Angivelser og meddelelser ved midlertidig opbevaring
Angivelser og meddelelser
Den nye datamodel indeholder en række forskellige datasæt (angivelser og meddelelser), der skal anvendes i forbindelse med varer, der skal opbevares midlertidigt. Datasættene indeholder nye datakrav, der i det følgende vil blive beskrevet.
Udover datakravene for angivelser til midlertidig opbevaring, så er selve datastrukturen også anderledes end den tidligere, hvor vi har været vant til to niveauer; ”hoveddel” og ”varepost”.
I den nye datamodel, er niveauerne og oplysningerne tilknyttet de forskellige niveauer, baseret på oplysninger fra master-fragtbrevet og house-fragtbrevet. På samme vis som en handelsfaktura er et centralt element for opbygningen og udfyldelsen af en toldangivelse, vil transportdokumentet fremover være et lige så centralt element i en angivelse til midlertidig opbevaring.
Datasæt til midlertidig opbevaring
Med den nye datamodel for midlertidig opbevaring, introduceres en række nye datasæt, som du kan læse om herunder.
Du kan også læse mere om de nye angivelser med DMS Import.
G3-datasættet anvendes til frembydelse af varer for Toldstyrelsen i tilfælde hvor varer indføres direkte fra tredjeland, og kun i de tilfælde hvor varerne ikke frembydes på anden vis (fx via Manifest).
Bemærk, at når varerne transporteres med skib eller fly, vil varerne som altovervejende hovedregel blive frembudt via ankomstdeklarationen og -meddelelsen, der indgives via Manifest.
I andre tilfælde end disse, men hvor varerne indføres direkte fra tredjeland, anvendes G3-frembydelsesmeddelelsen til at registrere varernes frembydelse på en forudindgivet angivelse til midlertidig opbevaring.
Eksempel hvor G3 skal anvendes:
Ikke-EU-varer ankommer med færge fra Norge til Danmark uden at være angivet på en forsendelse. Ved ankomst til Danmark, transporteres varerne direkte hen til et godkendt frembydelsessted (fx en lagerfacilitet til midlertidig opbevaring). Bevillingshaveren for det godkendte sted har på forhånd indgivet en angivelse til midlertidig opbevaring (G4), og efter varerne er ankommet på frembydelsesstedet, indgiver bevillingshaveren en G3-frembydelsesmeddelese med henvisning til angivelsen til midlertidig opbevaring. Dermed er varerne både ankommet fysisk på det godkendte sted og toldmyndighederne er blevet underrettet om at varerne er ankommet og er tilgængelig for eventuel kontrol.
G4-datasættet anvendes til angivelse af varer til midlertidig opbevaring, og vil som hovedregel skulle anvendes i de tilfælde hvor varerne endnu ikke er ankommet på lagerfaciliteten til midlertidig opbevaring.
Når G4-datasættet anvendes, skal der på et senere tidspunkt, ske en registrering af varernes ankomst og frembydelse, fx via Manifestsystemet eller ved indgivelse af en G3-frembydelsesmeddelelse.
Bemærk, en angivelse til midlertidig opbevaring kan indgives maksimalt 30 dage før varerne frembydes. Hvis varerne ikke er frembudt indenfor 30 dage, vil G4-angivelsen blive automatisk ugyldiggjort.
Det er muligt at anvende en kombination af datasæt G4 og G3, som en kombineret angivelse til midlertidig opbevaring og frembydelsesmeddelelse (G4G3).
Dette datasæt bruges når angivelsen til midlertidig opbevaring indgives på samme tidspunkt som varerne frembydes for toldmyndighederne. G4G3-datasættet skal bl.a. bruges når varer flyttes mellem lagerfaciliteter i Danmark.
I forbindelse med vareførsel af varer under midlertidig opbevaring fra en anden medlemsstat til en lagerfacilitet til midlertidig opbevaring i Danmark, skal den modtagende part i Danmark indgive en G5-ankomstmeddelelse. G5-datasættet indeholder stort set samme oplysninger som G4-datasættet med ganske få forskelle.
