Få rettet told og moms som privatperson
Hvis du ønsker at få rettet told og moms, skal du sende en ansøgning til Toldstyrelsen. Det gør du ved at:
- finde relevant dokumentation for dit køb (fx faktura, fragtregning eller billeder)
- logge ind i ansøgningssystemet
- indtaste dine oplysninger og beskrive baggrunden for din ansøgning.
Vi kontakter dig, når vi har gennemgået din ansøgning og vurderet, om du skal have penge tilbage eller betale mere.
Vær opmærksom på, at Toldstyrelsen ikke har noget at gøre med det gebyr, som din transportør opkræver for at toldangive varerne. Hvis du har spørgsmål med hensyn til gebyret, skal du henvende dig til den transportør, der har leveret din pakke.
Søg om at få rettet told og moms som privatperson
Har du købt en defekt eller ikke-bestillingssvarende vare fra et land uden for EU, og har du sendt varen retur, kan du få told og moms tilbage, hvis du ansøger, senest et år efter at varen er blevet toldangivet.
Du skal indsende:
- dokumentation for købet, fx en faktura.
- kopi af importopkrævningen med angivelse af moms og told. Har du ikke modtaget importopkrævningen, skal du kontakte PostNord. Vær opmærksom på, at importopkrævningen ikke er din kvittering for betalingen.
- dokumentation for betaling af importopkrævningen fra PostNord (i form af kvittering for betaling af toldforsendelse.
- korrespondance med leverandøren, som dokumenterer, om hele forsendelsen eller blot en del af den er returneret.
- dokumentation for, at du har fået pengene for varen retur (kreditnota eller kontoudskrift).
- dokumentation for, at der er tale om en defekt eller ikke-bestillingssvarende vare.
- evt. dokumentation for, at varen er blevet destrueret (kvittering fra genbrugsstation eller affaldsselskab).
- evt. dokumentation for, at varen er sendt retur til leverandøren uden for EU (afstemplet adresselabel eller kvittering fra fx et posthus). Vær opmærksom på, at varen skal være sendt ud af EU, før der er tale om, at forsendelsen er returneret.
Har du fået erstattet den defekte eller ikke-bestillingsvarende vare med en ny, skal du også indsende:
- dokumentation for, at du har modtaget en erstatningsvare
- nummeret på toldangivelsen for erstatningsvaren.
Fortryder du købet af en vare i et land uden for EU, og har du sendt varen retur, kan du få told og moms tilbage, hvis du ansøger, senest 90 dage efter at varen er blevet toldangivet.
Du skal indsende:
- dokumentation for købet, fx en faktura.
- korrespondance med leverandøren, som dokumenterer, om hele forsendelsen eller blot en del af den er returneret.
Hvis du har købt en vare uden for EU, som du har sendt til reparation hos leverandøren, kan du få told og moms tilbage, hvis du:
- ansøger, senest et år efter at varen er blevet toldangivet.
- har eksporteret varen til passiv forædling med en enkeltstående bevilling
Du skal indsende:
- dokumentation for købet, fx en faktura
- korrespondance med leverandøren, som dokumenterer, om hele forsendelsen eller blot en del af den er sendt til reparation.
Du skal kun betale told af køb af varer på nettet til en værdi over 150 euro. Hvis du er blevet opkrævet told, selvom dit køb er under 150 euro, og du kan dokumentere varernes værdi, kan du søge om at få tolden tilbage.
Dokumentationen kan fx være:
- referencenummer på toldangivelse eller importopkrævning eller MRN-nummer.
- dokumentation for betaling til PostNord i form af kvittering for betaling af toldforsendelse.
- faktura, bekræftelse på købet eller ordrebekræftelse.
Har du betalt told og moms for dine personlige ejendele i forbindelse med, at du er flyttet til Danmark fra et land uden for EU, har du mulighed for at få told og moms tilbage, hvis du:
- ansøger, senest tre år efter at varerne er blevet toldangivet
- har ejet dine personlige ejendele i mindst seks måneder
- har boet i et land uden for EU i mindst 12 måneder i træk
- skal benytte dine ejendele til samme formål som før, du flyttede.
Du skal indsende:
Derudover skal du indsende følgende dokumenter, medmindre de ikke er relevante i din situation:
- lejekontrakt eller huskøbskontrakt
- ansættelseskontrakt
- bopælsattest
- anden dokumentation, der viser udlandsopholdets varighed, og at du flytter til Danmark
- kvitteringer, der viser, at du har ejet dine ejendele i seks måneder.
Hvis du er flyttet til Danmark fra et land uden for EU for at studere på fuld tid, har du mulighed for at få dine penge tilbage for:
- undervisningsmateriale, som du medbringer
- indbo der indgår i en normal møblering af en bolig til en studerende (omfatter også brugt indbo).
Du skal indsende dokumentation for, at du er indskrevet på en uddannelsesinstitution og skal følge undervisningen på fuld tid.
Du kan søge om rettelse af told og moms via vores ansøgningssystem eller sende et fysisk brev til Toldstyrelsen.
Du skal sende brevet til:
Toldstyrelsen Nykøbingvej 76
Bygning 45
4990 Sakskøbing
Att.: Regulering
Beskriv baggrunden, og vedlæg dokumentation
Uanset hvilken mulighed du vælger, er det vigtigt, at du nøje beskriver baggrunden for din ansøgning og vedlægger dokumentation, fx handelsfaktura, fragtregning, dokumenter fra transportøren og billeder af varen. Manglende eller forkerte oplysninger vil give en længere sagsbehandlingstid.
Sender du et brev, er det vigtigt, at dit navn og din adresse fremgår tydeligt, da vi ellers ikke kan identificere dig. Oplys også gerne dit telefonnummer.
Hvis du ønsker at indsende yderligere informationer til en igangværende sag, kan du gøre det via ansøgningssystemet.
Der er tale om en igangværende sag, når du tidligere har indsendt en ansøgning til Toldstyrelsen om rettelse af told og moms, som du endnu ikke har modtaget en afgørelse på.
Du kan give fuldmagt til, at en anden person hjælper dig med at søge om rettelse af told og moms.
I ansøgningssystemet kan du oplyse, hvem der skal repræsentere dig, og vedhæfte fuldmagten. Hvis du lader en anden repræsentere dig, vil Toldstyrelsen fremover kommunikere med repræsentanten om din sag.
Hvis du ansøger via brev, skal du huske at vedlægge den skriftlige fuldmagt.
Tidsfristen for din ansøgning afhænger af, hvilken sagstype der er tale om.
Vi opfordrer dig derfor til at sende din ansøgning hurtigst muligt, hvis du ønsker at få rettet din told og moms.
Når du har indsendt din ansøgning, vil din sag blive gennemgået.
Hvis vi har modtaget alle nødvendige oplysninger, modtager du et brev i Digital Post om, at vi godkender sagen og starter sagsbehandlingen.
Mangler vi derimod oplysninger, kan vi ikke godkende sagen, og du modtager et brev i Digital Post, der beskriver, hvilke oplysninger vi mangler. Du har herefter 30 dage til at sende oplysningerne til os. Modtager vi ikke den nødvendige dokumentation inden for 30 dage, lukker vi sagen uden sagsbehandling.