Nye angivelsesarter med DMS Forsendelse
Her kan du læse mere om de nye angivelser i DMS Forsendelse, hvordan de er bygget op, hvad de erstatter og hvad de enkelte angivelser skal bruges til.
Overordnet set stiller EU større krav til det antal oplysninger, som virksomhederne skal indsende i angivelser og meddelelser. I nogle tilfælde er det helt nye oplysninger. Andre gange er det et felt i det gamle system, som bliver opdelt til flere felter i det nye DMS.
Udfordringen ved ændringerne er, at virksomhederne fremover skal vælge den rigtige angivelsesart på forhånd. Førhen var det muligt at udfylde alle de relevante felter til en angivelse. Fremover skal man altså vælge den rigtige angivelsesart, før man begynder. Desuden skal man finde de rette data, som den valgte angivelsesart kræver.
De nuværende forsendelsesangivelser bliver til D-angivelser i DMS Forsendelse. Standard- og forenklede forsendelsesangivelser bibeholdes men bliver i stedet samlet i D1-angivelsen.
Med DMS Forsendelse kommer følgende angivelsesarter og meddelelser:
- D1-angivelse, som svarer til en standardprocedure og en forenklet procedure.
- D2-angivelse, som er en ny angivelsesart med reduceret datasæt.
- D4-meddelelse, som er en ny elektronisk meddelelse.
En D1-angivelse er en forsendelsesangivelse, der enten kan laves som en standardprocedure eller en forenklet procedure. Standardproceduren og den forenklede procedure eksisterer også i det gamle forsendelsessystem i dag og bibeholdes i DMS Forsendelse, men vil fremover begge blive håndteret som en D1-angivelse. D1-angivelsen, både standard og forenklet, følger de samme regler, som forsendelsesangivelserne gør i dag:
- Ved en D1-angivelse (standardprocedure) frembydes varerne, og forsendelsen startes op ved et afgangstoldsted.
- Ved en D1-angivelse (forenklet procedure) frembyder en godkendt afsender varerne og sender dem fra egen godkendt adresse.
Det kræver ikke en bevilling at indsende en D1-angivelse som en standard procedure men det kræver en bevilling at indsende D1 som forenklet procedure (ACR).
Ligesom i dag skal der også stilles sikkerhed ved indsendelse af en forsendelsesangivelse. Det kan du læse mere om i afsnittet Sikkerhedsstillelse.
D1-angivelsen bruges – ligesom i dag – ved:
- eksterne EU-forsendelser (T1) og interne EU-forsendelser (T2)
- t-forsendelser, hvor der både er EU-varer og ikke EU-varer
- interne EU-forsendelser mellem særlige fiskale områder og EU’s toldområde(T2F)
- TIR-carnet
Som noget nyt bliver det også muligt vælge om du vil kombinere forsendelsesangivelsen med en summarisk udpassageangivelse. Det kan du læse mere om under Kombinerede angivelser. En TIR-carnet forsendelse kan dog ikke kombineres med en summarisk udpassageangivelse.
Der ikke er mange ændringer mellem D1-angivelsen og de angivelsesarter, der findes i det gamle forsendelsessystem, men der er alligevel punkter, som kan være gode at kende:
- I DMS Forsendelse skal der i dataelement 16 15 000 000 angives, hvor varerne befinder sig på frembydelsestidspunktet.
Herunder er samlet nogle eksempler på dataelementer, du skal udfylde, når du indsender en D1-angivelse:
- 11 02 000 000 Supplerende angivelsestype: her angiver du om angivelsen skal være en standard eller forenklet angivelse.
- 12 06 000 000 TIR-carnet nr.: her angives virksomhedens referencenummeret for TIR-carnet. Skal kun udfyldes, når der indsendes en TIR-carnet forsendelse.
- 12 12 000 000 Bevilling. Det er et hoveddataelement, som du skal folde ud, så du kan udfylde under-dataelementerne:
- 12 12 001 000 Referencenummer: Her angiver du virksomhedens referencenum-mer/bevillingsnummer, og information om din bevilling. Skal udfyldes på en stående bevil-ling. Bevillingsnummeret skal oplyses med 14 karakterer og er alfanumerisk. Bevillingsnum-meret findes i Toldbevillingssystemet.