Ny datastruktur
Den nye datamodel for midlertidig opbevaring er baseret på oplysninger fra transportdokumenterne, såsom Master Bill of Lading, Bill of lading, air waybill mv., og er således bygget anderledes op end den hidtidige angivelse til midlertidig opbevaring.
Tidligere har angivelsen til midlertidig opbevaring været bygget op efter nogenlunde samme format som en toldangivelse, dvs. med to niveauer: hoveddel og varepost.
Den nye datamodel indeholder flere niveauer i angivelsen til midlertidig opbevaring end hidtil. Niveauerne og oplysningerne er tilknyttet de forskellige niveauer, og er baseret på oplysninger fra master- og house-fragtbrevet.
Strukturen for angivelsen er baseret på følgende niveauer:
På dette niveau af angivelsen, angives alle de grundlæggende oplysninger om transporten, bevilling, lagerfacilitet, parter mv., der gælder for alle varerne omfattet af angivelsen.
Der kan kun henvises til ét master-transportdokument på Master-niveau. Et Master-transportdokument anses for at være den transportkontrakt, der er indgået mellem en transportør og en direkte kontrahent (typisk en speditør).
Oplysningerne på dette niveau skal altid udfyldes.
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Type af specifik omstændighed (11 04 000 000) |
Angiv koden for det relevante datasæt ved hjælp af de relevante koder:
|
Dataelement/navn | Beskrivelse | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Forudgående dokument (12 01 000 000) |
Angivelse af forudgående dokumenter, med oplysninger om:
Hvis der er et forudgående dokument til stede, er det obligatorisk at udfylde ovenstående. Det kan eksempelvis være:
Oplysningerne om forudgående dokument skal angives på et af følgende niveauer:
Dataelementet er obligatorisk at udfylde når der foreligger et forudgående dokument. Bemærk, hvis der indgives en angivelse til midlertidig opbevaring efter afslutningen af forsendelsesproceduren i overensstemmelse med EUTK art. 145, stk. 11, skal forsendelsesangivelsens MRN angives. Følgende oplysninger skal angives på master varepost-niveau:
|
||||||||
Supplerende oplysninger (12 02 000 000) |
Dette dataelement kan anvendes til oplysninger, som EU-lovgivningen ikke har fastsat et specifikt dataelement til angivelse af. For varer under midlertidig opbevaring, så er dataelementet primært relevant at udfylde i forbindelse med flytning af varer fra en anden medlemsstat til en dansk lagerfacilitet til midlertidig opbevaring. I sådanne tilfælde skal der indgives en G5-ankomstmeddelelse ved varernes ankomst til lagerfaciliteten til midlertidig opbevaring i Danmark. I G5-ankomstmeddelelsen angives følgende kode og oplysning:
Hvis fristen for at afslutte den midlertidige opbevaring er d. 20. juni 2025, angives datoen i følgende format: 2025-06-20 I Danmark er det som udgangspunkt ikke nødvendigt at udfylde dette felt på de øvrige G-datasæt. |
||||||||
Supplerende dokumenter (12 03 000 000) |
Fremover kan varer, der er omfattet af fx restriktioner, angives til midlertidig opbevaring. Det betyder også, at når sådanne varer angives til midlertidig opbevaring, skal der angives oplysninger om relevante dokumenter, certifikater mv., hvis det i øvrigt kræves i lovgivningen. Her angives oplysninger om eventuel supplerende dokumentation til brug for varernes frigivelse til midlertidig opbevaring. Dette kan fx være oplysninger om dokumenter, certifikater mv. Koderne til brug for udfyldelse af dataelementet kan findes i TARIC. Der skal angives:
