Nødprocedurer
Du kan bruge nødprocedurerne, hvis toldsystemerne eller EMCS ikke er tilgængelige, og du har brug for at toldbehandle varer her og nu.
Vær opmærksom på, at du kun må bruge nødproceduren, når det står på siden Driftsmeddelelser, eller du har fået tilladelse af Toldstyrelsens Servicedesk, som du kan kontakte på 70 15 73 01. Uden for Servicedesks åbningstid skal du henvende dig til det eller de berørte toldekspeditionssteder.
I de tilfælde, hvor brugen af nødprocedure knytter sig til en enkelt virksomhed, skal du sende en mail efter nærmere aftale med Servicedesk. Toldstyrelsens tilladelse til eller afslag på at anvende nødprocedure gives direkte i et retursvar, hvor det er angivet, hvor længe din virksomhed kan anvende nødproceduren og eventuelle særlige betingelser. Hvis det ikke er muligt at sende eller modtage mail, kan vi give tilladelsen telefonisk.
I de tilfælde, hvor der gives generel tilladelse til nødproceduren for en eller flere af procedurerne, offentliggør vi det, i det omfang det er muligt, på siden Driftsmeddelelser. Her skriver vi også, når brugen af nødproceduren ophører.
Du kan som udgangspunkt forvente, at vi giver tilladelse til at anvende nødproceduren, når nedbruddet har varet eller forventes at vare mere end 30-60 minutter. De konkrete omstændigheder kan dog betyde, at tilladelsen enten gives tidligere, eller at der afventes til et senere tidspunkt. Tilladelsen gives altid efter en konkret vurdering.
Planlagte nedetider (opdateringer af systemerne mv.) meldes på forhånd ud på siden Driftsmeddelelser. I perioden, hvor systemet eller systemerne ikke er tilgængelige, gives der altid tilladelse til at anvende nødprocedure, hvis nedetiden forventes at vare mere end 60 minutter. Når systemet eller systemerne er i drift igen, melder vi det ud på siden Driftsmeddelelser, og brugen af nødprocedure ophører.
Følgende betingelser gælder, uanset hvilken type dokument der anvendes ved nødproceduren:
- Angivelsen skal udfyldes i overensstemmelse med Gennemførselsforordningens (2015/2447) bilag 72-04 og fremlægges i tre eksemplarer, benævnt eksemplar 1, 4 og 5.
- Angivelsen skal registreres i rubrik C ved hjælp af et andet nummereringssystem end det, der anvendes i it-systemet.
- Hvis der anvendes et ledsagedokument, må hverken stregkoden eller forsendelsens referencenummer (MRN) være anført i angivelsen.
- Hvis virksomheden er godkendt afsender, skal virksomheden opfylde alle de forpligtelser og betingelser, der gælder for godkendt afsender, herunder anvendelsen af det særlige stempel i rubrik C.
- Nødproceduren er angivet i forsendelsesangivelsen med nedenstående stempel af format 26 x 59 mm i rød sværte anbragt i rubrik A i enhedsdokumentet eller i stedet for MRN-nummeret og stregkoden på forsendelsesledsagedokumentet.
INGEN DATA TILGÆNGELIGE I SYSTEMET
PÅBEGYNDT DEN___________
(Dato/klokkeslæt)
Hvis standardproceduren anvendes, er det afgangstoldstedet, der sætter stemplet. Hvis det er den forenklede procedure, der anvendes, er det den godkendte afsender, der sætter stemplet. For varer under den forenklede procedure skal den godkendte afsender selv anskaffe stemplet.
Hvis det besluttes at anvende nødproceduren, er det vigtigt at sikre, at alle angivelser, der er indført i NCTS, men som ikke er viderebehandlet, fordi systemet svigtede, annulleres. Som virksomhed er du forpligtet til at meddele dette til det pågældende afgangstoldsted.
- Situationer, hvor den hovedforpligtedes it-system og/eller netværk ikke er tilgængeligt:
- Reglerne i punkt 1 finder anvendelse med undtagelse af reglerne vedrørende godkendt afsender.
- Den hovedforpligtede skal underrette toldmyndighederne, når dennes it-system og/eller netværk igen er tilgængeligt.
