mulighed at nedsætte sikkerhedsstillelsen.
Det er endnu ikke endeligt fastlagt af EU, om EU-håndteringsgebyret er en del af momsgrundlaget.
Vi opdaterer FAQ’en, når der er truffet en endelig beslutning.
Hvis du skal angive varer, der er omfattet af EU-håndteringsgebyret, skal du udfylde dataelement 12 04 002 000 med certifikatkoden Y126. Ellers vil angivelsen fejle.
Certifikatkoden Y126 kan allerede nu indsættes i forudindgivede angivelser (IM/D), hvis angivelsen vel at mærke først frembydes efter 1. november 2026.
For alle andre typer af angivelser kan certifikatkoden først anvendes efter 1. november 2026.
Du finder de tekniske specifikationer på Skatteforvaltningens GITHub.
Ja, CWM-tax kommer til at indeholde håndteringsgebyret.
I importspecifikationen kommer kravene til at fremgå som selvstændige beregningslinjer pr. varepost.
På Skattekontoen kommer kravene også til at fremgå som selvstændige linjer (opsummeret for hele afregningsperioden).
Vi arbejder på, at virksomhedernes bevillinger kommer med over i testmiljøet, så der ikke skal testes med såkaldte dummy-bevillinger, som det var tilfældet i forbindelse med 3 euro-tolden.
Vi opdaterer FAQ’en, når vi har en afklaring på, om det bliver muligt.
EU-håndteringsgebyret er – ligesom 3 euro-tolden – en del af EU’s toldreform, der implementeres frem mod 2034.
Læs mere om tankerne bag toldreformen og om reformens hovedelementer.
På EU-Kommissionens hjemmeside kan du finde en grundig gennemgang af toldreformen.
Senest opdateret 9. oktober 2026.