Gå til indhold

Kopivarer: Sådan anmoder du om indgriben via den digitale blanket

Fra 13. december 2021 kan du anmode Toldstyrelsen om at gribe ind i kopivaresager via en digital blanket. Det europæiske varemærke- og designregistreringskontor (EUIPO) har nu udgivet en vejledning, der viser, hvordan du udfylder og indsender den digitale blanket.

Når du fra mandag den 13. december har mulighed for at udfylde en digital blanket for at anmode om indgriben i en kopivaresag, skal det ske via EU-systemet IPEP (IP Enforcement Portal). Det har hidtil ikke været muligt at se, hvordan man rent praktisk udfylder blanketten i systemet. Men det er det nu.  

På EUIPOs hjemmeside kan du nu finde en vejledning til, hvordan du udfylder og indsender blanketten i IPEP. Efter 13. december vil du også kunne finde relevant information og vejledning på skat.dk. 

Du kan med fordel også anvende IPEP til at opdatere eller forlænge en eksisterende anmodning. Du har desuden mulighed for at følge status på din anmodning og modtage meddelelser, når Toldstyrelsen har imødekommet din anmodning eller har brug for yderligere oplysninger. 

Vi har tidligere beskrevet baggrunden for den digitale blanket i denne nyhed på toldst.dk. 

Papirblanketten lever videre 

Selvom du kan anvende den digitale blanket fra 13. december, vil du også fortsat kunne anvende papirblanketten. Papirblanketten vil dog på sigt blive udfaset og afløst af den digitale blanket.  

Har du spørgsmål? 

Hvis du har spørgsmål om muligheden for digital anmodning om indgriben i kopivaresager, kan du kontakte Toldstyrelsen på telefon 72 22 12 02.