- Situationer, hvor den godkendte afsenders it-system og/eller netværk ikke er tilgængeligt:
Hvis den godkendte afsenders it-system og/eller netværk ikke er tilgængeligt, gælder følgende regler:
- Reglerne i punkt 1 finder anvendelse.
- Den godkendte afsender skal underrette toldmyndighederne, når dennes it-system og/eller netværk på ny er tilgængeligt.
- Hvis mere end 2 % af en godkendt afsenders årlige angivelser indgives under anvendelse af nødproceduren, fordi vedkommendes system ikke er tilgængeligt, eller som følge af at netforbindelsen ikke virker, tages tilladelsen til godkendt afsender op på ny med henblik på at vurdere, om betingelserne stadig er opfyldt.
Behandling og indtastning af forsendelser ved afgangstoldstedets foranstaltning
I tilfælde af nedbrud, jf. punkt 2 og 3, kan afgangstoldstedet i stedet give tilladelse til, at den hovedforpligtede indgiver forsendelsesangivelser i ét eksemplar til afgangstoldstedet.
I sådanne situationer kan den hovedforpligtede anvende det administrative enhedsdokument eller layoutet til ledsagedokumentet som grundlag for afgangstoldstedets indtastning af forsendelsesoplysningerne i transitsystemet.
TIR-forsendelser
I de tilfælde, hvor der ikke er adgang til transitsystemet (NCTS), og/eller når systemet for indgivelse af TIR-carnet oplysningerne er ude af drift, anvendes nødproceduren, jf. GB, artikel 454, stk. 6.
Nødproceduren består i, at TIR-forsendelsen frigives på grundlag af TIR-carnetet.
Procedure på afgangs- eller indpassagetoldstedet
Angivelse af nødproceduren foretages af toldstedet i talon 1 (Counterfoil No 1) og på blad 2 (Voucher No2) i rubrikken "Forbeholdt myndighederne" ved anvendelse af et stempel med følgende tekst:
NØDPROCEDURE - NCTS
INGEN DATA TILGÆNGELIGE I SYSTEMET
PÅBEGYNDT DEN_________________
(Dato/klokkeslæt)
(Stempeldimensioner: 26 x 59 mm, rødt blæk)
Stemplet er det samme, som anvendes i forbindelse med nødproceduren for EU-forsendelser.
Læs om nødproceduren, når EMCS ikke er tilgængeligt.
Afhængigt af dit behov skal du bruge disse blanketter:
Forsendelse - beredskabsprocedure (F.A.20.4)
Særligt for AEO-virksomheder med tilladelse til godkendt frembydelse ved eksport
For virksomheder med en AEO-bevilling er det muligt at anmode digitalt om at anvende nødprocedure ved at sende en mail, hvor du angiver bestemte data. Når DMS Eksport ikke virker, skal du som virksomhed sende en mail til Toldstyrelsens Døgntjeneste på godkendt.frembydelsessted@toldst.dk.
I emnefeltet skal du angive EORI-nummer og kode for bestemmelsesland. I mailen skal du skrive:
- den 4-cifrede HS-kode
- den samlede statistiske værdi
- tilladelsens nummer
- hvilken godkendt adresse varerne er til stede på og er tilgængelig for toldkontrol på.
Du skal samtidig indgive eksport- eller reeksportangivelsen ved at vedhæfte den til mailen som PDF.
Varerne kan anses som frigivet efter 15 minutter, medmindre du modtager en mail om, at varerne er udtaget til kontrol. Hvis varerne skal udtages til kontrol, vil Døgntjenesten besvare mailen inden for 15 minutter efter modtagelsen.
Umiddelbart efter at systemet er tilgængeligt igen, skal du indsende angivelsen i DMS Eksport som efterfølgende udførselsangivelse (EX/R) med det oprindelige faktiske ekspeditionstidspunkt.
Find vejledningen til at oprette en efterfølgende udførselsangivelse i DMS Eksport.
Særligt for AEO-virksomheder ved import
AEO-certificerede virksomheder skal ikke have en særskilt tilladelse til at anvende nødprocedure, men kan blot sende en mail til servicedesk@toldst.dk samt det eller de berørte toldekspeditionssteder.
