Gå til indhold

Nu kan du finde opdateret information om PoUS

Informationen om PoUS-systemet er blevet opdateret, så du nu blandt andet kan læse mere om, hvordan du anvender PoUS, om nødprocedurer og repræsentation.

Siden 1. marts 2024, hvor PoUS-systemet blev sat i drift, har flere virksomheder oplevet fejl i systemet. Fejlene er videreformidlet til EU, som arbejder på at løse dem. I mellemtiden har Toldstyrelsen opdateret og udbygget informationen om PoUS-systemet og processerne på toldst.dk/pous.

Herunder kan du læse mere om, hvad du skal være særligt opmærksom på, når du arbejder i PoUS.

Er du repræsentant?

Der er udfordringer med at bruge PoUS, hvis du er repræsentant. Indtil der er afklaring fra EU, har vi i Danmark valgt at implementere en midlertidig løsning.

Er du repræsentant, skal du logge ind som egen virksomhed, og ikke den virksomhed, du repræsenterer (tredjepart, privat person eller virksomhed). Du skal huske at oplyse, hvem der ejer varerne i PoUS-beviset ved anmodningen. 

Nødprocedure

Der er på nuværende tidspunkt ikke en fælles EU-nødprocedure for PoUS. I mellemtiden opfordrer Toldstyrelsen til, at du benytter efterfølgende udstedelse af T2L(F)-beviser eller gør brug af T2L(F)-blanketter ved systemnedbrud. Nødprocedure meldes fra Toldstyrelsens Servicedesk og vil ligesom forventet nedetid på PoUS-systemet fremgå under Driftsmeddelelser.

Sagsbehandlingstid

Du kan forvente en sagsbehandlingstid på op til to hverdage, fra Toldstyrelsen modtager en anmodning om et bevis i PoUS fra ikke-autoriserede udstedere. 

Hvis en sag bliver afvist i PoUS, skyldes det ofte, at der mangler dokumenter, eller at dokumenterne ikke kan åbnes. Vær derfor ekstra opmærksom på, om du har vedhæftet de relevante dokumenter fx faktura og fragtdokumenter med påtegning om fri omsætning. Vær også opmærksom på, om dokumenterne er vedhæftet korrekt. 

Læs mere på toldst.dk/pous.