Gå til indhold

Centralt it-system lukker 1. maj: Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport

1. maj lukker it-systemet, som virksomheder i dag bruger, når varer skal eksporteres ud af EU. Toldstyrelsen opfordrer berørte virksomheder til at tage nyt system i brug allerede nu.

1. maj lukker systemet, som virksomheder bruger, når varer skal eksporteres ud af EU. Virksomheder skal fra 1. maj 2024 bruge et nyt system, DMS Eksport, der introduceres som led i en fælles EU-indsats på toldområdet.

Toldstyrelsens underdirektør med ansvar for it-udvikling, Claus Bruun Johannessen, opfordrer berørte virksomheder til at begynde overgangen til det nye system i god tid.

- 1. maj lukker det eksisterende eksportsystem, og derfor opfordrer vi berørte virksomheder til at sætte tilstrækkelig tid af til at tage det det nye system i brug. For de fleste kræver forberedelserne nogle uger at gennemføre, siger Claus Bruun Johannessen, der opfordrer virksomheder til at tage det nye system i brug i god tid før 1. maj.

Toldstyrelsen har igennem længere tid arbejdet med overgangen til DMS Eksport, bl.a. i workshops med brancheforeninger og et intensivt testforløb med berørte virksomheder i december og januar i år.

- Overgangen til det nye eksportsystem er en vigtig opgave for både virksomheder og myndigheder, fordi ændringen indeholder nye processer og ændrede it-systemer. Derfor stiller vi hjælp og vejledning til rådighed, som vi opfordrer til, at man i god tid orienterer sig i – også fordi vi forventer et pres på vores telefoner i perioden omkring 1. maj, siger Claus Bruun Johannessen, der opfordrer berørte virksomheder til at besøge toldst.dk/dms.

Eksportsystemet skiftes ud på baggrund af lovgivning fra EU og fælles datamodel, der gælder på tværs af medlemslandene. Fra 1. maj vil der kun være adgang til gamle data i det nuværende eksportsystem, mens alle nye eksporter skal angives i det nye eksportsystem.

Den 1. maj lukker Toldstyrelsens system, der håndterer forsendelser, også for nye angivelser.

Udskiftningen af eksportsystemet er en del et større it-program på tværs af hele EU, der har til formål at øge kontrollen langs EU’s grænser og styrke digitaliseringen af de europæiske toldmyndigheder til gavn for virksomheder og borgere.

Yderligere kommentarer

Journalister kan kontakte Toldstyrelsens pressevagt på 72 22 12 00 eller presse@toldst.dk.

Kom godt i gang med DMS Eksport

• Begynd forberedelserne i god tid.
  • Gennemgå trin-for-trin-guiden på toldst.dk/dms.
  • Meld dig til et webinar på toldst.dk eller få hjælp på en fysisk testsession med Toldstyrelsens eksperter.
  • Begynd at bruge systemet inden 1. maj evt. med et mindre antal angivelser.