I emnefeltet skal du skrive: Nødprocedure - AEO-certifikatnummer - Starttidspunkt.
Mailen skal indeholde disse oplysninger:
- Virksomhedens cvr-/se-nummer
- Hvilke systemer der er berørt
- Om fejlen menes at ligge hos Toldstyrelsen eller i virksomheden
- Kort beskrivelse af årsagen til nødprocedure
- Kontaktoplysninger på den ansvarlig i virksomheden.
Når AEO-virksomheden ikke længere benytter sig af nødprocedure, skal du sende en kopi af ovenstående mail og tilføje sluttidspunkt i emnelinjen til servicedesk@toldst.dk samt det eller de berørte toldekspeditionssteder.
Betingelserne for at anvende nødprocedure som følge af systemnedbrud i forbindelse med vareførselssystemerne kan du læse i afsnittene om de enkelte systemer.
I de tilfælde, hvor der allerede er givet generel tilladelse til at bruge nødprocedure på siden Driftsmeddelelser, er AEO-virksomhederne også omfattet af denne, og du skal ikke foretage dig yderligere.
Udgangspunktet i EU's lovgivning er, at importangivelser udfærdiges på EU's enhedsdokument. I Danmark foretages næsten alle importangivelser dog digitalt, hvilket betyder, at den papirbaserede procedure her betragtes som nødprocedure. Det betyder samtidig, at enhedsdokumentet altid kan anvendes, og at det ikke kræver særlig tilladelse.
Papirproceduren kan anvendes som nødprocedure, når:
- Toldstyrelsens importsystem er ude af drift
- Toldportalen er ude af drift
- virksomhedens importsystem er ude af drift
- netforbindelsen mellem virksomheden og Toldstyrelsen er ude af drift.
Ved papirproceduren anvendes enhedsdokumentets eksemplar 6, 7 og 8, og der skal, når den anvendes som nødprocedure, ikke vedlægges yderligere dokumenter, end hvis angivelsen havde været lavet digitalt.
Enhedsdokumentet skal være udfyldt i overensstemmelse med den ønskede procedure og indleveres til ekspeditionsstedet.
- Ekspeditionsstedet kontrollerer, om virksomheden er importørregistreret, og om virksomheden har kredit.
- Angivelsen antages.
- Der foretages kontrol af eventuelle varebestemmelser, og der foretages fysisk kontrol, hvis det vurderes at være relevant.
- Hvis der er tale om en fuldstændig ekspres-angivelse, en standardangivelse eller en H7-angivelse, foretages der manuel beregning af told og afgifter, som påføres enhedsdokumentet.
- Varerne frigives.
- Eksemplar 7 udleveres til repræsentanten/virksomheden.
- Angivelsen indtastes i importsystemet, så snart det er muligt.
I de tilfælde, hvor varernes ibrugtagning ikke haster, kan afgivelse af angivelsen efter nærmere aftale med ekspeditionsstedet eventuelt afvente, at systemerne igen kan anvendes.
Du kan kontakte det pågældende toldekspeditionssted for at aftale nærmere.
I den periode, hvor der anvendes nødprocedure for importsystemet eller Toldportalen, kan der heller ikke valideres ankomstdeklarationer og -meddelelser, som indeholder referencer til angivelser i det system, der er nede. Det er derfor nødvendigt også at anvende nødproceduren for Manifestsystemets ankomstdel.
Når importsystemet eller Toldportalen igen fungerer, indsætter virksomheden derfor først eventuelt manglende ekspresangivelse i importsystemet eller H7-angivelser i Toldportalen. Derefter skal virksomheden indsætte ankomstdeklaration og -meddelelse i Manifestsystemet som beskrevet under nødproceduren for dette. Der vil derefter automatisk blive indsat faktisk ankomst i angivelsen.
Hvis Toldportalen er ude af drift, jf. ovenstående, vil det være muligt at lave en toldangivelse i Toldstyrelsens importsystem i stedet for at anvende en H7-angivelse.
Nødprocedure ved udførselstoldstedet
Nødproceduren kan anvendes, når:
- DMS Eksport er ude af drift
- eksportangivelser ikke tildeles MRN
- virksomhedens eksportsystem er ude af drift
- netforbindelsen mellem virksomheden og Toldstyrelsen er ude af drift.
