Log ind i CBAM-registeret
I CBAM-registeret skal din virksomhed hvert kvartal indsende en rapport med emissionsdata for importer af CO2-tunge varer som jern og stål, aluminium, cement, gødningsstoffer, brint og elektricitet.
Før du kan logge ind i CBAM-registeret, skal du sikre, at:
- din virksomhed har et EORI-nummer
- der er tildelt de korrekte roller og rettigheder via TastSelv Erhverv.
Din virksomheds MitID-administrator kan tildele en eller flere medarbejdere roller og rettigheder til at tilgå CBAM-registeret på vegne af din virksomhed.
Når roller og rettigheder er tildelt, er du klar til at logge ind i CBAM-registeret og indberette emissionsdata. Det er vigtigt, at du vælger Told (og ikke Carbon Border Adjustment Mechanism) under Domæne.
Adgang som repræsentant
Hvis en repræsentant skal indberette til CBAM-registeret på din virksomheds vegne, skal du først give repræsentanten adgang til registeret, som om repræsentanten var ansat i din virksomhed. CBAM-registeret understøtter ikke adgang via Revisorordningen.
Hvis en anden virksomhed skal indberette til CBAM-registeret på din virksomheds vegne som indirekte toldrepræsentant, skal virksomheden være angivet som indirekte toldrepræsentant på toldangivelserne for de CBAM-omfattede varer. En indirekte toldrepræsentant angiver på vegne af importøren, men i eget navn, og skal derfor tilgå CBAM-registeret med eget EORI-nummer.
Fra 2026 skal CBAM-importører være godkendt
Fra 1. januar 2026 skal virksomheder, som importerer varer, der er omfattet af CBAM, være godkendt som CBAM-klarerer af Erhvervsstyrelsen. Der er nu åbnet for ansøgninger om godkendelse som CBAM-klarerer.
Vær opmærksom på, at kravet om indberetning og godkendelse fra 2026 forventeligt kun gælder for virksomheder, der årligt importerer over 50 tons CBAM-varer. Ændringen forventes vedtaget i september 2025.
Det er vigtigt, at du vælger Told (og ikke Carbon Border Adjustment Mechanism) under Domæne, når du logger ind via linket herunder.