EU's fælles importkontrolsystem
ICS2 er en fælleseuropæisk importkontrolproces, som skal forhindre farlige varer i at komme ind i EU. Det stiller skærpede krav til virksomheder, som er involveret i at transportere varer ind i EU.
ICS2 bliver rullet ud i tre dele:
- Første del trådte i kraft 1. oktober 2021, hvor der kom nye krav til post- og kurérforsendelser med fly.
- Anden del trådte i kraft 1. marts 2023, hvor de nye krav kom til at gælde for al luftfragt. Danmark implementerede ICS2-processen for luftfragt 4. november 2023.
- Tredje og sidste del af ICS2 trådte i kraft i henholdsvis 2024 og 2025, hvor de nye krav kom til at gælde for sø-, vej- og jernbanetransport.
Med ICS2 er der kommet ændringer for de virksomheder, som er involveret i at transportere varer ind i EU via en eller flere af de tre transportformer.
Blandt andet skal EU-virksomheder indsende ENS-angivelser (Entry Summary Declarations, på dansk summarisk indpassageangivelse) for alle varer, der bliver transporteret ind i EU via skib, lastbil og tog. I modsætning til i dag skal der altså også laves ENS-angivelser for småforsendelser (under 22 euro). ENS-angivelserne bruges til at lave risikoanalyse på forsendelserne.
Der er enkelte varegrupper, som er undtaget fra indsendelse af ENS-angivelser, herunder militært udstyr.
Læs om undtagelserne i Kommissionens delegerede forordning under artikel 104.
Skal din virksomhed indsende ENS-angivelser?
De væsentligste ændringer, der er kommet med ICS2, er:
- ENS-angivelser skal sendes til det fælles EU-system Shared Trader Interface (STI). Virksomheder, som skal indsende ENS-angivelser, skal derfor kobles på systemet.
- Som noget nyt kan forskellige virksomheder samarbejde om at indsende data til samme ENS-angivelse. Alle data behøver altså ikke at blive sendt ind af den samme virksomhed.
- Der skal leveres flere oplysninger end tidligere, og virksomheder kan modtage besked om, at de skal levere flere oplysninger til en ENS, før den er komplet.
- På luftfragt er der indført to risikoanalyser, pre-load og pre-arrival. Pre-arrival-analysen foretages allerede før, flyet lastes, mens pre-arrival-analysen foretages før ankomst. Der skal indsendes ENS-data til begge analyser.
- Virksomheder, som transporterer varer ind i EU via vandvejen, skal sende en ICS2-ankomstnotifikation til EU-systemet STI. Det gælder også for luftfragt.
- Der er blevet indført datavalidering på ENS-angivelser, som sikrer bedre datakvalitet. Det betyder, at en ENS kan blive afvist, hvis datakvaliteten ikke er god nok.
- På containergods kan virksomheden modtage beskeden "Do not load", hvis toldmyndighederne vurderer, at forsendelsen udgør en væsentlig sikkerhedsrisiko. Beskeden bliver sendt til den person, der har indsendt ENS-angivelsen, samt til transportøren.
- Ved søtransport skal varerne frembydes til de nationale toldmyndigheder i alle lande, hvor der tages varer af skibet. I Danmark sendes ankomstmeddelelsen til Manifest.
Når en virksomhed er blevet koblet på ICS2-processen, er det vigtigt, at virksomheden udfylder ENS-angivelserne korrekt og reagerer rettidigt på anmodninger om at indsende yderligere oplysninger. Ellers risikerer virksomheden, at en ENS-angivelse bliver afvist, at forsendelsen bliver stoppet ved EU’s toldgrænse, eller at varen ikke bliver frigivet.
De nye krav gælder ikke transport fra lande, som er en del af ICS2-samarbejdet, herunder Norge, Schweiz og Nordirland.
Herunder kan du se de ENS-angivelser, som er relevante for ICS2 for sø-, vej- og jernbanetransport.
Læs også om ENS-typer og samarbejde for luftfragt.