Dataelementet er obligatorisk at udfylde når der kræves supplerende dokumentation til angivelsen, fx hvis varerne er omfattet af restriktioner. Oplysningerne om supplerende dokumenter skal angives på et af følgende niveauer:
Bemærk, disse oplysninger skal anføres på enten forsendelsesniveau eller på varepostniveau. Når oplysningerne gælder for alle vareposter |
||||||||
Transportdokumenter (12 05 000 000) |
Angivelse af transportdokument på master-niveau. Disse oplysninger skal henvise til det master-transportdokument, med hvilket varerne er blevet bragt ind i EU’s toldområde. Der skal angives:
Hvis angivelsen til midlertidig opbevaring udelukkende sker på master-niveau, skal der altid være en henvisning til et transportdokument på master-niveau. Eksempelvis kan følgende koder for dokumenttype anvendes:
I det omfang at angivelsen af varerne til midlertidig opbevaring sker på baggrund af oplysningerne på house-transportdokumentet, skal henvisning til house-transportdokumentet ske på house-forsendelsesniveau. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på enten master- eller house-niveau. |
||||||||
Referencenummer/UCR (12 08 000 000) |
Angivelse af den økonomiske operatørs eget ”Commercial Reference Number” (UCR), hvis det ønskes. Nummeret kan indtastes på angivelse/house-niveau, hvis det gælder for alle varerne på master-transportdokumentet, ellers kan det indtastes på house-niveau. Bemærk, at hvis oplysningerne gives på forsendelsesniveau (master eller house), er det ikke muligt at angive på varepostniveau. Dataelementet er valgfrit at udfylde på G4 og G5. |
||||||||
LRN (12 09 000 000) |
Her angives angivelsens unikke LRN (Local reference number). Du vælger selv et LRN, som skal være lokal unikt for hver angivelse. Det kan maksimalt være 22 tegn. LRN angives alfanumerisk, dvs. med brug af tal og bogstaver og som udgangspunkt ingen specialtegn. Bemærk, der må ikke benyttes andre specialtegn end _ (underscore). Nogle virksomheder bygger LRN med virksomhedens CVR-nummer efterfulgt af brugerens brugernavn eller ordrenummer. Det er op til virksomheden selv at udvikle en rækkefølge. Dataelementet er obligatorisk at udfylde. |
||||||||
Oplag (12 11 000 000) |
Angivelse af typen af lagerfaciliteten ved brug af de fastlagte koder herfor. Der skal angives:
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5. |
Dataelement/navn | Beskrivelse | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afsender (13 02 000 000) |
Her angives oplysninger om afsenderen, herunder et entydigt identifikationsnummer, navn, adresse, telefonnr. og kontaktperson. Derudover angives en kode, der indikerer hvilken type person (afsenderen), der er tale om:
Afsenderen er den part, der afsender varerne, som fastsat i transportkontrakten. Hvis EORI-nr. eller tredjelands entydige identifikationsnummer (TCUIN) er udfyldt, skal navn og adresseoplysninger ikke udfyldes. Oplysninger om afsenderen kan angives på enten master-niveau, house-niveau eller på begge niveauer. Hvis angivelsen til midlertidig opbevaring udelukkende sker på master-niveau, skal oplysninger om afsender kun angives på master-niveau. I det omfang at angivelsen også sker på baggrund af oplysningerne på house-transportdokumentet, skal oplysningerne om afsender også angives på house-niveau. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5. Link til oversigt over landekoder.