- 12 12 002 000 Type: Her angiver du, hvilken type bevilling, virksomheden har.
- 16 13 000 000 Lastningssted: her angives info om, hvor varerne er blevet lastet. Hvis det er under forenklet procedure, vil den godkendte afsender skulle angive det samme i både 16 15 000 000 Sted, hvor varerne befinder sig, og 16 13 000 000 Lastningssted.
- 17 06 000 000 Udgangstoldsted til transit. Det er et hoveddataelement, som du skal folde ud, så du kan udfylde underdokumentet. Skal udfyldes i forbindelse med en forsendelsesangivelse, der er kom-bineret med en summarisk udpassageangivelse og forsendelsen ikke følger eksportproceduren.
- 17 06 0001 000 Referencenummer: Her angives det toldsted, hvor forsendelsen forventes at forlade, det sikrede område.
- 18 06 000 000 Emballage: Her angives emballageoplysninger. Det er et hovedelement, som du skal folde ud, så du kan udfylde underdataelementerne:
- 18 06 003 000 Kolliens art.
- 18 06 004 000 Antal kolli.
- 1 06 054 000 Forsendelsesmærker.
- 19 07 000 000 Transportudstyr: Her angives information om transportudstyret. Det er et hovedele-ment, som du skal folde ud, så du kan udfylde underdataelementerne fx:
- 19 07 063 000 Containeridentifikationsnummer: her angives containernummer.
- 99 02 000 000 Sikkerhedsstillelsens art: Her angives hvilken type af sikkerhed der stilles.
- 99 03 000 000 Reference for sikkerhedsstillelse: Her angives information om din sikkerhedsstillelse. Det er et hoveddataelement, som du skal folde ud, så du kan udfylde underdataelementerne.
Nej. Det, der bliver sammenlignet med, er den forudanmeldelse, der er i e-Export (en angivelsesart 24), som bliver til en B1-angivelse efterfuldt af en C2-meddelelse. Hvis vi taler om, at en forudanmeldelse skal ske på en forsendelsesangivelse, skal der laves en forudindgivet D1-angivelse efterfulgt af en D4-meddelelse. Det er dog ligesom i dag, de oplysninger der indsættes i rubrikken ’angivelsesstedet’, fremover skal de indsættes i dataelement 16 15 000 000 Sted, hvor varerne befinder sig. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at man ikke kan sætte 100% lighedstegn mellem en angivelsesart 24 og en D1-angivelse efterfulgt af en D4-meddelelse.
Ja. D1-angivelsen er en standard forsendelsesangivelsen og den skal man også anvende som godkendt afsender, hvis man vil indsende en standard forsendelsesangivelse.
Nej. For at kunne indsende oplysninger og angivelser til udenlandske myndigheder fx Spanien, så skal man være opkoblet til deres nationale forsendelsessystem. Så det er ligesom i dag – man skal have en opkobling til vores system i Danmark for at kunne indgive og afslutte angivelser i Danmark og det samme gælder i de andre lande.
D2-angivelsen er en forsendelsesangivelse med reduceret datasæt, det betyder, at der skal udfyldes færre data-elementer end i D1-angivelsen. Det er en ny angivelsesart, som kun anvendes i forbindelse med forsendelse med jernbane, skib og fly. Det kræver en bevilling at anvende en D2-angivelse (TRD).
En D2-angivelse kan bruges ved:
- Transport med jernbane
- Luft- og søtransport, hvor forsendelsesangivelsen er et fysisk dokument og altså ikke er elektronisk.
D2-angivelsen kan altså ikke bruges ved vejtransport.
Ligesom i dag skal der også stilles sikkerhed ved indsendelse af en forsendelsesangivelse. Det kan du læse mere om i afsnittet Sikkerhedsstillelse.