Toldstyrelsen følger op på angivelser, som er startet i nødprocedure.
Ved nødproceduren anvendes det administrative enhedsdokument (SAD), print af enhedsdokumentet eller en udskrift fra DMS Eksport.
Brug af enhedsdokumentet
Enhedsdokumentets eksemplar 2 og 3 eller print af enhedsdokumentet i to eksemplarer skal fremlægges, når varerne frembydes på udførselstoldstedet.
Begge eksemplarer registreres med nummeratør i en særlig nummerrække. Nummeret anbringes i øverste højre hjørne. I nederste venstre hjørne anføres toldstempel og underskrift. Eksemplar 3 eller det ene eksemplar af printet udleveres som ledsagedokument.
Brug af udskrift fra DMS Eksport
Hvis angivelsen allerede er godkendt og registreret i DMS Eksport, men ikke kan færdiggøres i systemet, kan et print fra systemet anvendes. Nødprocedurestempel i rødt tryk anbringes i øverste højre hjørne, og i nederste venstre hjørne ("Control by office of dispatch/export") anføres toldstempel og underskrift. Der tages desuden kopi af angivelsen, som anvendes til Toldstyrelsens opfølgning.
Brug af Manifestsystemet
Når en eksportangivelse er startet i nødprocedure, kan den ikke angives i Manifestsystemet. I stedet skal fritagelseskoden anvendes i afgangsdeklarationen.
Nødprocedure ved udgangstoldstedet
Når et ekspeditionssted i Danmark er udgangstoldsted, kan Toldstyrelsen give tilladelse til brug af nødprocedure, hvis ankomstmeddelelsen ikke kan registreres i DMS Eksport, fordi:
- DMS Eksport er ude af drift
- virksomhedens eksportsystem er ude af drift
- netforbindelsen mellem virksomheden og Toldstyrelsen er ude af drift.
Eksportledsagedokumentet (EAD) skal afleveres til udgangstoldstedet med oplysning om, hvor varerne opbevares.
Mens nødproceduren anvendes, kan afgangsdeklarationer og -meddelelser heller ikke valideres i Manifestsystemet. Derfor er det også nødvendigt at anvende nødproceduren for Manifestsystemets afgangsdel.
Når DMS Eksport igen fungerer, skal du derfor først indsætte ankomstmeddelelsen i DMS Eksport og derefter afgangsdeklarationen og afgangsmeddelelsen i Manifestsystemet.
Læs om nødproceduren for Manifestsystemet herunder.
De regler, der skal anvendes, når det på grund af systemnedbrud er nødvendigt at anvende nødproceduren i forbindelse med eksport af varer, fremgår af EUTK, art. 6, stk. 3, litra b.
Nødprocedure ved udførselstoldstedet
Toldstyrelsen giver tilladelse til at anvende nødproceduren, når det digitale system er ude af drift, i følgende tilfælde:
- E-Export er ude af drift.
- Eksportangivelserne tildeles ikke MRN.
- Virksomhedens eksportsystem er ude af drift.
- Netforbindelsen mellem virksomheden og Toldstyrelsen er ude af drift.
Varerne frembydes på et toldsted (almindelig procedure)
Ved nødproceduren anvendes det administrative enhedsdokument (SAD), print af enhedsdokumentet eller en eventuel udskrift fra e-Export.
Brug af enhedsdokumentet Enhedsdokumentets eksemplar 2 og 3 eller print heraf i to eksemplarer skal fremlægges ved varernes frembydelse på udførselstoldstedet.
Begge eksemplarer registreres med nummeratør i en særlig nummerrække. Nummeret anbringes i rubrik A sammen med nedenstående stempel i rødt tryk. I rubrik D anføres toldstempel og underskrift. Eksemplar 3 eller det ene eksemplar af printet udleveres som ledsagedokument.
Brug af udskrift fra e-Export
Hvis angivelsen allerede er godkendt og registreret i e-Export, men ikke kan færdiggøres i systemet, kan et print herfra ligeledes anvendes. Nedenstående stempel i rødt tryk anbringes i rubrik A, og i rubrik D ("Control by office of dispatch/export") anføres toldstempel og underskrift. Der tages desuden kopi af angivelsen, som anvendes til opfølgning, jf. nedenstående afsnit om dette.