|
||||||||
Modtager (13 03 000 000) |
Her angives oplysninger om modtageren, herunder et entydigt identifikationsnummer, navn, adresse, telefonnr. og kontaktperson. Derudover angives en kode, der indikerer hvilken type person (modtageren), der er tale om:
Modtageren er den part, der faktisk modtager varerne. Det vil som udgangspunkt være den part, der fremgår på transportdokumentet som modtager af varerne. Bemærk, når der er tildelt et EORI-nummer eller et tredjelands EU-anerkendte entydige identifikationsnummer (TCUIN), skal det angives. Oplysninger om afsenderen kan angives på enten master-niveau, house-niveau eller på begge niveauer. Hvis angivelsen til midlertidig opbevaring udelukkende sker på master-niveau, skal oplysninger om modtager angives på master-niveau. I det omfang at angivelsen sker på baggrund af oplysningerne på house-transportdokumentet, skal oplysningerne om modtager angives på house-niveau. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5. |
||||||||
Klarerer (13 05 000 000) |
Dette dataelement anvendes til at anføre relevante oplysninger om klarereren, såsom EORI-nummer, navn, adresse, telefonnr. og kontaktperson. Klarereren er den person, der indgiver en angivelse eller meddelelse i sit eget navn, eller den person, i hvis navn en sådan angivelse eller meddelelse foretages. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5. |
||||||||
Repræsentant (13 06 000 000) |
Angivelse af oplysninger om repræsentanten, herunder EORI-nummer, status og kontaktperson. Ved status kan der vælges mellem:
OBS: Hvis der benyttes en repræsentant, og denne ikke er den samme som klareren (13 05 000 000), er dataelementet er obligatorisk at udfylde. |
||||||||
Person, der frembyder varerne (13 11 000 000) |
Angivelse af EORI-nummer på den part, der frembyder varerne ved deres ankomst. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G3 og G4G3.
|
||||||||
Part, der skal underrettes |
Angivelse af oplysninger om en given part, der skal underrettes, når indgående varer ankommer, som fastsat i master-fragtbrevet. DMS understøtter i øjeblikket ikke, at der sendes notifikationer ud til den part, der angives i dette dataelement. Denne oplysning angives i det omfang, at en anden part end de fastlagte parter i de øvrige dataelementer, skal underrettes om varerne og angivelsen til midlertidig opbevaring. |
||||||||
Yderligere aktører (13 14 000 000) |
Her kan der angives oplysninger om yderligere aktører i forsyningskæden med henblik på at vise, at hele forsyningskæden er dækket af økonomiske operatører med AEO-status. Her kan følgende angives:
Oplysningerne om yderligere aktører kan angives på et eller flere af følgende niveauer:
Det er frivilligt at udfylde dataelementet. |
||||||||
Person, der meddeler varers ankomst efter bevægelse under midlertidig opbevaring (13 19 000 000) |
Her skal der angives EORI-nummeret for den person, der meddeler varers ankomst efter bevægelse under midlertidig opbevaring. Det er således den part, der indgiver G5-ankomstmeddelelsen eller den part i hvis navn meddelelsen indgives. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G5. |
Dataelement/navn | Beskrivelse |
---|---|
Forventet dato og tidspunkt for ankomst (15 04 000 000) |
I dette dataelement angives oplysninger om forventet dato og tidspunkt for varernes ankomst. Bemærk, at det forventede ankomsttidspunkt ikke kan ligge mere end 30 dage ud i fremtiden. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G4.
|
Dataelement/navn | Beskrivelse |
---|---|
Lastningssted (16 13 000 000) |
I dette dataelement angives oplysninger om den havn, lufthavn, fragtterminal, jernbanestation eller det andet sted, hvor varerne indlades på transportmidlet. Hvor UN/LOCODE er tilgængelig, skal dette angives til identifikation af lastningsstedet. Hvis UN/LOCODE ikke foreligger, anføres landekode og oplysninger om stedet, hvor varerne indlades på det transportmiddel, der anvendes til deres transport til EU’s toldområde. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G4 og G4G3. |
Losningssted (16 14 000 000) |
I dette dataelement angives oplysninger om den havn, lufthavn, fragtterminal, jernbanestation eller det andet sted, hvor varerne losses fra det transportmiddel, der blev anvendt til deres transport til EU’s toldområde. Hvor UN/LOCODE er tilgængelig, skal dette angives til identifikation af lastningsstedet. Hvis UN/LOCODE ikke foreligger, anføres landekode og oplysninger om stedet, hvor varerne losses fra det transportmiddel, der bragte dem ind i EU’s toldområde. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5.
