Gå til indhold

Status på forlængede svartider i toldsystemerne

I en længere periode har der været udfordringer med forlængede svartider i toldsystemerne, som skyldes en ekstraordinær stigning i antallet af importangivelser. Vi arbejder på, at svartiderne inden for kort tid når et acceptabelt niveau.

For tiden oplever flere virksomheder lange svartider i toldsystemerne i forbindelse med både import, eksport og forsendelse. Det skyldes, at den samlede mængde af importangivelser i DMS Import er vokset markant, hvilket påvirker toldsystemerne. Toldstyrelsen formoder, at hovedårsagen til stigningen hænger sammen med ændrede mønstre i nethandlen, men vi har endnu ikke en fuldstændig analyse af problemet.

Undgå spidsbelastningsperioden

Hvis du har mulighed for det, kan det være en fordel at indsende angivelser til DMS uden for spidsbelastningsperioden, hvor svartiderne lige nu er ekstra lange. Perioden med spidsbelastning er typisk kl. 9-17.

Vi arbejder på at nedbringe svartiderne

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og it-leverandøren har iværksat en række tiltag, så systemerne kan håndtere flere angivelser samtidigt, og så systemernes samlede kapacitet øges. Tiltagene implementeres løbende.

Vi beklager de gener, som de forlængede svartider medfører for erhvervslivet, og vi arbejder hårdt på inden for kort tid at få systemerne til at fungere som normalt, det vil sige med acceptable svartider. 

Hold dig orienteret med driftsmeddelelser

Vi opdaterer løbende driftsinformationen på toldst.dk og melder ud, når vi har en sikker prognose for, at systemerne fungerer normalt igen.

Find driftsmeddelelser og status på toldsystemer.

Her kan du også læse, hvis Toldstyrelsen giver tilladelse til, at virksomheder kan benytte nødprocedurer.