KD* | DD** | ||
---|---|---|---|
F10 |
Ikke-negotiabelt konnossement indeholdende de nødvendige oplysninger fra modtageren. |
X |
|
F11 |
Hovedkonnossement med det/de underliggende speditørkonnossement(er) indeholdende de nødvendige oplysninger fra modtageren i det laveste speditørkonnossement. |
X |
|
F12 |
Kun hovedkonnossement. |
X |
|
F13 |
Kun ikke-negotiabelt konnossement. |
X |
|
F14 |
Kun speditørkonnossement. |
X |
|
F15 |
Speditørkonnossement med de nødvendige oplysninger fra modtageren. |
X |
|
F16 og F17 |
Nødvendige oplysninger skal afgives af modtageren på det laveste transportkontraktniveau (laveste speditørkonnossement. når hovedkonnossementet ikke er et ikke-negotiabelt konnossement). |
X |
|
F45 |
Postforsendelser – kun hovedkonnossement |
X |
KD* | DD** | ||
---|---|---|---|
F50 |
Komplet datasæt |
X |
|
F40 |
Postforsendelser – oplysninger om hovedtransportdokument. |
X |
|
F34 |
Ekspresforsendelser – komplet dataset indsendt før ankomst. |
X |
KD* | DD* | ||
---|---|---|---|
F56 |
F56 indsendes af transportøren og indeholder master-oplysninger. F56 kan kombineres med enten F57 eller med F58 og F59. |
X | |
F57 |
F57 indsendes typisk af speditøren og indeholder house- og vareforsendelses-oplysninger | X | |
F58 |
F58 indsendes af speditøren og indeholder house-oplysninger | X | |
F59 |
F59 indsendes af køber/sælger og indeholder de nødvendige vareforsendelses-oplysninger | X |
KD* | DD** | ||
---|---|---|---|
F51 |
Komplet datasæt |
X |
|
F41 |
Postforsendelser – oplysninger om hovedtransportdokument. |
X |
KD* | DD** | ||
---|---|---|---|
F52 |
Komplet datasæt |
X |
|
F53 |
Postforsendelser – oplysninger om hovedtransportdokument. |
X |
|
F54 |
Kun speditørkonnossement |
X |
|
F55 |
Nødvendige oplysninger skal afgives af modtageren på det laveste transportkontraktniveau (laveste speditørkonnossement) |
X |
* Komplet datasæt
** Delvist datasæt
En komplet ENS-angivelse indeholder to niveauer af data, nemlig master-oplysninger og house-oplysninger. Master- og house-oplysninger indeholder forskellige niveauer af forsendelsesoplysninger og involverer forskellige aktører i importprocessen.
En komplet ENS-angivelse indeholder både master- og house-data, men der er også ENS-angivelser, som kun indeholder et delvist datasæt, altså enten house- eller master-oplysninger.
Der skal altid være en komplet ENS, før en ICS2-forsendelse kan transporteres ind i EU. Indsender man et delvist datasæt, skal det derfor kombineres med et eller flere andre datasæt, som indsendes af enten samme aktør eller en anden aktør i processen.
En ENS-angivelse består af et eller flere datasæt, også kaldet F-beskeder. Den kan indsendes af én aktør eller i et samarbejde mellem flere aktører.
I udgangspunktet er det transportørens ansvar at indsende ENS-angivelser og ICS2-ankomstnotifikationer. Alle berørte virksomheder er dog forpligtede til at supplere med relevante ENS-oplysninger, hvis transportøren ikke ligger inde med dem. Selv om du ikke er transportør, kan du derfor opleve, at samarbejdspartnere beder din virksomhed om supplerende oplysninger.
Virksomhederne kan enten aflevere hver deres oplysninger direkte i EU’s system, STI, eller give deres oplysninger videre til den aktør, som efter aftale står for ENS-angivelserne. Selvom transportøren i udgangspunktet har ansvaret for ENS-angivelserne, kan opgaven uddelegeres til en virksomhed, som står for at indsende ENS-angivelser for transportøren.
Master-oplysninger
- Master-oplysninger er de overordnede ENS-oplysninger, som fremgår af hovedfragtbrevet (master consignment).
- Oplysningerne indsendes typisk af transportøren (carrier).