|
Varernes placering (16 15 000 000) |
Angiv det sted, hvor varerne kan undersøges, ved hjælp af de relevante koder. Varernes placering skal angives præcist nok til at gøre det muligt for Toldstyrelsen at foretage fysisk kontrol af varerne. Bemærk, at der kun må angives en lokationstype ad gangen. Der skal udfyldes følgende oplysninger: Lokationstype (16 15 045 000) udfyldes som udgangspunkt med denne kode når varer angives til midlertidig opbevaring:
Varer under midlertidig opbevaring opbevares som altovervejende hovedregel i lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring (B), men kan i begrundede tilfælde opbevares på andre steder, der enten er anvist (A) eller godkendt (C) af toldmyndighederne. I sådanne særlige tilfælde kan følgende koder anvendes:
Lokations ID (16 15 046 000) angives som udgangspunkt med denne kode:
Angiv bevillingsnummeret i D.E. 16 15 052 000, for lagerfaciliteten til midlertidig opbevaring, hvor der er mulighed for at undersøge varerne. Hvis der flere adresser tilknyttet bevillingen, angives også adressens løbenummer (som oplistet i bevillingen) i D.E. 16 15 053 000. I andre tilfælde kan disse koder anvendes:
Det vil typisk være relevant når Toldstyrelsen har anvist et sted, fx på et havneområde. UN/LOCODE angives i D.E. 16 15 036 000 ved brug af de fastlagte lokationskoder, fx »DKCPH0033«. eller
Det vil typisk være relevant at anvende »U« når Toldstyrelsen har anvist et sted ved eller i nærheden af et toldsted. eller
Land, by, adresse mv. på det godkendte sted angives i de relevante dataelementer i D.E. 16 15 018. Dataelementet er obligatorisk at udfylde. |
Dataelement/navn | Beskrivelse |
---|---|
Frembydelsestoldsted (17 09 000 000) |
I dette dataelement angives koden for det toldsted, hvor varerne frembydes med henblik på angivelse til midlertidig opbevaring. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G3 og G4G3. |
Tilsynsførende toldsted (17 10 000 000) |
I dette dataelement angives koden for det toldsted, der ifølge den relevante bevilling, har tilladelse til at føre kontrol med lagerfaciliteten til midlertidig opbevaring. Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5. |
Dataelement/navn | Beskrivelse |
---|---|
Samlet bruttomasse (18 03 000 000) |
I dette dataelement angives varernes samlede bruttovægt i kilogram for alle varerne omfattet af angivelsen. Bruttomassen er varernes vægt inkl. emballage, men ekskl. transportørens materiel i forbindelse med angivelsen. Oplysningen om samlet bruttovægt er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5. Afrundingsregler
Når bruttomassen er på under 1 kg, skal angivelsen foretages på følgende måde:
|
Dette er et underniveau af Master-niveauet og skal udfyldes med oplysninger om de forskellige varer omfattet af Master-transportdokumentet.
Oplysningerne på dette niveau skal altid udfyldes. En række af oplysningerne om varerne, kan dog undlades på dette niveau, hvis oplysningerne i stedet angives på house-varepost-niveauet.
