Gå til indhold

Levering til andre EU-lande

Hvis din virksomhed leverer varer til andre EU-lande, skal du være opmærksom på, om du sælger til virksomheder eller til privatpersoner.

Hvis du sælger varer til en momsregistreret virksomhed i et andet EU-land og leverer varen i et andet EU-land, skal du ikke opkræve moms. Ud over de lovpligtige oplysninger skal din faktura indeholde cvr-nummer og købers momsnummer.  

Hvis det viser sig, at den udenlandske virksomhed ikke er momsregistreret, eller hvis varerne ikke har forladt Danmark, er din virksomhed forpligtet til selv at betale momsen. Du kan få den udenlandske kundes momsnummer bekræftet ved en forespørgsel i VIES-systemet via TastSelv Erhverv. 

Når din virksomhed sælger varer til virksomheder i andre EU-lande, skal du for hver måned indberette oplysninger om EU-salg på momsangivelsen og i VIES-systemet via TastSelv Erhverv. 

Vær opmærksom på, at der gælder andre regler, hvis du sælger varer til en virksomhed i et andet EU-land, men leverer varerne uden for EU. I det tilfælde skal du være registreret som eksportør og lave en eksportangivelse 

Indberet salg til Danmarks Statistik 

Er din virksomheds årlige handel med andre EU-lande af en vis størrelse, skal du også indberette dit salg til Danmarks Statistik. Her skal du oplyse, hvilke varer eller ydelser virksomheden har solgt inden for en måned. Systemet til indberetning hedder Intrastat. 

Salg til private kunder i andre EU-lande (fjernsalg) 

Sælger og leverer din virksomhed varer til privatpersoner i EU, skal du som udgangspunkt opkræve dansk moms. Læs mere om momsreglerne ved salg af varer og ydelser i EU 

Du skal dog være opmærksom på, at du skal betale moms i det EU-land, som varen leveres til, hvis du sælger varer for mere end 10.000 euro, fx via salg på internettet (fjernsalg).