Gå til indhold

Angivelser og meddelelser ved midlertidig opbevaring

Angivelser og meddelelser

Den nye datamodel indeholder en række forskellige datasæt (angivelser og meddelelser), der skal anvendes i forbindelse med varer, der skal opbevares midlertidigt. Datasættene indeholder nye datakrav, der i det følgende vil blive beskrevet. 

Udover datakravene for angivelser til midlertidig opbevaring, så er selve datastrukturen også anderledes end den tidligere, hvor vi har været vant til to niveauer; ”hoveddel” og ”varepost”. 
I den nye datamodel, er niveauerne og oplysningerne tilknyttet de forskellige niveauer, baseret på oplysninger fra master-fragtbrevet og house-fragtbrevet. På samme vis som en handelsfaktura er et centralt element for opbygningen og udfyldelsen af en toldangivelse, vil transportdokumentet fremover være et lige så centralt element i en angivelse til midlertidig opbevaring.

Datasæt til midlertidig opbevaring 

Med den nye datamodel for midlertidig opbevaring, introduceres en række nye datasæt, som du kan læse om herunder. 

Du kan også læse mere om de nye angivelser med DMS Import.

Ny datastruktur

Den nye datamodel for midlertidig opbevaring er baseret på oplysninger fra transportdokumenterne, såsom Master Bill of Lading, Bill of lading, air waybill mv., og er således bygget anderledes op end den hidtidige angivelse til midlertidig opbevaring. 

Tidligere har angivelsen til midlertidig opbevaring været bygget op efter nogenlunde samme format som en toldangivelse, dvs. med to niveauer: hoveddel og varepost. 

Den nye datamodel indeholder flere niveauer i angivelsen til midlertidig opbevaring end hidtil. Niveauerne og oplysningerne er tilknyttet de forskellige niveauer, og er baseret på oplysninger fra master- og house-fragtbrevet. 

Strukturen for angivelsen er baseret på følgende niveauer:

Overblikket opdateres løbende. Senest opdateret 6. juni 2025.