Brug af Manifestsystemet
Når en eksportangivelse er startet i nødprocedure, kan den ikke angives i Manifestsystemet. Der skal derfor anvendes fritagelseskoden for denne i afgangsdeklarationen.
Opfølgning på angivelser startet i nødprocedure
Det er Toldstyrelsens ansvar at lave opfølgning på angivelser, som er startet i nødprocedure.
Nødprocedure ved udgangstoldstedet
Når et ekspeditionssted i Danmark er udgangstoldsted, kan der gives tilladelse til nødprocedure, når der ikke kan ske digital registrering af ankomstmeddelelse til e-Export i følgende tilfælde:
- E-Export er ude af drift.
- Virksomhedens eksportsystem er ude af drift.
- Netforbindelsen mellem virksomheden og Toldstyrelsen er ude af drift.
Eksportledsagedokumentet (EAD) skal afleveres til udgangstoldstedet med oplysning i rubrik K om, hvor varerne opbevares.
I den periode, hvor der anvendes nødprocedure i e-Export, kan der heller ikke valideres afgangsdeklarationer og -meddelelser i Manifestsystemet. Det er derfor nødvendigt også at anvende nødproceduren for Manifestsystemets afgangsdel.
Når e-Export igen fungerer, indsætter virksomheden derfor først ankomstmeddelelsen i e-Export og derefter afgangsdeklaration og -meddelelse i Manifestsystemet, som beskrevet nedenfor under nødproceduren for dette. Der vil derefter automatisk blive indsat udpassageattest i eksportangivelsen.
Modtagelse af enhedsdokumenter opstartet i nødprocedure i et andet EU-land
Dokumentet returneres til den, der har indleveret det, eller det sendes til udførselstoldstedet.
Nødproceduren kan anvendes, når:
- Toldstyrelsens it-system (DMS Forsendelse) er ude af drift
- Virksomhedens it-system er ude af drift
- netforbindelsen mellem virksomheden og Toldstyrelsen er ude af drift.
Følgende papirdokumenter kan benyttes som forsendelsesangivelse ved nødprocedure:
- Et enhedsdokument, som er udskrevet fra DMS Forsendelse
- Et print af enhedsdokumentet.
Enhedsdokumentet kan erstattes af forsendelsesledsagedokumentet, hvis Toldstyrelsen vurderer, at virksomheden har behov for det.
Generelle bestemmelser
De særlige bestemmelser for anvendelse af nødproceduren, jf. Kommissionens gennemførelsesforordning nr. 2015/2447 (GF), artikel 291, er fastsat i GF, bilag 72-04.
Bestemmelserne anvendes for hovedforpligtede, herunder godkendte afsendere, i følgende tilfælde:
- Når Toldstyrelsens it-system (transitsystemet) er ude af drift.
- Når den hovedforpligtedes it-system er ude af drift.
- Når netværket mellem den hovedforpligtede og Toldstyrelsen er ude af drift.
Følgende papirdokumenter kan benyttes som forsendelsesangivelse i nødproceduren:
- Et enhedsdokument, som er udskrevet fra NCTS eller DMS.
- Et enhedsdokument, som virksomheden har udskrevet på almindeligt papir.
- Enhedsdokumentet kan erstattes af skemaet for forsendelsesledsagedokumentet, hvis toldmyndighederne finder, at virksomhedens behov er berettigede.
Ankomst
Ved ankomsttid forstås det tidspunkt, som ankomstmeddelelsen skal indsendes på i henhold til toldbehandlingsbekendtgørelsen.
Virksomheden skal underrette Toldstyrelsen om transportmidlets ankomst ved at indlevere nedenstående oplysninger enten direkte til ekspeditionsstedet eller pr. mail efter forudgående aftale.