- Master-oplysningerne indeholder de overordnede oplysninger om forsendelsen som helhed, fx den samlede vægt, antallet af kolli, oplysninger om afsender og modtager og information om transportmidlet.
- Master-oplysningerne giver et samlet overblik over forsendelsen, men indeholder ikke de detaljerede oplysninger om hver enkelt pakke.
House-oplysninger
- House-oplysninger er de detaljerede ENS-oplysninger, som fremgår af forsendelsesaftalen. Det vil sige den aftale, som en afsender eller modtager indgår med en speditør.
- Det er transportøren, som er ansvarlig for, at der er indsendt en fyldestgørende ENS. Hvis der er oplysninger, som transportøren ikke ligger inde med, har den aktør, som ligger inde med oplysningerne, pligt til at indsende dem. Det kan fx være speditøren.
- House-oplysningerne indsendes af den part, der er ansvarlig for den enkelte forsendelse. Det vil typisk være speditøren og/eller afsenderen.
- House-oplysningerne indeholder de specifikke oplysninger om hver enkelt forsendelse, som fx pakkens indhold, værdi og oplysninger om modtager og afsender.
For at give et eksempel kan man forestille sig, at en transportør transporterer en container med varer fra flere forskellige afsendere. Transportøren skal så indsende master-oplysninger for hele containeren. Derudover vil hver speditør, som har forsendelser i containeren, indsende house-oplysninger for deres del af lasten.
For at toldmyndighederne kan få et fuldstændigt billede af forsendelsen, er det nødvendigt, at både house- og master-oplysninger indsendes korrekt og rettidigt.
Se vejledning i valg af ENS-angivelse
EU har udarbejdet en liste med stop-ord for at forbedre datakvaliteten i ENS-angivelser. Listen findes i EU's bibliotek og hedder 'List of stop words'. Hvis en ENS-angivelse indeholder stop-ord i varebeskrivelse eller i felter med information om navn eller adresse (og ikke anden tilstrækkelig information), så vil ENS-angivelsen blive afvist. Indsenderen vil modtage fejlmeddelelsen IE3N99 med fejlkode 100: Not satisfactory data quality.
Fristerne for at indsende ENS-angivelser for sø-, vej- og jernbanetransport er de samme som i dag. Forskellen består derfor i, at der skal indsendes ENS-angivelser for alle forsendelser, også småforsendelser, og at de skal indsendes til et nyt system.
Du kan se en oversigt over ENS-fristerne herunder.
Før lastning | 24 timer før lastning | 4 timer før ankomst | 2 timer før ankomst | 1 time før ankomst | Ved afrejse | |
---|---|---|---|---|---|---|
Luft Pre-load |
X | |||||
Luft Pre-arrival |
X*** | X**** | ||||
Sø Oceangående containergods |
X | X* | ||||
Sø Bulk/break bulk-last |
X | X* | ||||
Vej |
X | |||||
Jernbane |
X | X** |
* Udvalgte destinationer, fx Grønland, Island, Storbritannien og havne i Nord- og Østersøen
** Rejser under 2 timer
*** Flyrejser over fire timer
**** Flyrejser under fire timer
Med ICS2 er der også kommet en række ændringer til Manifest.
Du kan se vejledningerne til ændringerne på linket herunder:
Se vejledninger til Manifest-ændringer for ICS2
Ændringerne kan også afprøves i testmiljøet i Manifest. For at få adgang til testmiljøet, skal du kontakte Toldstyrelsens Servicedesk.
Om ICS2 for sø-, vej- og jernbanetransport
EU-Kommissionens ICS2-dokumentation og FAQ
EU-Kommissionens offentlige bibliotek
EU-Kommissionens Operational guidance for ICS2
Tekniske specifikationer for ICS2
Kalender for EU's offentlige ICS2-informationsmøder
EU's oversigt over aktuel information om ICS2
Har din virksomhed adgang til STI-STP, kan I inde i systemet tilmelde jer EU's mailliste og få direkte besked ved nedetid på de fælleseuropæiske ICS2-systemer og ved aktivering og deaktivering af nødprocedure.
Vejledning til tilmelding til mailliste