Gruppe 11 Angivelsesoplysninger
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Varepost (11 03 000 000) |
Hver forsendelse, der er omfattet af angivelsen, angives på en særskilt varepost på master varepost-niveauet. Varepostnummeret tildeles automatisk i DMS Online når vareposten oprettes. |
Gruppe 12 Henvisninger til angivelser, dokumenter, certifikater og bevillinger
Dataelement / navn | Beskrivelse | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Forudgående dokument |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. Bemærk, at følgende oplysninger skal angives på master varepost-niveau når det er relevant:
|
||||||
Supplerende oplysninger |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
||||||
Supplerende dokumenter |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
||||||
Supplerende reference |
Dataelementet bruges til at udfylde oplysninger om dokumentation, som ikke er omfattet af de øvrige dataelementer i datagruppe 12. Det vil typisk være en kode, der bruges til at erklære at varerne ikke er omfattet af forbud eller restriktioner (Y-koder). Disse koder kan findes i TARIC ved at slå den relevante varekode op. Der skal angives:
Ved henvisning til et givent dokument, angives referencenummer på dokumentet. Dataelementet er obligatorisk i tilfælde hvor den pågældende varekode kræver det. Oplysningerne om supplerende reference skal angives på mindst et af følgende niveauer:
Dataelementet er obligatorisk at udfylde når der foreligger et forudgående dokument. OBS: Hvis der angives supplerende dokumentation, skal Type angives. Referencenummer kan angives. |
Gruppe 13 Parter
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Yderligere aktører (13 14 000 000) |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
Gruppe 18 Vareoplysninger
Angivelsesart / navn | Beskrivelse |
---|---|
Bruttovægt på varepostniveau (18 04 000 000) |
Angivelse af bruttovægten for vareposten på master-transportdokumentet. Se nærmere fremgangsmåde under hoveddel/master. |
Varebeskrivelse |
Angivelse af en varebeskrivelse af varerne omfattet af vareposten på master-transportdokumentet. Ved varebeskrivelse forstås, i relation til midlertidig opbevaring, en klar beskrivelse, der er så præcis, at Toldstyrelsen kan identificere varerne. Varebeskrivelsen er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5. |
Kolliart og antal |
Dette dataelement vedrører oplysninger om emballeringen af de varer, der er omfattet af vareposten. Her anføres kolliart og det samlede antal kolli for den pågældende varepost ved brug af følgende dataelementer:
Dataelementet er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5. Bemærk, at disse oplysninger kan anføres på enten master-varepostniveau eller house-varepostniveau. |
CUS-kode
|
Dette dataelement anvendes til angivelse af CUS-nummer (Customs Union and Statistics), der er tildelt i den europæiske toldfortegnelse over kemiske stoffer (ECICS). Bemærk i øvrigt, at det kan være vanskeligt at finde frem til den korrekte tarifering af kemikalier. Kommissionen har derfor oprettet en særlig database, der kan være nyttig, når man kender varens kemiske benævnelse eller varens CAS-nummer eller CUS-nummer. Se mere på ECICS-databasen. Dataelementet er obligatorisk at udfylde G4, G4G3 og G5, såfremt varerne er omfattet af et CUS-nummer. Bemærk, at disse oplysninger kan anføres på enten master-varepostniveau eller house-varepostniveau. |
Varekode |
Her udfyldes oplysninger om varekoden. Det er obligatorisk at angive den 6-cifrede HS-kode i henhold til Toldtariffen, og frivilligt om KN-koden (7-8 ciffer) udfyldes. Det anbefales at udfylde KN-koden for varerne. Oplysningerne skal udfyldes på G4, G4G3 og G5. Bemærk, at disse oplysninger kan anføres på enten master-varepostniveau eller house-varepostniveau. Få mere information om tarifering i den juridiske vejledning afsnit F.A.5 og i denne artikel: Sådan finder du den rigtige varekode. |
Gruppe 19 - Transportoplysninger
Dataelement / navn | Beskrivelse | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Transportudstyr/container |
Angivelse af oplysninger om transportudstyret (herunder containere) som varerne befinder sig i ved deres ankomst. Oplysningen er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5, hvis varerne transporteres i sådant transportudstyr. Der skal angives oplysninger om:
|
||||||
Segl/plombe |
Hvis containeren eller transportudstyret er plomberet/påført et segl, skal der angives oplysninger om:
Oplysningen om er obligatorisk at udfylde på G4, G4G3 og G5. |
I denne del angives de grundlæggende oplysninger fra House-transportdokumentet, der er udstedt af en speditør, et rederi eller luftfartsselskab.
For hvert house-transportdokument, som angivelsen vedrører, angives en særskilt house-forsendelse. Dvs. der kan ikke angives flere house-transportdokumenter på samme house-forsendelse.
Oplysningerne på dette niveau skal udfyldes, såfremt at varerne er omfattet af et house-transportdokument.