Oplysning | Angiv oplysning |
---|---|
Transportmidlets IMO-nummer (kun søtransport) | |
Transportmidlets navn(/kun søtransport) | |
Transportmidlets rutenummer (kun lufttransport) | |
Ankomssted | |
Afgangssted (ankommer fra) | |
Skal der losses fragt indladet i tredjeland? (ja/nej) | |
Transportoperatør (EORI-nummer/navn og adresse) | |
Repræsentant for transportoperatør (EORI-nummer) | |
Ansvarlig for midlertidig opbevaring (EORI-nummer) | |
Forventet ankomsttid | |
Eventuelt AEO-certifikatnummer |
Virksomheden vil efter Toldstyrelsens behandling få tilladelse til at losse fragten og få frigivet den i forhold til sikkerhedsbestemmelserne. For virksomheder, der er AEO-godkendt, vil dette ske uden videre, og for andre virksomheder vil det ske efter en konkret vurdering. Tilladelsen vil blive givet ved stempel på papiret eller svarmail.
Fly, der ankommer fra et andet sted i EU, må dog losse varerne umiddelbart som ved den almindelige procedure.
De korrekte ankomstdeklarationer og -meddelelser skal efterfølgende indsendes til Manifestsystemet, når dette igen er funktionsdygtigt.
Frigivelse af varer omfattet af ekspresangivelser sker i henhold til nødproceduren for import.
Afgang
Ved afgangstid forstås det tidspunkt, som afgangsmeddelelsen skal indsendes på i henhold til toldbehandlingsbekendtgørelsen.
Virksomheden skal underrette Toldstyrelsen om transportmidlets afgang ved at indlevere nedenstående oplysninger enten direkte til ekspeditionsstedet eller pr. mail efter forudgående aftale.
Oplysning | Angiv oplysning |
---|---|
Transportmidlet IMO-nummer (kun søtransport) | |
Transportmidlets navn (kun søtransport) | |
Transportmidlets rutenummer (kun lufttransport) | |
Afgangssted | |
Transportoperatør (EORI-nummer/navn og adresse) | |
Repræsentant for transportoperatør (EORI-nummer) | |
Forventet afgangstid | |
Eventuelt AEO-certifikatnummer |
Transportmidlet kan afgå, efter at Toldstyrelsen har stemplet papiret eller sendt svarmail.
De korrekte afgangsdeklarationer og -meddelelser skal efterfølgende indsendes til Manifestsystemet, når det igen er funktionsdygtigt.
Udpassageattest indsættes automatisk i eksportangivelserne efter de almindelige procedurer, når afgangsdeklarationerne og -meddelelserne efterfølgende indsættes.
Opbevaringsdelen af Manifestsystemet
I de tilfælde, hvor virksomheden ikke kan indsende angivelser til midlertidig opbevaring på oplag (MIO), anvendes de regler, som er beskrevet under nødproceduren for import.
Sådan anvender du nødproceduren
Du kan rekvirere blanketten til brug ved anmodning om brug af INF under nødprocedure hos enten Toldstyrelsens Vejledning på telefon 72 22 12 02 eller toldekspeditionen i Aarhus på telefon 72 38 03 52 eller på mail Toldekspedition.Aarhus@toldst.dk. Henvendelsen kan ske alle hverdage kl. 08-16.
Den udfyldte blanket skal sendes på mail til Toldekspedition.Aarhus@toldst.dk.
Når vi har behandlet og godkendt din anmodning, sender vi et underskrevet og stemplet eksemplar retur til dig.
Toldekspeditionen i Aarhus sørger for, at data bliver indtastet i INF-systemet senest 7 dage efter nødprocedurens ophør.
Det har ingen indflydelse på toldsystemerne til import og eksport, hvis du bruger allerede godkendte INF-anmodninger, at INF-systemet er ude af drift.
En eller flere INF-anmodninger kan kun omhandle én toldangivelse. Det vil sige, at der godt kan være flere INF-dokumenter knyttet til den samme toldangivelse, men ikke omvendt.
Hvis virksomhedens Manifestsystem er ude af drift, og der er givet tilladelse til nødprocedure, anvendes de samme regler som ovenfor.
Hvis det er virksomhedens filoverførselssystem, der er ude af drift, kan virksomheden vælge at anvende onlineløsningen. Det kræver ikke tilladelse fra Toldstyrelsen, da der ikke er tale om en egentlig nødprocedure, men virksomheden skal være opmærksom på, at brugen af onlineløsningen kræver en individuel digital signatur.