Gå til indhold

Toldstyrelsen er i gang med at lukke danske eksportangivelser i DMS

Nogle virksomheder oplever lige nu, at det tager lang tid at få lukket danske eksportangivelser i DMS. Toldstyrelsen arbejder på at lukke angivelserne hurtigst muligt og gøre processen mere smidig. I mellemtiden beder vi virksomhederne om at væbne sig med tålmodighed.

I nogle tilfælde bliver der ikke givet automatisk udpassage på eksportangivelser i DMS, og det betyder, at Toldstyrelsen i stedet skal gøre det manuelt. Den proces kan give ekstra ventetid for virksomhederne. Toldstyrelsen arbejder lige nu på at gøre den manuelle proces med at lukke angivelser mere effektiv.

Der gives fx endnu ikke automatisk udpassage på eksportangivelser i DMS, der skal lukkes med en forsendelsesangivelse. Denne del bliver implementeret, når alle EU-lande er overgået til nye systemer til eksport og forsendelse.

Hvis du bliver bedt om alternativ dokumentation

Hvis en eksportangivelse i DMS ikke har fået udpassage indenfor 90 dage, starter der en rykkerprocedure. Du kan derfor risikere at modtage en rykker med anmodning om at indsende alternativ dokumentation, fordi angivelsen ikke er lukket. Toldstyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe til at håndtere lukningen af de angivelser i DMS, som ikke er blevet lukket automatisk.

Derfor behøver du ikke at besvare rykkermeddelelserne, før Toldstyrelsen melder ud, at arbejdsgruppen er færdig med disse lukninger.  

Hvis du er i tvivl, om rykkermeddelelsen drejer sig om en af de angivelser, som Toldstyrelsen er i gang med at lukke, skal du skrive en mail til export-request@toldst.dk og indsende alternativ dokumentation for udpassage. Du skal også indsende alternativ dokumentation for udpassage, hvis det haster at få angivelsen lukket i DMS.

Hvis eksportangivelsen i DMS er påført en forsendelsesangivelse, er dokumentationen blot en henvisning til MRN-nummeret på den forsendelsesangivelse, som eksportangivelsen er påført. Herefter vil Toldstyrelsen lukke angivelsen manuelt.