Gruppe 11 Henvisninger til angivelser, dokumenter, certifikater og bevillinger
Dataelement / navn | Beskrivelse | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Forudgående dokument |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master.
|
||||||
Supplerende oplysninger |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
||||||
Supplerende dokumenter |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
||||||
Supplerende reference |
Dataelementet bruges til at udfylde oplysninger om dokumentation, som ikke er omfattet af de øvrige dataelementer i datagruppe 12. Det vil typisk være en kode, der bruges til at erklære at varerne ikke er omfattet af forbud eller restriktioner (Y-koder). Disse koder kan findes i TARIC ved at slå den relevante varekode op. Der skal angives:
Ved henvisning til et givent dokument, angives referencenummer på dokumentet. Dataelementet er obligatorisk i tilfælde hvor den pågældende varekode kræver det. Oplysningerne om supplerende reference skal angives på mindst et af følgende niveauer:
Dataelementet er obligatorisk at udfylde når der foreligger et forudgående dokument. OBS: Hvis der angives supplerende dokumentation, skal Type angives. Referencenummer kan angives. |
||||||
Transportdokumenter |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
||||||
Referencenummer/UCR |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
Gruppe 13 Parter
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Afsender |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master.
|
Modtager |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
Part, der skal underrettes |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
Yderligere aktører |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
Gruppe 18 Vareoplysninger
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Samlet bruttomasse (18 03 000 000) |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
Gruppe 19 Transportoplysninger
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Transportudstyr/container |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master.
|
Segl/plombe |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
Dette er et underniveau af House-niveauet og skal udfyldes med de underliggende oplysninger om de forskellige varer omfattet af House-transportdokumentet (på laveste niveau), der er udstedt af en speditør, et rederi eller luftfartsselskab.
Oplysninger om de enkelte varer på house-transportdokumentet angives på house-vareposterne ved at tilføje dem under de enkelte House-forsendelser.
Oplysningerne på dette niveau skal udfyldes, såfremt at varerne er omfattet af et house-transportdokument.
Gruppe 11 Angivelsesoplysninger
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Varepost (11 03 000 000) |
Her angives varepostens nummer i hver forsendelse, der er omfattet af angivelsen. |
Gruppe 12 - Henvisninger til angivelser, dokumenter, certifikater og bevillinger
Dataelement / navn | Beskrivelse | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Forudgående dokument |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
||||||
Supplerende oplysninger |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
||||||
Supplerende dokumenter |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
||||||
Supplerende reference |
Dataelementet bruges til at udfylde oplysninger om dokumentation, som ikke er omfattet af de øvrige dataelementer i datagruppe 12. Det vil typisk være en kode, der bruges til at erklære at varerne ikke er omfattet af forbud eller restriktioner (Y-koder). Disse koder kan findes i TARIC ved at slå den relevante varekode op. Der skal angives:
Ved henvisning til et givent dokument, angives referencenummer på dokumentet. Dataelementet er obligatorisk i tilfælde hvor den pågældende varekode kræver det. Oplysningerne om supplerende reference skal angives på mindst et af følgende niveauer:
Dataelementet er obligatorisk at udfylde når der foreligger et forudgående dokument. OBS: Hvis der angives supplerende dokumentation, skal Type angives. Referencenummer kan angives. |
||||||
Referencenummer/UCR |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
Gruppe 13 Parter
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Yderligere aktører |
Se fremgangsmåde under hoveddel/master. |
Gruppe 18 Vareoplysninger
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Bruttovægt på varepostniveau |
Se fremgangsmåde under master-varepostniveau. |
Varebeskrivelse |
Se fremgangsmåde under master-varepostniveau. |
Emballage/Kolli |
Se fremgangsmåde under master-varepostniveau. |
CUS-kode |
Se fremgangsmåde under master-varepostniveau. |
Varekode |
Se fremgangsmåde under master-varepostniveau. |
Gruppe 19 Transportoplysninger
Dataelement / navn | Beskrivelse |
---|---|
Transportudstyr/container |
Se fremgangsmåde under master-varepostniveau. |
Segl/plombe |
Se fremgangsmåde under master-varepostniveau. |
Overblikket opdateres løbende. Senest opdateret 6. juni 2025.