Intro til ICS2 for luftfragt
1. marts 2023 trådte anden del af EU’s nye importkontrolsystem, ICS2, i kraft. Anden del berører alle flyforsendelser til EU fra lande uden for EU. Tilslutningen stiller nye krav til de virksomheder, som er involveret i at transportere varer ind i EU med fly. Det kan fx være postvæsen, kurérer, luftfragtselskaber, transportører og speditører samt disses it-leverandører.
Danmark koblede sig på ICS2 for luftfragt 4. november 2023.
Med ICS2 er der kommet to risikoanalyser på luftfragt ind i EU: pre-load og pre-arrival. Det stiller nye krav til de virksomheder, som er berørt af tilslutningen:
- Pre-load: Som noget nyt skal virksomheden indsende en ENS-angivelse med Pre-Load Advance Cargo Information (PLACI), også kaldet en forsimplet ENS, allerede inden flyet lastes.
- Pre-arrival: Før ankomst til EU indsendes en fuldstændig ENS-angivelse. Denne skal indsendes senest fire timer før ankomst til EU. Ved flyvninger under fire timer skal den indsendes, før flyet letter.
- Luftfragtselskabet skal indsende en ICS2-ankomstnotifikation senest ved ankomst til første EU-land.
- Virksomheden kan blive bedt om at levere yderligere informationer (Request for Information, RfI) eller udføre en screening (Request for Screening, RfS) af den enkelte forsendelse som en del af toldmyndighedernes risikovurderingsproces. Virksomheden får derefter en tilbagemelding fra toldmyndighederne om, hvorvidt forsendelsen udgør en risiko for flysikkerheden (Do Not Load, DNL) eller ej (Assessment Complete, AC).
En komplet ENS-angivelse består af en række datasæt og kan indeholde mellem ét og fire datasæt. Det er ikke nødvendigvis samme virksomhed, der indsender alle datasæt. Det er nemlig blevet muligt for virksomheder at samarbejde om at udfylde ENS-angivelser.
Læs mere om, hvordan virksomheder kan samarbejde om angivelser.
Luftfragtselskabet (carrier) har ansvaret for at indsende ENS-angivelser. Men alle virksomheder, der har relevante oplysninger til ENS-angivelserne, er forpligtede til at supplere med oplysninger. Det kan de enten gøre til luftfragtselskabet eller direkte i EU’s system, Shared Trader Interface (STI). På den måde kan virksomhederne dele opgaven med at udfylde ENS-angivelser uden at dele deres oplysninger med andre virksomheder.
Luftfragtselskabet kan samtidig lave en aftale om, at ENS-angivelserne indsendes af en repræsentant for luftfragtselskabet eller enhver anden, som er i stand til at få varerne frembudt. Det samme gælder for indsendelse af ankomstmeddelelsen og ankomstdeklarationen til Manifest.
De involverede virksomheder bør derfor aftale, hvem der gør hvad, så de sikrer, at oplysningerne i ENS-angivelserne er korrekte og præcise.
Herunder kan du se et eksempel på, hvilke aktører der kan være involveret i ICS2-processen.
Det er afgørende for virksomhedens forretning, at de nye krav overholdes. Det vil sige, at ENS-angivelserne udfyldes korrekt, og at virksomheden reagerer rettidigt på anmodninger om screening (RfS) eller yderligere oplysninger (RfI). Overholdes kravene ikke, risikerer virksomheden, at en ENS-angivelse bliver afvist, at forsendelsen bliver stoppet ved EU’s toldgrænse, eller at varen ikke bliver frigivet.
I værste fald kan en virksomheds godkendelse til at transportere forsendelser til EU fra en given lokation blive trukket tilbage.
Med udrulningen er der kommet ændringer i Manifest, som vil påvirke virksomhederne:
- Hovedprocessen i Manifest er den samme som tidligere, men der er kommet nye beskeder som fx fejlkoder. Du kan se detaljerne i optagelsen fra temamødet om de tekniske ændringer.
- Ændringerne kan afprøves i Testmiljøet til Manifest (TFE). For at få adgang til testmiljøet, skal du kontakte Toldstyrelsens Servicedesk.
Se de tekniske vejledninger til ændringerne i Manifest