En D2-angivelse følger samme regelsæt som D1-angivelsen, det er derfor også stort set de samme dataele-menter, som skal udfyldes i en D2-angivelse som i en D1-angivelse. Se afsnittet om D1-angivelsen for ek-sempler på dataelementer.
For at kunne indsende forsendelsesangivelser, skal der stilles sikkerhed. Reglerne ændres ikke, og du vil, ligesom i dag, kunne stille sikkerhed på flere måder fx via:
- Kontant deposition
- Enkeltstående sikkerhedsstillelse ved kaution
- Enkelt kaution ved sikkerhedsdokumenter (TC32). Voucher, som udstedes af Danske Speditører
- Samlet sikkerhedsstillelse. Det kræver en bevilling (CGU), hvor referencebeløbet er angivet.
Du kan læse mere om sikkerhedsstillelse i Den juridiske vejledning.
I overgangsperioden efter at DMS Forsendelse er blevet idriftsat og indtil det gamle forsendelsessystem lukker for oprettelse af nye angivelser, er det muligt at opstarte forsendelser i begge systemer. Det betyder, at virksomheder med en bevilling til samlet sikkerhedsstillelse, skal være opmærksomme på, at deres reference-beløb dækker begge systemer i den periode. Læs mere om samlet sikkerhedsstillelse og referencebeløbet i en tidligere nyhed på toldst.dk.
Du skal være opmærksom på, at en forsendelsesangivelse skal afsluttes i det system, som den er oprettet i. Hvis du stiller sikkerhed som samlet sikkerhedsstillelse (CGU-bevilling, så følger sikkerhedsstillelsen det samme princip.
Herunder er eksempler på dataelementer, som skal udfyldes i forbindelse med sikkerhedsstillelsen, når du opstarter en forsendelsesangivelse:
- 99 02 000 000 Sikkerhedsstillelsens art: Her angives hvilken type af sikkerhed der stilles.
- 99 03 000 000 Reference for sikkerhedsstillelse: Her angives information om sikkerhedsstillelse. Det er et hoveddataelement, som du skal folde ud, så du kan udfylde underdataelementerne fx:
- 99 03 069 000 GRN: Her angives virksomhedens GRN.
- 99 03 070 000 Adgangskode: her angives adgangskoden til virksomhedens GRN.
- 99 03 071 000 Beløb, som skal dækkes: Her angives beløbet, som sikkerhedsstillelsen skal dække.
I forbindelse med idriftsættelsen af DMS Forsendelse kommer der to nye typer af toldsteder. De toldsteder, som er kendt fra det gamle forsendelsessystem, vil stadig være gældende:
- Afgangstoldsted: toldstedet hvor forsendelsesproceduren opstartes (indsættes i dataelement 17 03 000 000).
- Bestemmelsestoldsted: toldstedet hvor forsendelsesproceduren afsluttes – og overgår til anden pro-cedure (indsættes i dataelement 17 05 000 000).
- Grænseovergangssted: forsendelser, der passerer et grænseovergangssted i et forsendelsesland (ind-sættes i dataelement 17 04 000 000).
De to nye typer af toldsteder er:
- Toldsted for hændelser på ruten: nærmeste toldsted for hændelsen i det medlemsland, hvor trans-portmidlet befinder sig. I det gamle forsendelsessystem bliver det noteret i rubrik 56 på ledsagerdo-kumentet. I DMS Forsendelse registreres hændelsen direkte i systemet. Det nye er:
- Holderen får direkte besked om hændelser på ruten
- Hændelser på ruten er blevet digitaliseret.
I overgangsperioden indtil alle lande har taget nye systemer i brug, som lever op til EU’s nye data-standarder, skal der fortsat bruges fysisk ledsagerdokument, ligesom du er vant til at gøre i dag.
- Toldsted for sikkerhed og sikring: toldstedet undersøger sikkerheds- og sikringsoplysningerne og giver tilladelse til, at varerne må forlade sikkerhedsområdet. Toldstedet, hvor forsendelsen forlader det sikrede område, angives i dataelement 17 06 000 000.